اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است

0
اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است

سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی کنکور با حضور دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری و نمایندگان مدارس برتر در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سوزنچی با اشاره به نظرات مطرح شده در دو جلسه گذشته از مدیران مدارس خواست که با توجه به ارتباط نزدیک آنان با دانش‌آموزان و اولیای آنان، نظرات خود را در مورد آسیب‌های برگزاری کنکور و راه‌های اصلاح آن بیان کنند تا بتوان از آسیب‌هایی که ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاست‌گذار در حوزه علم و فرهنگ، فراتر از منافع فردی و گروهی مسئله را بررسی می‌کند و تلاش خواهد کرد به بهترین نتیجه برای اصلاح و یا جایگزینی کنکور دست پیدا کند.

سند تحول آموزش و پرورش تحت شعاع کنکور قرار گرفته است

در ادامه جلسه، محمد محمدی مدیر دبیرستان ماندگار البرز در سخنانی گفت: اولین آسیب کنکور اضطراب شدید دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی کادر آموزشی مدرسه قبل و بعد از کنکور است که آسیب‌های جدی به تربیت دانش‌آموزان وارد می‌کند و با قاطعیت می‌توان گفت اضطراب کنکور مختل کننده سلامت روانی جامعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه حاکمیت آموزشی ما نه در اختیار دولت و وزارت آموزش و پرورش، که در اختیار موسسات آموزشی بیرونی است و در واقع ما تحت سیاست‌ها و سیستم آموزشی آنان عمل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: به همین دلیل برای اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش هیچ مطالبه‌ای به‌خصوص در دوره دوم متوسطه وجود ندارد و عملاً این سند تحت شعاع کنکور قرار گرفته است.

محمدی در ادامه گفت: ما اکنون به خاطر مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش، تنها یک آزمون نهایی در سال دوازدهم برگزار می‌کنیم؛ این در حالی است که مانند قدیم نیاز داریم سه آزمون نهایی برگزار کنیم تا دانش‌آموزان ضمن آمادگی برای آزمون کنکور، مورد سنجش علمی دقیقی در طول تحصیل قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در سال دوازدهم مفاهیمی مانند تربیت و مهارت هیچ جایی در بین دانش‌آموزان ندارد و تنها مسئله کنکور است که جای همه‌چیز را گرفته است.

وی افزود: با فقر امکانات و نبود برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه مدارس فنی و حرفه‌ای ما عملاً کارآیی خود را از دست داده‌اند و این مسئله باعث شده است بحران کنکور عمیق‌تر شود چون هیچ راه‌حل جایگزینی وجود ندارد.

مدیر دبیرستان ماندگار البرز تاکید کرد: آموزش و پرورش و صدا و سیما نباید مشکلات مالی خود را با تبلیغ کنکور حل کنند.

سنجش تنها راه امن و مطمئن برای سنجش دانش‌آموزان است

سپس در ادامه بحث دکتر علی مقدم زاده معاون آماده سازی سازمان سنجش ضمن ارائه آماری از وضعیت داوطلبان کنکور گفت: نظام آموزشی ما جزیره‌ای است و آموزش عالی و آموزش و پرورش بسیار از هم دور هستند.

وی سپس با تشریح مفهوم سنجش و تفاوت آن با کنکور گفت: سنجش ما بسیار علمی و تنها راه امن و مطمئن برای سنجش دانش‌آموزان است که راه جایگزینی برای آن با توجه به سیستم آموزشی کل کشور و مشخصات بومی ما پیدا نشده است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد باید در مواد درسی، سرفصل‌ها و زیرگروه‌های کنکور بازنگری شود که با توجه به هر رشته، سنجش علمی دقیق‌تری صورت بگیرد.

دکتر مقدم‌زاده تاکید کرد: فشار و مشکل اصلی دانش‌آموزان اکنون در رشته‌های تجربی است و ما بیشترین مشکل را در سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی داریم که فکر می‌کنم سیستم آموزشی ما باید برای این مسئله فکری بکند.

 

 
 

 

باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموز از برگزاری کنکور نفع ببرد

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنران بعدی این نشست مهدی نظری‌زاده مدیر دبیرستان موعود بود. وی در سخنانی گفت: مهم‌ترین سئوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که ذی‌نفع اصلی برگزاری کنکور کیست؟ آیا دانش آموزان هستند؟ آیا دانشگاه‌ها هستند؟ آیا موسسات آموزشی هستند؟ آیا صدا و سیما است؟ و ...
وی ادامه داد: در واقع ذی‌نفعان اصلی دانش‌آموزان و اولیای آنان هستند اما متاسفانه الان مدارس غیر دولتی، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، انتشاراتی‌ها و صدا و سیما به جای ذی‌نفعان اصی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: طبق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پروش ما قرار است بعد از 12 سال، دانش آموزان را به حیات طیبه برسانیم اما به جای آن فقط به دانش‌آموزان اضطراب و قرص آرامبخش داده‌ایم.

نظری‌زاده تاکید کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموز از برگزاری کنکور نفع ببرد نه سایرین.

سپس مدیر دبیرستان فرزانگان تهران در سخنان کوتاهی گفت: زمانی تمرکز ما تنها بر روی پرورش استعدادهای برتر و کسب موفقیت در المپیادها بود اما با عدم موفقیت بعضی از شاگردان مدرسه در کنکور عملا بخش اصلی تمرکز ما بر روی کنکور قرار گرفت و این موضوع ما را از اهداف مان دور کرد.

سپس عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: کنکور دغدغه همه ماست اگر وضع موجود راضی کننده بود ما هم اینگونه صحبت نمی‌کردیم بنا براین باید نگاهمان را عوض کنیم.

وی درباره کنکور نیز تصریح کرد: امروز شیوه سنجش دانشجو برای ورود به موسسه های آموزش عالی مورد بحث است و دنبال این هستیم که در این باره بحث کنیم و برای آن بررسی‌هایی انجام می‌شود و از خرد جمعی برای گزینش دانش آموزان استفاده کنیم و چون بچه‌های ما دچار استرس می‌شوند پس جایی کار می‌لنگد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث برون رفت از این مشکلات می شود پرداختن به مسئله مهارت آموزی است؛ چون خیلی از مشکلات ما این است که مشاغل وجود دارد اما افراد با مهارت در این رشته ها وجود ندارد و امروز در شورای عالی آموزش و پرورش طرحی داریم که مطابق آن تمام دانش آموزان بر اساس اهداف دوره تحصیلی یک مهارت را در مدرسه یاد خواهند گرفت.

سلطانیان اضافه کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم که دانش‌آموز به فراخور استعداد شناسایی شود دیگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی برای کنکور نخواهیم داشت .

وی تاکید کرد: معتقدم اگر دانش آموز مهارت لازم را کسب کند از تعداد متقاضیان کنکور کاسته خواهد شد و ۶۱۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت نخواهند کرد چون می‌توانند برای خودشان کسب و کار راه اندازی کنند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی از متقاضیان رشته انسانی را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: کنکور و پرداختن به ریشه‌های آن بسیار مهم و چند وجهی است و اینکه بگوییم امتحانات نهایی و کنکور مشکل دارند با این صحبت‌ها مشکلات حل نمی‌شود.

در ادامه رضا شامی‌زاده مدیر دبیرستان صنعتی شریف هم در سخنانی گفت: ما باید به جای کنکور در مورد زیرساخت‌های آموزشی، نحوه درست برگزاری آزمون نهایی و مدارس کار و دانش صحبت کنیم.وی تاکید کرد: کنکور راه‌حل بسیار مناسبی است و فقط باید برخی مشکلاتش اصلاح شود.

شامی‌زاده افزود: مشکل ما اکنون در رشته‌های تجربی و تراکم متقاضی در این رشته‌هاست و تنها علت آن این است که وزارت بهداشت اجازه گسترش در رشته‌های پزشکی را نمی‌دهد زیرا نمی‌خواهد بازار پزشکان خراب شود و این بازار به یک بازار رقابتی تبدیل شود.

وی گفت: چون با گسترش رشته‌های مهندسی اکنون با صندلی خالی و ورود بدون کنکور در رشته‌‎های پر متقاضی در گذشته، مواجه هستیم، باید در رشته‌های پزشکی نیز همین گسترش اتفاق بیفتد تا مشکل حل شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر دبیرستان صنعتی شریف تاکید کرد: اقتصاد بیمار ما باعث ایجاد معضل کنکور شده است و اگر اقتصاد ما سالم بود فرزندان ما پس از دوران دبیرستان جذب بازار کار می‌شدند و ما اکنون با این مشکل مواجه نبودیم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    933 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir