مطالعه در هنگام شب نتیجه ی بهتری دارد یا در روز

مطالعه در هنگام شب نتیجه ی بهتری دارد یا در روز

وقتی صحبت از درس خواندن و مطالعه می شود بهترین زمان چه موقعی است؟ دانشمندان چه نظری در این باره دارند ؟ آیا درس خواندن در روز بازده بیشتری دارد یا درس خواندن در روز؟

بر اساس علم ، چرخه هوشیاری و تمرکز ما با ریتم هایی دایره ای کنترل می شوند . این ریتم ها در واقع چرخه ی خواب و بیداری ما را تشکیل می دهد که بر اساس آن زمان گرسنگی ، خستگی و حتی زمانی که مشغول به کار هستیم یا درس می خوانیم تعیین می شوند.

متغیر های بسیاری در نحوه زندگی هر فرد وجود دارد که بر بهترین زمان مطالعه ی آن فرد تاثیر می گذارد .

مزایای مطالعه و درس خواندن در روز
غیر منطقی به نظر نمی آید که درس خواندن در روز انتخاب خوبی باشد . ما صبح بعد از یک خواب خوب شبانه سرحال تر هستیم وبعد از یک صبحانه مقوی و سیر کننده می بایست سرشار از انرژی باشیم .

در طول روز ، احتمال کمتری وجود دارد که شما به منبع نور مصنوعی نیاز داشته باشید . در واقع نور خورشید برای چشمان شما مفیدتر است . نور خورشید طیف مناسبی از نور را برای دید مطلوب تامین می کند و همچنین با همکاری غده هیپوفیز به شما کمک می کند که بیدار و هشیار بمانید.

برخی بر این باور هستند که نور های مصنوعی باعث اختلال در چرخه خواب می شوند. به همین دلیل محققان پیشنهاد می کنند که شب ها تا حد امکان کمتر در معرض نور های مصنوعی از قبیل تلویزیون ،کامپیوتر ،گوشی های هوشمند قرار بگیرید.

درس خواندن در زمان وجود نور خورشید به این معنی است که شما می توانید از کتابخانه هایی که از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد ظهر فعالیت می کنند استفاده کنید و از امکاناتی که ممکن است در شب برای شما مقدور نباشد بهره ببرید.

اما صبر کنید ! ممکن است شما یک فرد شب بیدار باشید.
مانند بسیاری از دانش آموزان ممکن است شما بتوانید در شب بهتر درس بخوانید و دلیل های متنوعی وجود دارد که چرا شب ها زمان بهتری برای درس خواندن برخی افراد می باشد .

 

 
 

 

واضح ترین برتری که درس خواندن در شب دارد ، فراوانی آرامش و سکوت در آن زمان است. شب ، زمانی است که مردم آرام تر ،ساکت و متفکر تر هستند . این فضا میتواند دقیقا همان چیزی باشد که برخی افراد نیاز دارند تا به حال و هوای درس خواندن نزدیک تر شوند .

همچنین فرضیه هایی هم مبنی بر فعالیت ژن هایی که باعث افزایش خلاقیت در اواخر شب می شود ، وجود دارد .

اگر می بینید در طول روز نمی توانید از پس مسئله ای یا پروژه ای بربیایید ، مراجعه به آن در هنگام شب به معنای نگاه کردن به همان مشکل با دیدگاه جدیدی است . درواقع چشم و مغز به طور متفاوتی در شب کار می کنند.

بسیاری از نویسندگان ، شاعران و دانشمندان تمایل به کار در هنگام شب داشته اند زیرا احساس می کردند که می توانند در این صورت خارج از چارچوب ها فکر کنند . بسیاری از افراد با پشت سر گذاشتن فشار روز احساس می کنند که ذهنشان آزاد تر است و می توانند به شیوه های متفاوتی فکر کنند.

چگونه از درس خواندن در شب بیشترین بهره را ببریم ؟
بزرگ ترین ریسکی که همراه با درس خواندن در شب وجود دارد ، پرت شدن حواستان از ساعت است . در نتیجه ممکن است شما کم بخوابید و این امر دشمن بزرگی برای یادگیری است . داشتن یک برنامه قوی و منظم به همراه مشخص کردن زمان توقف درس خواندن و زمان خوابیدن بدین معنی است که شما چرخه دایره ای خود را که مسئول تنظیم روز شماست ، نشکسته اید.

همچنین ممکن است حواس پرتی های دیگری در شب به وجود آیند به ویژه اگر شما نتوانید تلویزیون خود را خاموش کنید یا گوشی خود را کنار بگذارید یا از کنسول بازی خود دور شوید.

مصرف کافئین نیز یکی از وسوسه های شب امتحان است ! همزمان با شروع موج خستگی در شما وسوسه ای برای دم کردن قهوه یا خوردن یک کاپوچینوی سریع بسیار قوی می شود و لازم به ذکر است که کافئین می تواند تا ۴ ساعت طول بکشد تا از سیستم بدن شما خارج شود . در واقع ممکن است شما پس از نوشیدن قهوه سریعا به تمرکز و هوشیاری دست یابید ولی به احتمال زیاد بعدا برای خواب به مشکل بر خواهید خورد .

اگر علاقه مند به درس خواندن در شب هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید

 

 
 

 

۵ نکته برای درس خواندن در شب

یک برنامه ی ایده آل داشته باشید .
اگر می خواهید در شب درس بخوانید ، این کار را به صورت پراکنده و بی برنامه انجام ندهید. یک برنامه مطالعه برای خود معین کنید زیرا در این صورت بدن شما به این روند عادت می کند و می توانید بهترین بازده درسی را داشته باشید . اگر چند روز در شب و چند روز در صبح درس بخوانید بدن شما گیج می شود! یکی را انتخاب کرده و آن روند را ادامه دهید .

استراحت کنید.
اگر در شب درس می خوانید بدین معنا نیست که باید کمتر بخوابید. یک ذهن استراحت کرده کلید موفقیت در درس خواندن می باشد. پس چون چند استراحت کوتاه در طول روز داشته اید ، خواب را برای خود ممنوع نکنید.

هنگام مطالعه ، نور کافی را در نظر داشته باشید.
این مورد می تواند برای همه اتفاق بیفتد. شما در بعد از ظهر شروع به درس خواندن می کنید و حواستان از زمان پرت می شود وقتی به خود می آیید متوجه می شوید که شب فرارسیده است و شما در تاریکی هستید و هنوز در حال مطالعه اید ! توجه داشته باشید که این اتفاق عادی و روزمره نشود. اگه شما در شب درس می خوانید در یک اتاق با نور کافی این کار را انجام دهید . این کار باعث پیشرفت در روند درس خواندن شما می شود .

مدیریت زمان داشته باشید.
اگر در شب درس می خوانید امکان این که زمان از دستتان در برود زیاد است . به این دلیل اهمیت داشتن یک جدول درسی زمان بندی شده بیشتر می شود که زمان استراحت های شما را مشخص کند.

پیشنهاد می شود که به ازای هر ۵۰ دقیقه ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت کنید . همچنین به یاد داشته باشید که آب کافی بنوشید.

از موسیقی های بی کلام استفاده کنید.
همانطور که گفته شد یکی از مزیت های درس خواندن در شب افزایش سطح خلاقیت شما می باشد . بسیاری بر این باور اند که خلاقیت در شب بیشتر می شود . به همین دلیل بسیاری از هنرمندان تمایل به کار در شب دارند. ایده ی خوبی است که با گوش دادن به موسیقی هایی که به شما انگیزه می دهند(موسیقی های بی کلام که میزان حواس پرتی کاهش یابد) خلاقیت را با مطالعه ادغام کنید .

 

 
 

 

نظر دانشمندان در این باره چیست ؟
چرخه ریتمیک شبانه روزی در هر فرد متفاوت می باشد .

فرضیه هایی وجود افراد سحرخیز و یا شب بیدار را تایید می کند .

یک فرد سحر خیز معمولا به صورت طبیعی از ۷ صبح احساس سرزنده بودن می کند . فوران انرژی او معمولا تا ساعت ۱۰ قبل از ظهر ادامه دارد و در همین حدود احساس نیاز به استراحت در وی به وجود می آید .

سپس بعد از استراحت ، فرد تا ساعت ۳ بعد از ظهر انرژی دارد و بعد از آن فقدان انرژی احساس می شود.

فرد شب بیدار به صورت کاملا برعکس رفتار می کند .

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که دانش آموزان جوان تر مایل به درس خواندن در شب هستند .در حدود سن ۳۰ سالگی به بعد ثابت شده تمایل به درس خواندن از بین رفته و علاقه ی فرد به درس خواندن در روز تغییر می کند . در واقع فقط دو درصد از دانشجویان بزرگ تر ۳۰ سال احساس می کنند که از درس خواندن در شب نتیجه ی بهتری می گیرند و بالای ۸۰ درصد آنان مایل اند که در روز درس بخوانند .

دانش آموزان جوان تر تمایل دارند شب ها در اطراف چراغ های روشن قدم بزنند و از صفحات روشن الکترونیکی مانند تلویزیون، گوشی های هوشمند و غیره استفاده کنند . تمامی این عوامل باعث تداخل و برهم خوردن تولید و ترشح ملانین در شب و در نتیجه منجر به بیداری و هوشیاری بیشتر در شب می شود .

بهترین زمان درس خواندن چه موقعی است ؟
این تماما به شیوه زندگی شما بستگی دارد . افراد جوان تر که فعالیت بیشتری در شب دارند ، درس خواندن در شب را طبیعت خود می دانند . اگر شما فردا بالغ تری باشید ، احتمالا روز را زمان بهتری برای درس خواندن می دانید چرا که عادت به کار کردن و فعالیت در این زمان دارید .

مهم ترین و تاثیرگذارترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به اندازه کافی بخوابید. پس چه شما یک فرد سحر خیز باشید و چه فردی شب بیدار ، هیچ چیز جلوی شما برای درس خواندن در زمانی که دوست دارید را نمی گیرد

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
+33
آمار
10,482 نفر بازدیدکننده
47 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir