مرور مطالب ۳ تکنیک که اطلاعات را به حافظه بلندمدت می سپارد

0
مرور مطالب ۳ تکنیک که اطلاعات را به حافظه بلندمدت می سپارد

برای همه‌ی ما پیش آمده است که در دوره‌ای آموزشی شرکت کرده‌ایم، کتابی خوانده‌ایم یا مهارت جدیدی یاد گرفته‌ایم اما پس از چند هفته بیشترِ مطالبی را که آموخته‌ایم، فراموش کرده‌ایم! اگر از اطلاعات‌تان استفاده نکنید، آنها را به‌سادگی فراموش می‌کنید. به همین دلیل است که نه‌تنها یادداشت برداری مهم است، بلکه مرور منظم آنچه که یاد گرفته‌اید هم اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله نگاهی داریم به مزایای مرور اطلاعات و استراتژی‌های مختلفی که می‌توانید برای مرور مؤثر اطلاعات از آنها استفاده کنید.

چرا باید اطلاعات را مرور کنیم؟
وقتی اطلاعات جدیدی یاد می‌گیریم، درست بعد از یادگیری، آن را خیلی خوب به یاد می‌آوریم اما با گذشت زمان جزئیات را فراموش می‌کنیم. حتی پس از چند روز ممکن است فقط اندکی از آنچه را که آموخته‌ایم، به یاد بیاوریم.

برای به یاد آوردن آموخته‌ها، باید اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت (آنچه در حال حاضر درباره‌ی آن فکر می‌کنیم یا از آن مطلع هستیم)، به حافظه بلند مدت منتقل کنیم.

بدین منظور، باید آنچه را که یاد گرفته‌ایم مرور کنیم، مرور کنیم و مرور کنیم. فرستادن اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت زمان می‌برد. «مرور» کمک می‌کند اطلاعات سریع‌تر به حافظه‌ی بلندمدت منتقل شوند و حجم بسیار کمتری از آنها فراموش شود.

توصیه:

این استراتژی‌ها، علاوه بر بهبود یادگیری، در موقعیت‌های تجاری روزمره هم مفید هستند. مثلا گاهی می‌خواهید جزئیات مربوط به فلان مشتری را به‌ یاد بیاورید یا اطلاعات خاصی را که باید در ارائه‌تان منتقل کنید، به خاطر بیاورید.

 

 
 

 

چگونه اطلاعات را به شیوه‌ای مؤثر مرور کنیم؟.


۱. مرور فوری
درست بعد از آنکه مطالب را یاد گرفتید، چند دقیقه‌ای را به مرور آنها اختصاص بدهید. این کار کمک می‌کند که مطمئن شوید اطلاعات را درک کرده‌اید و همچنین از این طریق زمان لازم برای مرور دوباره‌ی آن را در آینده کاهش می‌دهید.

هنگام بازخوانی مطالب از روش های مطالعه مؤثر بهره بگیرید تا مطمئن شوید به‌طور کارآمد و هوشمندانه عمل کرده‌اید. برای مثال اگر به تازگی فصلی از کتابی پیرامون کسب و کار را خوانده‌اید، فقط باید عناوین بخش‌ها و نتیجه‌گیری را مرور کنید تا اطلاعات در ذهن‌تان ثبت شوند.

۲. بازنویسی و نقشه‌های ذهنی
بازنویسی و سازمان‌دهی مجدد یادداشت‌ها، شیوه‌ی فوق‌العاده‌ی دیگری برای مرور اطلاعات است.

شاید این کار در ابتدا اتلاف وقت به نظر برسد، اما بازنویسی مطالب می‌تواند برای تقویت آنچه که یاد گرفته‌اید، مؤثر باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عمل بازنویسی یادداشت‌ها به درک بیشتر ما کمک می‌کند.

شیوه‌ی دیگری برای انجام این کار، قرار دادن آموخته‌ها در نقشه ذهنی است. این نقشه‌ها به‌ویژه برای بازنویسی یادداشت‌ها مفید هستند، چون شما را مجبور می‌کنند بین مفاهیم و مضمون‌ها ارتباط برقرار کنید.

می‌توانید نکات کلیدی را به‌صورت مطالب بولت‌دار هم بنویسید یا یادداشت‌های اولیه را مرتب کنید.

۳. زمان‌بندی مرورها
به خاطر داشته باشید که انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت نیازمند مرور و تکرار است.

بهترین کار، مرور پس از یک هفته، یک ماه و سپس مرور یادداشت‌ها هر چند ماه یک‌بار است.

حتما برنامه‌ی مشخصی برای مرور داشته باشید، در غیر این صورت وقتی مسائل فوری به‌وجود می‌آیند، این مرورها به حاشیه رانده می‌شوند. می‌توانید مرورها را در فهرست کارهای روزانه یا در برنامه عملیاتی خود قرار بدهید.

بازنویسی یادداشت‌ها در طی این مرورهای منظم، مفید خواهد بود. سعی کنید آنچه را که در مورد موضوع به یاد می‌آورید، بنویسید و این یادداشت‌ها را با یادداشت‌های اولیه‌‌ی خود مقایسه کنید. این شیوه، آنچه را که فراموش کرده‌اید، نشان‌تان می‌دهد و شما متوجه می‌شوید در چه بخش‌هایی نیاز به مرور بیشتر دارید. همچنین برای به‌کار انداختن حافظه‌‌تان هم مفید خواهد بود.

توصیه‌ی ۱:

مرور اطلاعات، آخرین مرحله در فرایند SQ3R است. SQ3R (که مخفف بررسی، پرسش، خواندن، به یاد آوردن و مرور است) روش کارآمدی برای دریافت بیشترین بازدهی از مطالعه است.

توصیه‌ی ۲:

خواب هم به تقویت حافظه شما کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در صورت داشتن خواب خوب و راحت شبانه، می‌توانیم چیزهای بیشتری به یاد بیاوریم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,375 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir