خلاصه نویسی 2

خلاصه نویسی 2

برای خلاصه‌نويسی دوتا كلاسور خالی یا دوتا پوشه‌ی پلاستیکی دکمه‌دار در سایز A4 تهيه كنيد. یکی برای دروس عمومی و یکی برای دروس اختصاصی كه بتوانيد برگه‌های خلاصه‌ی خود را داخل آن‌ها قرار دهید. همچنین می‌توانید دو کلاسور حاوی حدود صد برگ کاغذ سفید انتخاب کنید و سپس صفحات كلاسور را به ترتيب «ارزش دروس» قسمت‌‌بندی كنيد. این نکته‌ی مهم است كه برای تمامی دروس صفحاتی را در نظر بگيريد و از كنار هيچ درسی بی‌توجه نگذريد، در ضمن صفحات هر درس را با برگه‌های مقوایی از درس دیگر جدا كنيد‌. این برگه‌های مقوایی نه تنها نقش جداکننده دروس را به عهده دارند بلکه شما فهرست و منابع مربوط به هر درس را روی آن‌ها می‌نویسید. ثبت خلاصه‌ها روی کاغذ یک دست و مرتب و سپس حفظ و نگه‌داری برگه‌های خلاصه تهیه شده، ضروری است. فراموش نکنید که خلاصه‌نویسی باید توسط خود شما انجام گیرد. رعایت موارد زیر می‌تواند به شما در تهیه‌ی کلاسور کمک قابل توجهی بنماید:

 
1 در پایان مطالعه‌ی هر قسمت، بهتر است مطالبی را که در زمان یادداشت‌برداری مشخص کرده‌اید به صورت شبکه‌ای یا نموداری با خودکار آبی در خلاصه‌ی خود ثبت کنید. 2 در کنار مطالب اصلی‌تر (فرار) یک علامت ستاره بزنید تا جلوه‌ی بیشتری داشته باشند. 3 بعد از پایان ثبت خلاصه‌ها، قسمتی با عنوان «گنجینه‌ی نکات» در نظر بگیرید که در آن مثال‌های جالب، تست‌های مادر و نکات مهم را یادداشت کنید. 4 بعد از اتمام ثبت خلاصه‌ی هر مطلب، روی جلد جداكننده (جلد مقوایی فهرست) یا برگه‌ی فهرست ابتدای کلاسور یا داخل پوشه پلاستیکی، فهرستی از مطالب موجود در کلاسور را به ترتیب و با اسم كتب يا جزواتی که منبع این خلاصه بوده‌اند تهیه ‌کنید. 5 درخلاصه‌نويسی هرچه مطالب و نكته‌هاي كليدی و مهم را خلاصه‌تر بنويسيم‌، بهتر است‌. 6 روی هر برگه‌ی خلاصه‌نویسی مقداری فضای سفید در نظر بگیرید تا اگر خواستید نکته ای به آن اضافه کنید، جا داشته باشید.
7 قسمت انتهایی هر کدام از دو کلاسور خلاصه‌برداری (کلاسور عمومی- کلاسور اختصاصی) را به بخشی با عنوان تحلیل آزمون اختصاص دهید. قسمت تحلیل آزمون، ویژه‌ی آزمون‌های آزمایشی است. در این قسمت شما باید نکات مهم یادگرفته شده از تست‌های نکته‌دار را ثبت کنید. این تحلیل‌ها سبب شناسایی و دسته‌بندی اشکالات می‌گردد.
8 نکته‌ی دیگر در قسمت تحلیل آزمون، شناسایی نکات کلیدی تست‌های پرتـکـرار و نکتـه‌دار می‌باشد. شمـا باید در صورت برخورد با چنین مواردی در هر زمان (چه مطالعه و یادگیری – چه آزمون) با انتقال آن‌ها به قسمت گنجینه نکات مربوطه در کلاسور، خلاصه‌نويسی خود را  کامل‌تر نمایید.
9 نکته‌ی آخر اینکه هر چه خلاصه‌های شما نظم بیشتری داشته باشند و خواناتر باشند و تصاویر و نمودارهای جمع‌بندی بهتری داشته باشند، برای شما ‌جذاب‌تر و موثرتر خواهند بود.
در نهایت همه‌ی داوطلبان عزیز توجه داشته باشند زمانی را که شما صرف خلاصه‌نویسی و تنظیم درس می‌کنید هدر نداده‌اید، بلکه این زمان را صرف یکی از مهم‌ترین، واجب‌ترین و بهترین کارهای ثمربخش در کنکور نموده‌اید و در عین حال با انجام این کار به صرفه‌جویی زمان نیز پرداخته‌اید.

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
1,731 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir