تلاش برای ورود بدون کنکور ۹۰ درصد دانشجویان

0
تلاش برای ورود بدون کنکور ۹۰ درصد دانشجویان

داستان حذف کنکور یک داستان قدیمی است؛ ماجرایی که تقریبا بیشتر جامعه ایران با آن روبه‌رو هستند؛ با این حال به دنبال تبعات منفی که روانشناسان و جامعه‌شناسان برای کنکور برمی‌شمرند، کارشناسان آموزشی نیز شیوه‌های بهتری را برای پذیرش در دانشگاه‌ها توصیه می‌کنند؛ آنها معتقدند نحوه پذیرش دانشجو در کشور نیازمند بازنگری است.

 

طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید و طبق آن دولت موظف شد تا در سال ۱۳۹۰ کنکور را به طور کامل حذف و سوابق تحصیلی را جایگزین نمرات کنکور در پذیرش دانشجویان کند، اما اکنون پس از گذشت هفت سال (از سال ۹۰) هنوز کنکور حذف نشده است و سال‌هاست که همه در انتظار حذف تدریجی کنکور هستند.

با این حال به نظر می‌رسد حذف این آزمون در ایران با چالش‌های زیادی همراه باشد، زیرا روش مناسبی به عنوان جایگزین برای جذب دانشجو در دانشگاها دیده نشده است.

حبیب‌الله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با طرح حذف کنکور به مجلس می‌گوید:

این طرح به مجلس ارائه شده و وزارت آموزش و پرورش باید امکانات حذف کنکور سراسری را فراهم کنند اما این وزارتخانه به ما اعلام کرده که به دلایل مختلف همچنان نتوانسته است زیرساخت‌های این کار را فراهم کند. در مقابل وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری نیز اعلام کرده که در حال حاضر در برخی از رشته‌ها دانشگاه‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صندلی خالی دارند.

دهمرده با بیان اینکه همچنان در زمینه جایگزینی معدل، زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است، می‌گوید: در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد؛ سازمان سنجش عملا اعلام کرده است که دیگر کنکوری در کار نخواهد بود؛ این بیش از یک تفکر است و ما هم در تلاش هستیم که این امر هر چه سریع‌تر تحقق یابد و زمینه‌های آن را به سرعت فراهم کنیم تا ۹۰ درصد دانشجویان بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

او در ادامه بیان می‌کند: درصد قابل توجهی از صندلی های وزارت علوم در حال حاضر عملا بدون کنکور پر می‌شود؛ چرا که تعداد صندلی‌های خالی ما بیش از متقاضیان است و رقابتی در اینجا وجود ندارد. اما در رشته‌های پر ترافیک و پرطرفدار چنین نیست و پذیرش متقاضیان فقط بر اساس معدل ممکن است تا ۲۰ سال دیگر معنا پیدا نکند. در اینجا ما می‌گوییم فقط درصد خاصی را باید بر اساس معدل در نظر گرفت و در کنار آن، آزمون و طرح‌های دیگری را مد نظر قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه حذف کامل کنکور و جایگزینی معدل پایانی در برخی از رشته‌ها اصلا امکان‌پذیر نیست، می‌گوید: علاوه بر معدل باید یک آزمون، روش یا برنامه دیگری در نظر گرفته شود چرا که هنوز زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نشده است.

مشکل اول ما خود آموزش و پرورش است

او می‌افزاید: ما در تلاش هستیم تا بیش از ۹۰ درصد پذیرش‌ها بدون کنکور انجام شود و ۱۰درصد باقی مانده دیگر علاوه بر معدل یک آزمون دیگر هم در نظر گرفته شود. ما علاقه مندیم که قانون مجلس با برنامه ریزی اجرا شود، چرا که در غیر این صورت با چالش روبه رو خواهیم شد. در واقع ما خواهان حذف کنکور هستیم و رشد قابل توجهی هم در این زمینه داشته ایم. اما مشکل شماره یک ما تقریبا خود آموزش و پرورش است که زیرساخت های آن برای حذف کنکور فراهم نیست و باید این واقعیت را پذیرفت چرا که دچار مشکل خواهیم شد.

او در ادامه می‌گوید: تمام انتقاداتی که بر طرح جایگزینی معدل وارد شده از جمله احتمال گسترش تقلب در امتحانات نهایی، سلیقه‌ای تصحیح شدن ورقه‌ها، لو رفتن و فروش سوالات امتحانی و بسیاری موارد دیگر درست است و ما به طور جدی دنبال استانداردسازی این موارد هستیم.

راه‌اندازی یک سازمان سنجش در سراسر کشور

حبیب الله دهمرده بیان می‌کند: در مدارس شهرها و مناطق مختلف کشور اعم از دولتی و غیرانتفاعی هنوز یکسان‌سازی برای این طرح وجود ندارد بنابراین تمام تلاش ما این است که بتوانیم این قانون را اجرا کرده و اگر جایی کم و کاستی در آموزش و پرورش یا آموزش عالی وجود دارد آن را برطرف کنیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: یکی از کارهایی که به جد دنبال آن هستیم این است که از این به بعد فقط یک سازمان سنجش در سراسر کشور داشته باشیم یعنی در واقع یک ارزش‌گذاری در کل کشور وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,378 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir