قانون سنجش و پذيرش دانشجو و حذف كنكور

0
به گزارش ايرنا ، برابر راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري، بند 2 مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در ششم آذر 1392 مبني بر تاثير مستقيم و قطعي نمرات سال آخر متوسطه در كنكور سراسري ابطال شد.

اين گزارش حاكيست ، اين رأي كه در پي درخواستي براي ابطال بند 2 مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو صادر شده اشعار مي دارد از آنجا كه بر اساس قانون بايد متوسط نمرات سه سال متوسطه در كنكور لحاظ شود ، مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو كه اعمال معدل سال آخر را مجاز شمرده ، باطل است.
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش در اين خصوص اظهاركرد: يكي از دلايل تصويب قانون سنجش و پذيرش دانشجو ضرورت حذف كنكور و اعمال سوابق تحصيلي است.
عبدالرسول عبادي بيان كرد: هم‌اكنون بسياري از ظرفيت‌هاي دانشگاهي نيازي به رقابت شديد و برگزاري كنكور ندارند چراكه تعداد داوطلبان كاهش و ظرفيت دانشگاه‌ها افزايش يافته است به عنوان مثال سال گذشته يك ميليون صندلي خالي در ظرفيت‌هاي دانشگاهي وجود داشت.

وي افزود: اعمال سوابق تحصيلي از الزامات قانون سنجش و پذيرش دانشجو است و مطابق اين قانون، در سال نخست سوابق تحصيلي به ميزان 25 درصد اعمال شد كه هر سال بايد افزايش يابد و طي مدت پنج سال 85 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها از طريق سوابق تحصيلي تكميل خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه قانون سنجش و پذيرش دانشجو سه روش را براي پذيرش دانشجو اعلام كرده است، بيان كرد:‌ اين روش‌ها براساس علاقه و اختيار داوطلب اعمال شده است. در روش نخست، داوطلب در آزمون عمومي و اختصاصي كنكور شركت كرده و سوابق تحصيلي نيز براي او اعمال مي‌شود. روش دوم بدين صورت است كه داوطلب در آزمون عمومي شركت كرده و سوابق تحصيلي براي او اعمال مي‌شود و در روش سوم داوطلب در آزمون‌هاي عمومي و اختصاصي شركت نمي‌كند و صرفاً سوابق تحصيلي براي او اعمال خواهد شد.

رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ قانون سنجش و پذيرش دانشجو اعلام كرده است كه داوطلب مي‌تواند در آزمون‌هاي عمومي و اختصاصي كنكور شركت نكند و صرفاً براساس سوابق تحصيلي به دانشگاه راه يابد.
وي اظهاركرد: سوابق تحصيلي حاصل رقابت غربالگر نيست بلكه حاصل امتحان گرفتن از محتوايي معين است، تفاوت امتحانات نهايي با كنكور در اين است كه كنكور يك آزمون غربالگر است و صرفاً مي‌خواهد داوطلبان را تفكيك كرده و اعلام كند كدام داوطلب رتبه بالاتري كسب كرده ، اما سوابق تحصيلي مربوط به خواندن محتوايي معين است يعني دانش‌آموزاني كه كتاب‌هاي درسي را به خوبي مطالعه كرده‌اند،‌ تمام نمره امتحان را كسب خواهند كرد.

عمادي افزود: دو رويكرد متفاوت را شاهد هستيم، نخست امتحانات نهايي كه آزموني از آموخته‌هاي دانش‌آموز است و كنكور كه آزموني غربالگر بوده و صرفاً مي‌خواهد داوطلبان را رتبه بندي كند. براي برخي از ظرفيت‌هاي دانشگاهي مانند رشته‌ها و دانشگاه‌هاي پُرطرفدار كه رقابت براي آنها زياد است از طريق سوابق تحصيلي نمي‌توان تفكيك ايجاد كرد چون افرادي با يكديگر رقابت مي‌كنند كه نمرات امتحانات نهايي آنها خوب بوده و محتواي آموزشي را در دوران تحصيلي به خوبي آموخته‌اند و براي اينكه بتوان دانش‌آموزان برتر را رتبه‌بندي كرد نياز به آزمون غربالگر يعني كنكور است.
وي افزود:‌ طبق قانون سنجش و پذيرش دانشجو 15 درصد از ظرفيت دانشگاه‌‌ها بايد از طريق كنكور تكميل شود يعني علاوه بر سوابق تحصيلي بايد كنكور عمومي و اختصاصي نيز برگزار شود. روح حاكم براين قانون حذف كنكور است اما رقابت در برخي رشته‌ها و دانشگاه‌ها به حدي زياد است كه سوابق تحصيلي تفكيكي ايجاد نمي‌كند.
رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود‌: اخيراً ديوان عدالت اداري براساس شكايت يك داوطلب كه از اعمال سوابق تحصيلي يك پايه تحصيلي شكايت كرده بود حكم به ابطال سهم سوابق تحصيلي داد.
وي گفت: مطابق قانون سنجش و پذيرش دانشجو اعمال سوابق تحصيلي به صورت تدريجي است يعني آنچه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو از اين قانون برداشت كرد اين بود كه اعمال سوابق تحصيلي بايد به صورت تدريجي باشد و در سال نخست اجرا، سوابق يك پايه تحصيلي (سوم دبيرستان) و در سال‌هاي بعد به تدريج سوابق سال‌هاي ديگر اعمال شده و به تدريج درصد اعمال سوابق افزايش مي‌يابد.

عمادي گفت:‌ قبل از سال 93، اعمال سوابق تحصيلي با تأثير مثبت بود، از اين سال تأثير 25 درصدي سوابق تحصيلي به صورت قطعي اعمال شد ، شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در سال 94 مصوب كرد سهم سوابق تحصيلي همچنان 25 درصد باشد و براي كنكور 95 سوابق تحصيلي دوره پيش دانشگاهي با تأثير مثبت پنج درصد اعمال شود.
وي با اشاره به مصوبه ديوان عدالت اداري مبني بر ابطال سهم سوابق تحصيلي در كنكور گفت:‌ شوراي سنجش و پذيرش دانشجو از مجلس استفسار كرده‌ و منتظر نظر مجلس است. رأي ديوان لازم الاجراست و به محض اينكه به دستگاه اجرايي ابلاغ شود بايد اعمال شود اما در رابطه با ابطال سهم سوابق تحصيلي با توجه به اينكه زمان اجراي اين حكم، هنگام اعلام نتايج كنكور است تا آن زمان فرصت گفت‌وگو وجود دارد.

رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش بيان كرد:‌ با تأييد نظر ديوان عدالت اداري، مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو درخصوص سهم 25 درصدي سوابق تحصيلي ملغي مي‌شود و بايد منتظر ماند تا سوابق سه سال تحصيلي دوره متوسطه دوم توليد شود و اين موضوع مستلزم آن است تا پايه‌هاي اول، دوم و سوم متوسطه به طور كامل مستقر و امتحانات نهايي براي آنها برگزار شود و در كنكور سال 98 مي‌توان سوابق هر سه سال دوره متوسطه را اعمال كرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,073 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 اردیبهشت 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir