ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست

0
معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها در ۲۵ هزار مدرسه از ۱۰۵ هزار مدرسه متعلق به آموزش و پرورش، اقامه نماز جماعت توسط روحانیون صورت می‌گیرد تاکید کرد: ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست.

به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی، روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش امروزه به عنوان یک ضرورت و واجب عینی است چرا که اسناد موجود ما بر این همکاری تاکید دارند و قوانین متعددی نیز در این عرصه وجود دارد؛ در قوانین علمی کشور نیز تاکید شده که دستگاه تعلیم و تربیت عمومی باید از ظرفیت‌های حوزه بهره ببرد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین، ۱۳۱ راهکار عملیاتی وجود دارد که شرط تحقق ۹۵ راه‌کار در گرو همکاری این دو نهاد است و اگر آموزش و پرورش زمینه استفاده از ظرفیت‌های حوزه را فراهم نکند این راه‌کارها تحقق نخواهد یافت.

رحیمی با اشاره به سابقه ۱۲ ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد: دهمین نشست سالانه مدیران حوزه های علمیه و دبیران کمیته های استانی و ستادی، ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان ماه در راستای بررسی زمینه‌های اجرایی این دو نهاد در مشهد برگزار خواهد شد تا راهکارهای اجرایی شدن بهتر امور را در سطوح میانی و اجرایی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه سه هدف کلی در این نشست که با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه برگزار می شود دنبال خواهد شد گفت: هدف اول تعمیق و توسعه همکاری میان این دو نهاد است که نیازمند فرهنگسازی بیش از پیش است. هدف دوم تبیین سیاست‌های هر دو دستگاه و سومین هدف نیز شناسایی موانع و مشکلاتی است که در راستای همکاری‌ها وجود دارد.

رحیمی با اشاره به برنامه‌های نشست اظهار کرد: افتتاحیه گردهمایی دو روزه در مشهد با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر آموزش و پرورش صبح روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان ماه برگزار و عصر روز سه‌شنبه 25  آبان کارگروه تخصصی برنامه‌های خود را دنبال خواهند کرد و امسال محور کارگروه ها روی برنامه‌های مصوب سال جاری تحصیلی متمرکز است و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز نشست تخصصی برای مدیران حوزه و دبیران ستادی آموزش و پرورش به صورت مستقل برگزار خواهد شد.

رحیمی اظهار کرد: مراسم اختتامیه نیز عصر روز چهارشنبه ۱۹ آبان برگزار و مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سخنرانی خواهد کرد.

معاون پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: در همکاری بین دو دستگاه استقلال حقوقی مد نظر است و قصد مداخله و جایگزینی نیرو نداریم همچنین از ظرفیت طلاب به دو صورت بهره می‌بریم.

رحیمی افزود: امسال ۵ هزار نفر از طلاب با عنوان مبلغ مناسبتی در مدارس حضور یافته و خواهند یافت و برنامه‌هایی در قالب گفتمان دینی و ... دارند و نوع دوم فعالیت نیز حضور روحانیون مستقر در قالب برخی طرح‌هاست که هم اکنون سه هزار روحانی مستقر در مدارس داریم.

وی ادامه داد: بنابراین اصلا بنا نیست طلاب به جای دبیران معارف وارد آموزش و پرورش شوند، بلکه طلاب نیز مانند سایر اقشار  در آزمون ورودی آموزش و پرورش حضور دارند و در صورت موفقیت، به استخدام این نهاد در می‌آیند.


رحیمی با بیان اینکه الان ۳ هزار طلبه به صورت رسمی در آموزش و پرورش فعالیت دارند  و کمک کار این نهادهستند تصریح کرد: ۳ هزار طلبه نیز به صورت روحانی مستقر در قالب طرح امین و روشنا حضور دارند که روحانی حداقل ۳ روز در مدرسه حضور پیدا می‌کند و  حق القدم آنان را هم حوزه می‌پردازد.      


وی با بیان اینکه اعزام مبلغ مناسبتی در سال جدید ساماندهی شده است گفت: البته این اعزام بنا بر اقتضائات هر منطقه و مدرسه انجام می‌شود و اعزام‌ها کاملا هدفمند صورت می‌گیرد تا مبلغ متخصص برای رفع نیاز دانش‌آموزان اعزام شود.


رحیمی ادامه داد: حدود ۱۰۵ هزار مدرسه داریم که از این تعداد ۵۰ هزار مدرسه، نماز جماعت دارند که  در حدود ۲۵ هزار مدرسه، نماز جماعت توسط روحانیون اقامه می‌شود همچنین حدود ۴۰ هزار مدرسه داریم که آمار جمعیتی آنان پایین تر از ۵۰ نفر است و امکان حضور روحانی برای این مدارس مقدور نیست.


رحیمی اظهار کرد: مبنای تدوین سند تحول بنیادین حوزه و آموزش و پرورش همین مسئله است یعنی قرار بر این است که مبانی و آموزه‌های تعلیم و تربیت که وارداتی و غربی بوده به سمت مبانی آموزه‌های اسلامی بازگردد؛ ماهیت نظام تعلیم و تربیت ما باید به این سمت برود که کارهای خوبی نیز شده است و اگر کتب درسی امروز را با ۳۰ سال قبل از لحاظ محتوا و اهداف کتب مقایسه کنید متوجه تغییرات اساسی خواهید شد و این روند رو به توسعه هم است و امیدواریم روزی برسد که کاملا منطبق بر معارف دینی شود.

وی همچنین با بیان اینکه نشست مذکور در مشهد از طرف دبیرخانه برگزار می‌شود که وظیفه آن هماهنگی میان این دو نهاد علمی و فرهنگی است، تاکید کرد: با وجود کارهای صورت گرفته و همکاری بین دو نهاد، ظرفیت‌های حوزه پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست و باید بیش از این بتوانیم از ظرفیت حوزه برای خدمت به آموزش و پرورش بهره ببریم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,585 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 آبان 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir