روش خواندن زبان فارسی کنکور

0
روش خواندن زبان فارسی کنکور

درس اولی که روز کنکور باهاش مواجه میشین درس ادبیات هست درس ادبیات از اون دسته دروسیه که خوندنش قلق خاصی میخواد و فوت و فن زیاد داره ببینید ادبیات درسی هست کاملا متکی به مبحث، خب حالا این یعنی چی!! یعنی این که شما نمی تونید ادعا کنید همه جای ادبیات رو به یک اندازه بلدین ممکنه یه داوطلب تو قرابت معنایی قوی باشه ولی زبان فارسی هیچ کاری نتونه انجام بده اگه یادتون باشه تو مقاله قبلی اومدیم گفتیم داوطلبی تو کنکور موفق میشه که بدونه کدام مبحث رو چه زمانی بخونه یا در صورت شرایط خاص کلا بذاره کنار (همون الگوریتم WW) این الگوریتم تو درس ادبیات خیلی پرکاربرده اول لازمه بدونیم که از ۲۵ تست ادبیات سهم هر مبحث چقدره که بعد بتونیم راجع بهش تصمیم بگیریم:
    قرابت معنایی: حدود ۹ الی ۱۰ تست
    آرایه ادبی: ۳ تست
    معنی لغت: ۳ تست
    زبان فارسی: حدود ۴ الی ۵ تست
    غلط املایی: ۲ تست
    تاریخ ادبیات: ۳ تست
خب از این وضع کاملا واضحه که فرد عاقل (و حتی غیر عاقل!!) نباید قرابت معنایی رو حذف بکنه حتی اگر خیلی ضعیف هم باشه باید خودشو برسونه اما دقت داشته باشین که برای حذف مبحث دو بحث مطرح میشه این که شما اصلا توان خوندن اون مبحث رو نداشته باشین و اینکه تست های اون مبحث جوری باشن که وقت شما رو بگیرن از هر حیث که به داستان نگاه کنیم زبان فارسی تست هاش وقت گیر تره پس باید رو این مبحث مانور داد واسه زبان فارسی سعی کنید اون تست تکواژ و واژه شماری رو کلا بیخیال بشین!! چون از لحاظ زمان و دام آموزشی قاتل داوطلبان کنکور هست!! اما روی بقیه مباحث زبان فارسی مثل غلط های ویرایشی و تعداد ترکیب های وصفی و اضافی میشه مانور داد. البته بهتره که تست های زبان فارسی رو بذارین وقتی که بقیه مباحث رو زدین و آخر وقتی که واسه ادبیات در نظر گرفتین از همین الان تو آزمون های آزمایشی تون این موضوع رو تمرین کنید تا روز کنکور دچار مشکل نشید.

اما مباحث لغت، غلط املایی و تاریخ ادبیات خیلی آسون ازشون سوال میاد و شما اگر درست نزنید انصافا کم لطفی از خودتون بوده راه درست زدنشون هم اینه که کتاب رو بخورید!! مخصوصا واژه نامه آخر کتاب و قسمت اعلام، دقت داشته باشید هر تعداد معنی واسه یه لغت که اومده رو باید بلد باشید چون طراحان سوالات کنکور با این معانی تو گزینه ها بازی میکنن!! همچنین هر تعداد آثار که واسه یه نویسنده یا شاعر اومده توکتاب اگر تو این قسمت آخر به مشکل میخورید از خلاصه نویسی استفاده کنید.
 
روش خواندن زبان فارسی کنکور
مبحث زبان فارسی در کنکور معمولا با ۵ سوال در بحث های نگارش، جمله­ ساده و اجزای آن، ساختمان واژه و نقش دستوری واژه، واژه و تکواژ و وابسته ها و وابسته های وابسته مطرح می شود، که به دلیل اینکه جز سوالات پایانی درس ادبیات هستند، معمولا دانشجویان یا وقت کم می آورند یا چون با عجله پاسخ می دهند، پاسخ ها نادرست از آب در می آید. پیشنهاد ما این است که اگر واقعا مطمئن نیستید به سوالات این مبحث پاسخ ندهید، چون جواب اشتباه از بدون پاسخ گذاشتن تست قطعا ضررهای بسیاری دارد. اما نکته دیگری که قابل توجه است این است که اگر در این مبحث به تسلط خوبی رسیده باشید، می توانید به راحتی از بقیه دانش آموزان در این درس سبقت بگیرید. این را هم بگوییم که وجود پنج مبحث بالا به صورت قطعی نمی باشد اما آمدنشان در کنکور از باقی مباحث محتمل ترند.
 
روش خواندن زبان فارسی کنکور
 
 
یکی از مواردی که در زبان فارسی کنکور دانش آموزان را می ترساند، بحث تکواژ و شمارش آن هاست. راه های متفاوتی برای این کار وجود دارد، مثلا می توانید با مداد خود تکواژها را جدا کنید و بشمارید و یا همین طور که متن را مطالعه می کنید، تکواژهایش را محاسبه کنید و یا هر راهی که به نظرتان ساده تر می آید انجام دهید، اما نکته قابل توجه این است که یک روش را از اول انتخاب کنید و روی آن تمرکز داشته باشید و تست ها را با آن بزنید. این را هم فراموش نکنید که در تست هایی که می زنید ممکن است به واژه هایی برخورد کنید که تکواژ های آن را نمی دانید تمام این واژه ها را برای خودتان به طور جداگانه یادداشت کنید و گاهی آن ها را مرور کنید.

برای ترکیبات وصفی و اضافی هم می توانید ترکیب ها را با نشانه خاصی علامت گزاری کنید. مثلا ترکیبات وصفی را با دایره و ترکیبات اضافی را با مثلث مشخص کنید و سپس آن ها را بشمارید. تشخیص این ترکیبات چندان دشوار نیست و کافی ست از بعضی ترفندها که معمولا معلمان می گویند استفاده کنید و به جواب برسید.

در کل مهم ترین نکته ای که در زبان فارسی باید رعایت کنید داشتن تمرکز و دقت است. با تمرکز بالا می توان از پس این درس برآمد. امیدواریم از آموزش روش خواندن زبان فارسی کنکور استفاده کرده باشید. سعی کردیم که مهم ترین نکات را برایتان بیان کنیم. منتظر نظرات شما هستیم. پیروز و موفق باشید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    18,501 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 خرداد 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir