امسال هیچ کلاس بدون معلمی نداریم

0
امسال هیچ کلاس بدون معلمی نداریم

سیدمحمد بطحایی در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما حضور یافت و از آخرین اخبار مربوط به وزارت آموزش و پرورش گفت.


سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی ویژه خبری درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش بحث نیروی انسانی است. تمام تلاش ما این بود که در سال تحصیلی جدید با روش‌های مختلف مانند به تاخیر افتادن بازنشستگی برخی از فرهنگیان (حدود یک سوم) و استفاده از نیروهای حق التدریس و ۱۵ روش دیگر کلاسی بدون معلم باقی نماند.

او ادامه داد: سال تحصیلی جدید با بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز در داخل کشور و حدود ۱۳ هزار دانش آموز در خارج از ایران که در ۶۰ کشور جهان مشغول به تحصیل هستند، آغاز شد. تعداد این دانش آموزان نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

بطحایی‌گفت: دانشگاه فرهنگیان امسال برای اولین‌ بار یک جهش بسیار بلند را برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش برداشت و ۳۳ هزار نیروی جدید را برای ورود به آموزش و پرورش در سال های آینده جذب کرد.

وزیر آموزش و پرورش تعداد معلمان و کارمندان آموزش و پرورش را حدود ۹۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با این حال تا ۶سال آینده به دلیل بازنشستگی نیروها، افزایش تعداد دانش آموزان تا ۱۶ میلیون، اضافه شدن پایه دوازدهم به شاخه فنی حرفه‌ای و کارودانش و افزایش ساعت درسی از ۲۴ به ۳۵ساعت، چالش کمبود نیرو خواهیم داشت.

باید محتوای کتاب های درسی را با افق های جدید سندتحول مطابق کنیم

او ادامه داد: با کمک دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انشالله بخشی از مشکلات نیروی انسانی حل خواهد شد. پیش بینی ما این است با تغییر مدل‌های تربیت معلم و کمک‌های دیگر دستگاه‌ها ظرفیت دانشگاه فرهنگیان از تربیت ۳۳ هزار به ۸۵هزار دانشجو افزایش پیدا کند. حدود 18 هزار نفر نیز با مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه‌های دیگر وارد‌ دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و با یکسال آموزش برای ورود به آموزش و پرورش آماده خواهند شد.

بطحایی درباره اصلاح شیوه تربیت معلم گفت: یکی از روش‌های به کار گرفته شده این است که سیلابس درس‌ها طوری طراحی شود که دانشجویان بعد از دوسال تحصیل، برای ادامه تحصیل به طور همزمان بتوانند در کنار درس خواندن در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند.

بطحایی در ادامه درباره تغییر در محتوای کتابهای درسی گفت: یکی از محورهای تحول که سند تحول بنیادین نیز به آن تاکید دارد، برنامه‌های درسی آموزش و پرورش است. ما باید محتوای کتاب های درسی را با افق های جدید سندتحول مطابق کنیم.

دو ساعت از برنامه آموزشی را در اختیار معلم و مدرسه گذاشتیم

او ادامه داد: آقای رئیس جمهور به من ماموریت دادند که در طی یک پروژه‌ای از بچه‌ها به عنوان مخاطب برنامه های درسی بخواهم که کتاب‌های درسی خود را از حیث فرم و محتوا نقد کنند. یکی از اقدامات مهم که باید در جهت اصلاح روش آموزشی و بر اساس سند تحول بنیادین، انجام بگیرد این است که مدرسه را در اختیار معلم قرار دهیم اگر بخواهیم سندتحول اجرایی شود.

بطحایی گفت: با افتخار عرض می‌کنم که در سال تحصیلی جدید و برای دوره متوسطه اول و دوم، دوساعت از برنامه آموزشی را در اختیار معلم و مدرسه گذاشتیم.

در حال حاضر هیچ مشکلی برای کمبود کتاب نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود کتاب گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای کمبود کتاب نداریم. تنها در پایه دوازدهم کتابها با کمی تاخیر در اختیار دانش آموز قرار گرفته که نسخه pdf تمام کتاب های پایه دوازدهم بر روی سایت سازمان پژوهش قرار دارد.

قول وزیر درمورد کتاب‌های تست و کمک آموزشی

بطحایی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی به دلیل آسیب‌هایی روحی و روانی که به دانش آموزان وارد می‌کند، ممنوع است، گفت: تا زمانی که اولیای دانش آموزان با این تصمیم همراهی نکنند این امکان پذیر نیست. من این قول را می‌دهم که با بازنگری فرایندها دیگر شاهد آن نباشیم که تا قبل اینکه کتاب درسی چاپ شود، کتاب‌های تست و کمک آموزشی در مدرسه‌ها و کتابفروشی‌ها پخش شود.

در حال بررسی پیشنهادهای شرکت‌های بیمه برای حفظ کیفیت بیمه‌های تکمیلی هستیم

بطحایی در ادامه درباره مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: یکی از مهمترین مشکلات در ادامه بیمه تکمیلی، افزایش تعرفه های پزشکی است که مجبور شدیم برای حفظ کردن کیفیت، حق بیمه شده را افزایش دهیم. ما این روزها در حال بررسی پیشنهادهای شرکت‌های بیمه برای حفظ کیفیت بیمه‌های تکمیلی هستیم و در تلاشیم خدمات بیمه تکمیلی را انشالله به نحوی تامین کنیم که کیفیت حفظ شود.

گزارش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر روی سامانه وزارتخانه موجود است

مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان سوال بعدی مجری برنامه بود. مجری برنامه از قول یکی از فرهنگیان خطاب به بطحایی گفت که هیچ گزارشی درباره تخلف‌های صندوق ذخیره به فرهنگیان داده نشده است. وزیر آموزش و پرورش در جواب این ادعا گفت: گزارش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر روی سامانه وزارتخانه موجود است.

بطحایی گفت: با صراحت می‌گویم پول یا سرمایه ای از فرهنگیان به هدر نرفته است و اتفاقات مربوط به یکی از موسسات مالی مربوط به صندوق ذخیره بوده که کاملا بررسی شده و در تلاش هستیم این مشکلات حل شود.

او در‌ ادامه به سود صندوق ذخیره اشاره کرد و گفت: صندوق ارزش افزوده داشتیم و سود پیش بینی شده در سال مالی منتهی به مهر ۹۷، ۲/۲ برابر سود سال قبل بوده است. در عین حال ما برای اطمینان خاطر معلمان، امسال سه نفر از معلمان را با رای خودشان وارد هیات امنا کردیم.

به دنبال روشی هستیم که کلاس‌های برخی از دروس به صورت مجازی برگزار شوند

برنامه درسی پایه دوازدهم و کاهش ساعت دروس سوال دیگر مجری از بطحایی بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فعلا بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعت درسی در پایه دوازدهم ۳۵ ساعت است اما به دنبال روشی هستیم که پس از تایید شورای عالی آموزش و پرورش و رضایت والدین، کلاس‌های برخی از دروس به دلیل فشار کنکور و امتحان نهایی، به صورت مجازی برگزار شوند.

توضیحات وزیر درباره کنکور و حذف آن

بطحایی درباره کنکور و حذف آن نیز گفت: در شورای برنامه ریزی کنکور تصمیم گرفته شده است ۲۰درصد از سوابق تحصیلی و ۱۰ درصد سابقه مثبت دانش آموزان در نظر گرفته شود و باید به سمتی برویم که سهم کنکور در پذیرش دانشجو کاهش پیدا کند.

اولویت اصلی ما در ۶سال آینده جبران کمبود نیروهای پرورشی است

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی پرورشی گفت: در حوزه پرورشی نسبت به دیگر حوزه‌ها با کمبود بیشتر نیروی انسانی مواجه هستیم. اولویت اصلی ما در ۶سال آینده جبران کمبود نیروهای پرورشی است و در تلاشیم فعالیت‌های پرورشی در بین همه کلاس‌های درسی پخش بشود و فقط یک معلم وظیفه کار پرورشی را بر عهده نداشته باشد.

او ادامه داد: البته کار پرورشی فقط برعهده مربیان پرورشی نیست‌ و خانواده و مدرسه دو شریک تربیتی هسنتند و باید درکنار یکدیگر اهداف پرورشی را دنبال کنند.

در پرداخت مطالبات فرهنگیان نسبت به سال های قبل، رشد داشتیم

بطحایی درباره مطالبات فرهنگیان گفت: علیرغم تمام مشکلات مالی که در کشور وجود دارد، حدود ۱۵ درصد نسبت به سال های قبل، در پرداخت مطالبات فرهنگیان، رشد داشتیم.

او با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش در مقایسه با باقی وزارت‌خانه‌ها تبعیض وجود دارد، گفت: به طور مثال در بحث خدمات رفاهی، سهم آموزش و پرورش صفر است. در تلاش هستیم در سال ۹۸ بتوانیم ردیف اعتبارات خدمات رفاهی را افزایش بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه پیشنهادی رتبه بندی معلمان به هیات دولت ارائه شده است و انشالله با تصویب قانونی آن در مجلس بخشی از کدورت های همکاران فرهنگی برطرف شود.

در مورد تعطیلات زمستانی هنوز به جمع بندی نرسیده ایم

بطحایی در مورد تعطیلات زمستانی گفت: به دلیل ابهامات قانونی و حقوقی هنوز به جمع بندی مشخص نرسیده ایم و هنوز مشخص نیست که اجرای آن نیازمند مصوبه مجلس است یا خیر.

وزیر آموزش و پرورش در پایان صحبت‌های خود گفت: رویکرد ما در آموزش و پرورش این است که مدرسه از فضای خشک امروز تبدیل به کارگاهی برای دانش آموزان بشود تا بچه ها در آن مهارت زندگی کردن را بیاموزند و این به عنوان یکی از مهمترین سیاستها و برنامه ها در دستور کار امروز وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,486 بازدید

    0 نظر

    درج: 2 مهر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir