چرا باید کتاب بخوانیم

چرا باید کتاب بخوانیم

کسب دانش:

یکی از بزرگ‌ترین دلیلی که باید کتاب بخوانیم، کسب دانش است. کتاب‌ها گنجینه‌ی با ارزشی از دانش هستند. خواندن کتاب‌هایی که موضوعات متنوعی دارد، باعث کسب دانش و افزایش اطلاعات ما در آن زمینه‌ می‌شود. همچنین وقتی کتاب‌ می‌خوانید، اطلاعات جدیدی کسب‌ می‌کنید که بقیه هیچ وقت نمی‌دانستند.

رشد مغز:
تحقیقات نشان‌ می‌دهد که خواندن، تاثیرات مثبتی روی مغز‌ می‌گذارد. این فعال بودن مغز، از بیماری فراموشی و آلزایمر جلوگیری‌ می‌کند. دلیلش این است که وقتی مغزتان را فعال نگه‌ می‌دارید، جلوی از دست دادن قدرت مغزتان را‌ می‌گیرید. مغز هم مثل بقیه‌‌‌ی ماهیچه‌های بدن، ماهیچه است ورزش کردن مغز کمک‌ می‌کند آن را قوی و سالم نگه دارد. مثل معما حل کردن، کتاب خواندن‌یک راهی است برای ورزش کردن مغز و کمک کردن به سالم ماندن مغز.

کاهش استرس:
کتاب خواندن نه تنها بر مغز، بلکه بر بدن هم تاثیرات مثبتی‌ می‌گذارد. کتاب خواندن، استرس را بهتر از قدم زدن‌یا گوش کردن به موسیقی کنترل‌ می‌کند. طبق تحقیقات، هرکسی بیشتر کتاب‌ می‌خواند، استرس کمتری دارد.

تقویت حافظه:
هر وقتی که شما کتاب‌ می‌خوانید، باید داستان، شخصیت‌ها، رفتار‌ها، مکان‌ها و ... را به خاطر بیاورید. هر چقدر مغزتان‌یاد بگیرد که همه‌‌‌ی آنها را به خاطر بیاورد، حافظه‌‌‌ی شما قوی‌تر خواهد شد. با هر خاطره‌‌‌ی جدیدی که بسازید، راه‌های جدیدی‌ می‌سازید و این‌ می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد.

افزایش قوه‌ی تخیل:
هر چقدر که بیشتر بخوانید، قوه‌‌‌ی تخیل بیشتری در شما به وجود‌ می‌آید. اگر شما‌یک کتاب تخیلی بخوانید، کتاب شما را به‌یک دنیا‌ی دیگر‌ می‌برد. در آن دنیا‌ی جدید، قوه‌‌‌ی تخیل‌تان به بهترین شکل، به کار‌ می‌افتد وقتی که شما سعی‌ می‌کنید تا چیز‌هایی در دنیا‌‌‌ی خودتان ببینید.‌‌

رشد تفکر انتقادی‌:
یکی از فایده‌های کتاب خواندن، این است که قدرت تفکر انتقادی را افزایش‌ می‌دهد. مثلا خواندن‌یک رمان معمایی، ذهن‌تان را آماده‌ می‌کند. قدرت تفکر انتقادی خیلی مهم است وقتی که‌ می‌آید و‌یک روز مهم را تبدیل به‌یک روز شیرین‌ می‌کند. وقتی ما کتاب‌ می‌خوانیم، مغز ما از‌ یک راه متفاوتی فکر می‌کند و اطلاعات را پردازش‌ می‌کند که با تلویزیون نگاه کردن نمی‌تواند آنگونه انجامش دهد. هر چه که بیشتر‌ می‌خوانید، درک عمیق‌تری درباره‌‌‌ی آنچه‌ می‌خوانید و کاربرد‌های آن خواهید داشت.

افزایش دایره لغات:
خواندن دایره لغات‌تان را وسیع‌تر‌ می‌کند و روی زبان‌تان تاثیر‌ می‌گذارد. شما هر چقدر که‌ می‌خوانید، با کلمه‌ها، اصطلاح‌ها، عبارت‌ها و طرز نوشتن جدید آشنا‌ می‌شوید.

تقویت مهارت نوشتن:
خواندن کتاب‌های خوب مهارت شما را تقویت‌ می‌کند تا نویسنده‌‌‌ی بهتری باشید. مثل هنرمند‌ها که بر مردم تاثیر‌ می‌گذارند، نویسنده‌ها نیز بر آنها تاثیرگذار هستند. خیلی از نویسنده‌های موفق، با مطالعه‌‌‌ی کار‌های مردم در این زمینه تخصص پیدا کردند. اگر شما‌ می‌خواهید‌یک نویسنده‌‌‌ی خوب باشید چرا از آموختن از استاد‌های قبلی شروع نمی‌کنید؟

پیشرفت کردن ارتباطات انسانی:
تقویت کردن دایره لغات و مهارت‌های نوشتن در کنار ارتباطات انسانی رشد‌ می‌کند. هر چقدر که‌ می‌خوانید و‌ می‌نویسید، بهتر ارتباط بر قرار‌ می‌کنید. رشد مهارت ارتباط برقرار کردن، رابطه‌‌‌ی شما با انسان‌ها را تقویت‌ می‌کند و شما‌ می‌توانید کارمند‌یا دانش‌آموز بهتری باشید.

افزایش تمرکز و توجه:
در سبک زندگی پر مشغله‌مان، حواس‌مان در هر روزی که ما کار‌های مختلف انجام‌ می‌دهیم، پرت می‌شود. مثلا شما ممکن است خودتان را در تقسیم شدن زمان‌تان بین انجام دادن کار‌هایتان ببینید، چت کردن با مردم با تلگرام، چک کردن ایمیل‌ها، چشم دوختن به اینستاگرام و‌یا با بقیه در ارتباط و تعامل بودن. همه‌‌‌ی این کارهای متنوع‌ می‌تواند به استرس زیاد و بازدهی کم منجر شود. وقتی شما کتاب‌ می‌خوانید، تمام حواس و توجه‌تان به آنچه است که‌ می‌خوانید. چشم‌های شما و فکرتان در جزئیات داستان غرق‌ می‌شوند. این قدرت تمرکز و توجه را تقویت‌ می‌کند. حداقل بیست دقیقه در روز کتاب بخوانید. شما شگفت زده خواهید شد که چطور تمرکز بیشتری خواهید داشت.

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
944 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir