جعبه‌ی لایتنر

جعبه‌ی لایتنر

براي مرور مطالبی كه فرا گرفته‌ايم، راه‌های مختلفی توصيه شده است كه از ميان آن‌ها، روش مرور با جعبه‌ی لايتنر آسان‌ترين و علمی‌ترين روشی است كه تا به حال شناخته شده است. البته آشنايی با جعبه‌ی لايتنر و طرز استفاده‌ی صحيح از آن، در ابتدا دشوار و وقت‌گير به نظر می‌رسد، ولی پس از استفاده از آن و مشاهده‌ی تاثيرات چشم‌گير آن بر روي فرآيند‌های يادگيری، حتما مشتری خواهيد شد!
برای شروع، به چند مطلب علمی كه در طراحی جعبه‌ی لايتنر مورد تاكيد قرار گرفته است، توجه كنيد:  منحنی فراموشی «ابينگ هاوس» كه نشان می‌دهد اگر انسان يک مطلب يا مفهوم را به خوبی فرا بگيرد تقريبا بعد از 24 ساعت تا يک هفته حدود 45% و پس از تقريبا يک ماه، 80% آن را فراموش می‌كند، كه اصطلاحا گفته می‌شود 80% آن وارد حافظه‌ی كوتاه‌مدت و 20% آن وارد حافظه‌ی بلندمدت شده است. جعبه‌ی يادگيری لايتنر فرآيند يادگيری را طوری تنظيم می‌نمايد تا مطالب به حافظه‌ی بلندمدت منتقل شوند. برای استفاده از آن، ابتدا خودتان يک جعبه‌ی لايتنر به صورت زير تهيه كنيد:
1 جعبه‌ی كفشی را برداريد و آن را با قرار دادن چهار مقوا به پنج قسمت تقسيم كنيد: خانه‌ی شماره‌ی 1، فضای بيش‌تری از خانه‌ی شماره‌ی 2 دارد و به همين ترتيب با افزايش شماره‌ی خانه‌‌ها از فضای آن‌ها كم می‌شود.
2 قطعات زيادی كاغذ كه قابل قرار دادن در آن فضا‌ها باشند را به صورت زير تهيه كنيد: الف) همه‌ی كاغذ‌ها در يک اندازه‌ی واحد آماده شوند. ب) پشت همه‌ی كاغذ‌ها فضایی را برای نوشتن تاريخ مرور‌های بعدی قرار دهيد.
3 هنگامی كه مطالعه می‌كنيد، مطالبی را كه احساس می‌كنيد مهم‌تر هستند و يا ممكن است فراموش شوند، به صورت پرسش و پاسخ درآوريد و پرسش را روی كاغذ و پاسخ آن را بر پشت كاغذ بنويسيد. دقت داشته باشيد كه روی هر كاغذ فقط يک مطلب را بنويسيد.
4 حال كه مطالعه‌ی شما پايان يافته و بر كاغذ‌های خود مطالب را نوشته‌ايد، آن‌ها را يكی‌يكی برداشته و مطالعه كنيد. مطالعه‌ی هر كدام از كاغذ‌ها كه تمام شد، پشت آن، تاريخ فردا را برای مرور مي‌نویسيم و در خانه‌ی شماره‌ی 1 قرار مي‌دهيم.
 يعنی اگر امروز 1/1/1400 است اولين رديف پشت كاغذ را تاریخ 2/1/1400 می‌نويسيم.
هرروز پس از تكميل مطالعه، اين كار را انجام می‌دهيم.
5 امروز 2/1/1400 است. می‌خواهيم مانند هرروز، قبل از شروع مطالعه، مرور درس‌‌های گذشته را انجام دهيم كه در خانه اول قرار گرفته‌اند و تاريخ مرور امروز را دارند. آن‌ها را برداشته و اگر موفق به پاسخ‌گويی سوال روی كاغذ شديم، بايد كاغذ را در خانه‌ی بعدی قرار دهيم. براي اين كار طبق جدول زیر عمل می‌كنيم:  

 

 

 
 

 


ولی اگر موفق به پاسخ‌گويی به سوال نشديد، در هر مرحله‌ای كه هستيد، بايد همه‌ی تاريخ‌‌ها را عوض كنيد. تاريخ فردا را در رديف شماره‌ی يک (پشت كاغذ) بنويسيد و آن را در خانه‌ی شماره‌ی يک قرار دهيد.
همان‌طور كه ملاحظه می‌كنيد با اجرای موارد فوق، تعداد كاغذ‌هایی كه به مراحل بالاتر راه می‌يابند كم‌تر است.
6 هر روز مراحل ذكر شده در بند قبل را روی كاغذ‌ها انجام دهيد.
7 كاغذی كه در قسمت شماره‌ی 5 جعبه قرار گرفته، وارد حافظه‌ی بلندمدت شما شده است.
8 فراموش نكنيد كه در هر مرحله‌ای كه هستيد، در صورت عدم موفقيت در پاسخ‌گويی به سوال روی برگه، حتما آن را به خانه‌ی اول برگردانيد و تنبلی نكنيد!

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

ارسال دیدگاه (1 مورد)

ممنون بابت مطلب مفيدتون
.
1397/12/28 - 21:22
  • +1
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir