اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رانت ایجاد می‌کند

0
اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رانت ایجاد می‌کند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعمال تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده، گفت: اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود.

قاسم احمدی لاشکی با انتقاد از اعمال تاثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، گفت: براساس قانون سال 92 قانون مصوب سال 86 که مبنی بر حذف کنکور بود لغو شد بنابراین موضوعی با عنوان حذف کنکور مرجعیت ندارد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس ماده 5 تبصره 4 قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در پذیرش دانشجو، تأثیر سابقه تحصیلی سالانه و به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود که در حال حاضر نیز این امر محقق شده و در حال اجرا است؛ پذیرش دانشجو در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی و دانشگاه‌های معتبر مانند شریف و تهران باید با برگزاری کنکور انجام گیرد.

وی بیان کرد: شورای سنجش و پذیرش که متشکل از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و دو نفر از روسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه پیام‌نور، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان دبیر شورا و دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر از اعضای شورا هستند تصمیمات مربوط به چگونگی اجرا قانون سنجش و پذیرش را اخذ می‌کنند.

سلامت امتحانات نهایی در کل ایران تضمین نشده است

احمدی با اشاره به نشست شورای سنجش و پذیرش برای تعیین و تکلیف میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور، خاطرنشان کرد: پیشنهاد آموزش و پرورش تاثیر قطعی 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ و سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز 30 درصد مثبت بوده است که در نهایت با رای اعضا 30 درصد قطعی در نظر گرفته شد.

آزمون‌های نهایی به صورت استاندارد برگزار نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزمون‌های نهایی به صورت استاندارد برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: قرنطینه سوالات و سلامت امتحانات در کل ایران تضمین نشده است؛ آیا تصحیح برگه‌های امتحانی در کل کشور با یک نظر و ایده انجام می‌گیرد؟ به دلیل تفاوت در تصحیح‌ کننده برگه سوالات، قطعاً بین نمره دانش‌آموزی که در کردستان است با نمره دانش‌آموز مازندرانی 0.25 یا 0.5 نمره تبعیض دارد، بنابراین عدالت رعایت نمی‌شود.

احمدی با بیان اینکه طرح تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ اشکالات بسیاری دارد، اضافه کرد: در صورتی که آزمون‌ها و نحوه تصحیح برگه‌ها استاندارد باشد، امکانات در سراسر کشور به صورت یکسان توزیع شود و سوالات امتحان نهایی لو نرود، می‌توان ادعا کرد جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرده‌ایم.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه درحال حاضر مردم به سازمان سنجش اعتماد دارند، ادامه داد: بایستی در ابتدا جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرد سپس تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را اعمال کرد.

اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود

احمدی ادامه داد: براساس گزارش‌های ارائه شده توسط آقای خدایی ممکن است دانش‌آموزی که معدل برابر 19.16 دارد نتواند رشته پزشکی قبول شود.

وی با بیان اینکه اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود، گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس سازمان سنجش، ممکن است دانش‌آموزی که معدل برابر 19.16 دارد نتواند رشته پزشکی قبول شود و ناچار است مجدد در آزمون‌های ترمیمی شرکت کند تا بتواند معدل خود را افزایش دهد و در رشته‌های تاپ پذیرفته شود.

عده‌ای با سوءاستفاده در حال آماده کردن بسته‌هایی برای آزمون‌های ترمیم هستند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای با سوءاستفاده در حال آماده کردن بسته‌هایی برای آزمون‌های ترمیم هستند، اظهار کرد: اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی با این رویه باعث ایجاد رانت و اجحاف در حق دانش‌آموزان است و امید پذیرش در برخی رشته‌ها مانند پزشکی برای دانش‌آموزانی که معدل‌هایی مانند 17 و 18 دارند را از بین می‌برد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,298 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir