"علاقه" و "استعداد" معیار انتخاب‌رشته

0
 
 
استاد دانشگاه صنعتی شریف در آستانه انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری با اشاره به فراگیر شدن تست‌های استعدادیابی برای انتخاب رشته، گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند به اندازه خود داوطلب نسبت به علایق و استعدادهایش شناخت داشته باشد.

دکتر فروهر فرزانه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه اظهار کرد: از نظر فنی داوطلب باید تراز نمره و رتبه را برای انتخاب رشته مدنظر قرار دهد، ولی از نظر محتوایی داوطلبان ابتدا باید بر اساس علاقه و سپس استعداد اقدام به انتخاب رشته نمایند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سالهای گذشته داوطلبان بیشتر برای قبولی در رشته‌های پزشکی و مهندسی متمرکز بودند اما با توجه به اینکه جامعه کنونی دچار تحولات عمیقی شده، رشته‌هایی همچون هنر، فرهنگ، علوم پایه و حتی ادبیات در بخش‌های خدماتی جایگاه مناسبی یافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه علاقه باید در صدر معیارهای شخص برای انتخاب رشته باشد، یادآور شد: داوطلبان با اتکا به پشتکار و همت می‌توانند در رشته مورد علاقه خود پذیرش شده و به موفقیت دست یابند.

فرزانه در رابطه با تست‌های استعدادیابی نیز گفت: هیچ شخص یا نهادی بهتر از خود داوطلب نمی‌تواند در زمینه شناخت استعداد اقدامی انجام دهد البته این تست‌ها به عنوان اهرم کمک کارساز هستند اما بهتر است داوطلبان با اعتماد به نفس به دنبال رشته مورد علاقه خود روند.

به گفته وی اگر داوطلبان رشته‌ای را با اکراه انتخاب کنند قطعا در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌شوند این درحالیست که جامعه کنونی ما برای دستیابی به توسعه به تمام رشته‌ها نیاز دارد، از طرفی دانشجویان می‌توانند با پشتکار اقدام به کارآفرینی نمایند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین به دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: رشته‌های دوره روزانه در دانشگاه‌های دولتی برای داوطلبان مطلوبیت اول را دارد و در وهله دوم دوره‌های شبانه در اولویت داوطلبان قرار می‌گیرد که البته تفاوت عمده‌ای از لحاظ آموزش و برنامه‌های تدریس بین دوره روزانه و شبانه دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی دانشگاه‌های آزاد،‌ غیرانتفاعی و سپس پیام نور قرار می‌گیرند که از لحاظ آموزش میان واحدهای مختلف این دانشگاه‌ها تفاوت عظیمی وجود دارد به این معنا که برخی از این واحدها دارای زیربنا و اساتید به نامی هستند اما در واحدهای کمتر شناخته شده ممکن است امکانات لازم موجود نباشد.

فرزانه تصریح کرد: از این رو داوطلبان برای انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها بهتر است مسائل مربوط به کادر هیئت علمی و کالبد آموزش را مدنظر قرار دهند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور تعداد شغل‌های ایجاد شده کمتر از تعداد جوانان فارغ‌التحصیل است،‌ اظهار کرد: طبق برآوردها برای پاسخگویی به نیاز جوانان به صورت سالانه نیاز به ایجاد 500 تا 700 هزار شغل در کشور داریم که این مسئله نیازمند پیش زمینه رشد 5 درصدی اقتصاد است.

وی افزود: جوانانی که امسال وارد دانشگاه می‌شوند باید با تمرکز بر علاقه و استعداد خود انتخاب رشته کنند چرا که این امید را می‌توان به آنها داد که زمان فارغ‌التحصیلی‌شان در سال 99 یا سال 1400 اقتصاد کشور به چنان رشد و رونق مطلوبی برسد که اکثر این افراد بتوانند در شغل مناسب و مورد علاقه خود به فعالیت بپردازند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,870 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 مرداد 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir