بیست گام تا صد در صد عربی

0
شما کنکورهای عزیز تنها بیست گام تا نمره کامل عربی در کنکور فاصله دارید.تنها مانع روبروی شما زمانبندی صحیح و کارآمد است.با ما برای صد زدن عربی در کنکور همراه شوید.

گام اول: ابتدا با اقسام کلمه در زبان عربی آشنا شوید.

گام دوم: خود را برای تسلط روی مهم ترین موضوع سوالات این درس، یعنی ترجمه و درک مطلب آماده کنید

گام سوم: مطالعه واژگان از انتهای کتاب درسی عربی دوم و سوم، حتی عربی سال اول. مخصوصا افعال را در این مرحله شروع کنید. (جهت افزایش دانش عمومی عربی)

تذکر: دانستن واژه در حل تست‌های ترجمه عربی در کنکور چندان الزامی نیست. لذا اجرای گام سوم فقط به هدف افزایش دانش عربی شما منتهی می‌شود.

گام چهارم: افعال را از نظر زمان (ماضی، مضارع، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، جهد) مطالعه کنید و یاد بگیرید.

تذکر: دانستن تعاریف در حل تست قواعد عربی چندان راهبردی و کارآمد نیست، لذا تا می‌توانید برای هر قاعده مثال‌های متعددی مطالعه کنید و در ذهن داشته باشید.

گام پنجم: کادرهای کارگاه ترجمه در کتاب‌های عربی 1، 2 و 3 را دقیق مطالعه کنید.

حتما سوال‌ها و تمرین‌های داخل هر کادر را خوب کار کنید.

گام ششم: لازم است از جزوه یا یک کتاب کمک آموزشی نکات پایه‌ای و کلیدی ترجمه را در تکمیل گام چهارم بیاموزید.

گام هفتم: تست ترجمه به سه صورت زیر مطرح می‌شود:

1) فارسی به عربی 2) عربی به فارسی 3) عربی به عربی

1ـ در ترجمه فارسی به عربی، صرفا دانش لغوی کارآمد نیست بلکه باید از ارکان به کارگیری کلمات در جمله، حتی به کارگیری اعراب صحیح آشنا باشید.

2ـ در ترجمه عربی به فارسی، تسلط روی دانش لغوی کمک می‌کند اما بیشترین کمک را به شما در حل این گونه تست‌ها بررسی «زمان فعل» به کار رفته، خواهد کرد.

3ـ در ترجمه عربی به عربی که باب آن از سال 82 در گروه آزمایشی علوم تجربی باز شد، مطالعه کادرهای «حول النص» و داشتن «شم عربی» کمک می‌کند!

گام هشتم: حتما اصطلاحاتی را که در زبان عربی به‌کار می‌رود، در چارچوب کتاب‌های درسی استخراج کرده و بیاموزید.

تذکر: این اصطلاحات دانش ترجمه عربی شما را افزایش خواهد داد.

گام نهم: بدانید در سال‌های اخیر قالب ترجمه ها، افعال مضارع بوده و نسبت به افعال ماضی بیشتر مورد سوال واقع شده است.

تذکر: لازم نیست تست‌های ترجمه را در یک محدوده زمانی پاسخ دهید، بلکه هر تست را حل کرده، پاسخنامه را چک کنید و نکات آن را ثبت کرده و سراغ تست بعدی بروید.

گام دهم: حال مطالعه موضوعات مربوط به قواعد مبحث اسم، (یعنی اسم از نظر جنس و تعداد، معرفه و نکره، ضمایر، جامد و مشتق، منصرف و غیرمنصرف) را به طور کامل انجام دهید.

به تذکر گفته شده در گام چهارم بسیار توجه کنید!

تذکر: بعد از مطالعه هر مبحث عربی حداقل 30 تست بلافاصله جهت آشنایی و تمرین حل کنید. یادتان باشد هر تستی را که نتوانستید حل کنید به کتاب و جزوه مراجعه کنید.

گام یازدهم: مطالعه حروف را آغاز کنید. بدانید این مبحث در ترجمه به شما کمک زیادی می‌کند. باز هم می‌گوییم دانستن مثال بر تعریف حق تقدم دارد!

گام دوازدهم: انواع اعراب (ظاهری، محلی و تقدیری) اسامی خمسه و کلمات معرب و مبنی را در این گام مطالعه کنید. به این ترتیب بخش صرف (به جز اعلال، لازم و متعدی، معلوم و مجهول) به اتمام می‌رسد و از این به بعد بخش «نحو» را آغاز می‌کنیم.

گام سیزدهم: در این گام مطالعه مرفوعات (فاعل و نائب فاعل، مبتدا و خبر، حروف مشبهه بالفعل، افعال ناقصه و خبر لای نفی جنس) را با رعایت دانستن تعداد مثال برای هر قاعده پیشنهاد می‌کنیم. برای هر موضوع تعداد حداقل 30 تست تعداد مناسبی است.

تذکر: برای حل تست‌های قواعد عربی پیشنهاد می‌کنیم در هر دقیقه 2 تست حل شود، لذا زمانی که تست‌ها را در زمان حل نمی‌کنید و جهت تمرین و تحلیل کار می‌کنید از قانون «رد گزینه» استفاده کنید یعنی عجولانه گزینه جواب انتخاب نشود بلکه گزینه‌های دیگر را با دلیل حذف کنید، به این ترتیب با کمترین بی‌دقتی و بیشترین اطمینان گزینه جواب را انتخاب کرده‌اید. این کار در زمان حل تست در منزل می‌تواند باعث افزایش حجم دوره شما نیز شود!

گام چهاردهم: قواعد مربوط به فعل از نظر صحیح، معتل و اعلال را مطالعه کنید. برای مطالعه این فصل جزوه‌های مناسب و پر مثال را توصیه می‌کنیم، درس نامه قسمت «منهاج» کتاب درسی عربی 3 درس 1 و 2 بسیار توصیه می‌شود حتی سوالات و تمرین‌های قواعد کتاب درسی از این دو درس حتما حل شود سپس سراغ حل تست بروید.

گام پانزدهم: مطالعه لازم و متعدی از جزوه یا درس نامه کمکی، در این گام اجرا شود. ذکر این نکته لازم است که ترجمه افعال در تشخیص لازم یا متعدی بودنشان کمک بزرگی به تشخیص شما خواهد کرد.

گام شانزدهم: معلوم و مجهول عمدتا در سال‌های اخیر در قالب افعال معتل مورد سوال قرار گرفته است، لذا حتما مطالعه معلوم و مجهول را بعد از اجرای گام چهاردهم انجام دهید. به یاد داشته باشید صرف هر فعل در قالب مجهول نشان از تسلط شماست!

گام هفدهم: مطالعه مهم‌ترین فصلی که بیشترین تست‌های مستقل را دارد یعنی منصوبات شامل مفاعیل، حال، تمییز، منادا و مستثنی را آغاز کنید، در خواندن هر قاعده کار کردن تست ضرورت دارد. مطالعه «منهاج» از کتاب عربی 3 همراه با حل تمارین کتاب به شما توصیه می‌شود.

علاوه بر حل تست‌های موضوعی از هر قاعده و بعد از تمرین روی هر مبحث، باید اقدام به حل تست‌های مجموعه‌ای از کل منصوبات کنید.

گام هجدهم: حال که مطالعه کل قواعد را در 17 گام قبل به اتمام رساندید اقدام به تمرین روی نوع سوالات تجزیه و ترکیب کنید. (قوی‌ترین راهکار برای تسلط روی این مبحث، تجزیه و ترکیب جملات و عبارات متن هر درس کتاب عربی 2 و 3 است.) اگر فرصت کردید صورت تمرین‌های کتاب را نیز تجزیه و ترکیب کنید.

تجزیه و ترکیب علاوه بر این‌که در کنکور تست‌های مستقل دارد، از ارکان مهم تست‌های درک مطلب نیز است.

تذکر: تمرین، تمرین، تمرین بهترین پیشنهاد ما برای تسلط روی تجزیه و ترکیب است!

گام نوزدهم: درک مطلب لازمه اش ممارست و داشتن کمی «شم عربی» و تنظیم یک برنامه ثابت هفتگی است، لذا در هر هفته حدود 5 متن درک مطلب حل کنید تا شم عربی شما در این قسمت بالا رود!

پیشنهاد می‌کنیم در جلسه کنکور به سوالاتی که درباره «موضوع داستان درک مطلب» آمده بعد از حل تست‌های تجزیه و ترکیب پاسخ دهید تا این‌که با کمبود وقت در جلسه آزمون مواجه نشوید.

تذکر: یک دفترچه 25 سؤالی کنکور سراسری 20دقیقه فرصت حل کردن دارد!

گام بیستم: در هفته‌های پایانی نزدیک به کنکور خصوصا کنکور دانشگاه آزاد مطالعه واژه‌نامه انتهای کتاب درسی عربی سال‌های اول تا سوم را در دستور کار داشته باشید. بدانید واژگانی که جزو اقلام فعل است و اسامی که به جمع مکسر آنها در واژه‌نامه اشاره شده مهم‌ترین اقسام کلمه است. جهت تسهیل در حفظ واژگان عربی، نزدیک کردن ریشه هر کلمه به معنای فارسی الزامی است.


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,375 بازدید

    0 نظر

    درج: 11 آبان 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir