نود درصد رشته و دانشگاه ها در کشور نیازی به کنکور ندارند

+1
نود درصد رشته و دانشگاه ها در کشور نیازی به کنکور ندارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در نزدیک به ۹۰درصد رشته ها نیاز به کنکور نداریم، اولین تکلیف سازمان سنجش این است که تکلیف این نود درصد را مشخص کند و بعد به سراغ رشته های خاص برود.
دکتر حمایت میرزاده با بیان اینکه شرایط جویندگان علم باید با جویندگان مدرک تحصیلی متفاوت باشند، گفت: ما به این اندازه نیاز به مدرک تحصیلی نداریم متاسفانه شرایط به گونه ای است که صرفا همه با داشتن مدرک دنبال میز و جایگاهی هستند و بنابراین چه کسی در تولید و کشاورزی باشد و چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند.
وی به صندلی های خالی در دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد صندلی های خالی بیش از داوطلبان و پشت کنکوری ها است به همین علت، خادمین ملت به این نتیجه رسیده اند که چاره ای نداریم تا سایه ای که کنکور انداخته و هم نظام اشتغال و هم تحصیل ما را در دانشگاه ها و مدارس تحت تاثیر قرار داده و شرایط از حالت جویندگان علم خارج شده و فقط به دنبال مدرک هستند و دیگر درخواست میز برای جامعه قابل پذیرش نیست، برطرف کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: می توانیم در دوره های تحصیلات تکمیلی همانند دنیا رفتار کنیم و کنکور را حذف و سوابق تحصیلی را در نظر بگیریم.
وی در خصوص حذف کنکور از دوره کارشناسی نیز گفت: اگر رشته و دانشگاه های خوب را کنار بگذاریم نزدیک به ۹۰درصد نیاز به وجود کنکور برای ورود دانشجویان نداریم اولین تکلیف سازمان سنجش این است که تکلیف این نود درصد را مشخص کنیم و بعد به سراغ رشته های خاص برویم.
میرزاده متذکر شد: برای چه این رشته های پر طرفدار را علی رغم اینکه داوطلبین زیادی وجود دارد باز هم ادامه دهیم، ضمن اینکه دردی از مناطق محروم دوا نشده است. چرا این رشته ها را به استان هایی که نیازمند هستند نمی بریم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم چون منافع اساتید و مسایل دیگر نمی گذارد.

در ادامه دکتر رجبعلی برزویی با تاکید بر اینکه کنکور دغدغه وزارت و علوم و وزارت آموزش و پرورش بوده است، به چرایی عدم حذف کنکور اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته، حجم بسیار زیادی متقاضی داشتیم و ظرفیت بسیار کمی برای پذیرش، بنابراین راهی غیر از این نبود تا بتوانیم در یک عدالت آموزشی بچه ها را وارد دانشگاه کنیم، برای همین هم کنکور وجود داشت.
وی افزود: الان این وضعیت نیست و در پنج سال گذشته ظرفیت ها برابر و الان هم به مرحله ای رسیده که صندلی ها در برخی از دانشگاه ها خالی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با حذف کنکور عنوان کرد: فرض کنیم کنکور حذف شود، اولین سوال این است که چه جایگزینی دارد؟ یقین بدانید رئیس سازمان سنجش و وزارت علوم صد در صد با حذف کنکور موافق هستند ولی چه جایگزینی می توانیم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید به صورت مرحله ای به جلو برویم، اظهار داشت: گام اول مرحله دوره دکتری است، دانشگاه ها می توانند از طریق آزمون های داخلی و مصاحبه، دانشجویان خود را پذیرش می کنند. دلیل برگزاری کنکور برای این دوره وجود برخی ناعدالتی ها بود اما به هر جهت باید در گام اول کنکور را از تحصیلات تکمیلی برداریم.
برزویی ادامه داد: از طرفی در رشته های پر طرفدار راهی جز برگزاری کنکور نداریم البته باید سوابق را هم بیشتر اثرگذار کنیم هرچند باید زیرساخت ها را از ابتدا به گونه ای ایجاد کنیم تا بتوانیم مدارک تحصیلی صد در صد استانداردی را داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,314 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 آذر 1396

    توسط: m.najafi
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir