موقع درس خواندن از کتاب بدم می آید

0
سال گذشته کنکور دادم ولی در رشته مورد نظرم قبول نشدم. امسال هم بعید است قبول شوم. دوباره می خواهم کنکور بدهم؛ اما هر وقت می خواهم درس بخوانم از کتاب ها بدم می آید. لطفا راهنمایی کنید که چطور به درس خواندن علاقه مند شوم.
یکی از چالش های درس خواندن برای کنکور، طولانی بودن مدت زمان مطالعه در طول ماه هاست. از سوی دیگر معمولا برای موفقیت در کنکور بیشتر افراد تمام برنامه های عادی زندگی خود را تعطیل می کنند و تنها به درس خواندن مشغول می شوند. این کار باعث خستگی روحی روانی فرد می شود. چیزی که می توان آن را «فرسودگی» نامید. یکی از عوارض فرسودگی، کاهش علاقه و انگیزه برای ادامه فعالیت، احساسات منفی نسبت به موضوع و پریشانی و خلق پایین است. برای غلبه بر این فرسودگی باید چند موضوع را به خاطر داشت. اولین آن ها این است که کنکور و درس خواندن نباید تنها فعالیت شما باشد. هر انسانی انرژی روانی محدودی دارد. اگر بدون دریافت انرژی روانی فقط آن را مصرف کنیم، قاعدتا به زودی دچار مشکل خواهیم شد. انرژی روانی هم مانند انرژی فیزیکی برای بدن، باید برای سیستم روانی تامین شود. اگر فردی چند روز بدون آب وغذا به فعالیت سنگین فیزیکی مشغول باشد؛ بدیهی است که دچار مشکل خواهد شد. حال چگونه انتظار دارید که فقط مصرف کننده انرژی روانی خود باشید؟ در برنامه خود حتما تفریح و استراحت را هم بگنجانید تا توان روحی روانی ادامه درس خواندن را داشته باشید.
احساس شکست گذشته را جدی نگیرید
بزرگ ترین چالش در سال دوم مطالعه برای کنکور، احساس نداشتن موفقیت و شکست سال گذشته است. بیشتر افراد قبول نشدن در سال پیش را نشانه شکست تفسیر کرده و در نتیجه با خود فکر می کنند که من آدم باهوشی نیستم وگرنه همان سال گذشته قبول می شدم، این تفکر منفی باعث کاهش شدید انگیزه برای تلاش دوباره می شود. باید به یاد داشته باشید که یک بار موفق نشدن به معنی شکست نیست. فقط یک تجربه است تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و بتوانیم در سال آینده خیلی بهتر نتیجه بگیریم. از طرف دیگر، بسیاری از افرادی که رتبه های خوب در کنکور می آورند، کسانی هستند که در سال دوم قرار دارند، در نتیجه یک سال کامل بدون موانعی چون مدرسه و کلاس های ترم عادی دانشگاه، را نداشته اند.
با خودتان رقابت کنید
در گام بعدی سعی کنید با خود مسابقه بدهید. میزان مطالعه خود را در هر روز یادداشت کنید. امروز چند ساعت مفید درس خوانده ام و اگر امکانش وجود دارد، تعداد صفحات مطالعه شده را نیز یادداشت کنید. سپس یک میانگین هفتگی از حالت معمول درس خواندن خود به دست آورید و برای هفته آینده سعی کنید رکورد خود را بشکنید و از خود سبقت بگیرید؛ برای مثال اگر در این هفته 20 ساعت مطالعه کرده اید، برای خود هدف بگذارید که در هفته آینده باید حداقل 22 ساعت درس بخوانم (حدود 10 تا 15 درصد بیشتر از قبل، تعداد ساعت ها را یک دفعه خیلی بالا نبرید. زیرا رسیدن به آن غیر ممکن است و باعث کاهش انگیزه شما خواهد شد) و برای هر موفقیت به خود یک جایزه بدهید. به جای رقابت با دیگران که باعث کاهش انگیزه می شود، با خود رقابت کنید.
از درس های ساده شروع کنید
برای شروع از درس هایی شروع کنید که به آن ها علاقه دارید و برای شما آسان هستند؛ زیرا معمولا شروع کردن یک فعالیت، سخت ترین بخش آن است، مانند ورود به آب سرد استخر اما اگر شروع کنید و وارد فرآیند شوید، می توانید از آن لذت هم ببرید. برای همین از درس هایی که برای شما جذاب هستند و به خوبی آن ها را فرا می گیرید شروع کنید تا لذت و حس موفقیت ناشی از آن، انگیزه ادامه کار باشد.
اول تجدید قوا کنید
نکته آخر هم این که، قبل از شروع دوباره مطالعه برای کنکور سال آینده حداقل یک هفته به خود استراحت مطلق بدهید. در این مدت حق ندارید حتی یک دقیقه درس بخوانید یا به کنکور و مسائل آن فکر کنید. به خود اجازه بدهید تا تجدید قوا کنید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,052 بازدید

    1 نظر

    درج: 10 مرداد 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    با این وضعیت الان درس بخونی نخونی فرقی نداره اخرش باید بری مسافرکشی کنی smirk حالا ما که هنوز کنکوری نشدیم اما کنکوری عزیز جوش الکی نزن wink
    .
    1397/03/7 - 13:42
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir