حذف گسترده برخی از سهمیه‌های کنکور به کجا رسید

0
حذف گسترده برخی از سهمیه‌های کنکور به کجا رسید

چندی پیش وزرای علوم و بهداشت لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور را به هیأت دولت ارائه کردند که در آن بخش اعظمی از سهمیه‌ها حذف شده است.

آذرماه سال جاری وزرای علوم و بهداشت لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی را به هیأت دولت، ارائه کردند. در این لایحه مقرر شده که بخش اعظمی از سهمیه‌های کنکور حذف شوند. این لایحه ترکیبی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

با مطرح شدن این لایحه اعلام شد که سهمیه‌هایی که لایحه مجلس را دارند باید به مجلس برای تصویب ارجاع شوند و سهمیه‌هایی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند باید در این شورا مورد بررسی قرار بگیرند. مدتی پس از ارجاع این لایحه، با تشخیص دبیر هیأت دولت لایحه ساماندهی سهیمه‌های کنکور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، ولی با این وجود باز هم مطرح شد که مصوبات مجلس باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توانند مصوبات مجلس را نقض کنند و همچنین با توجه به این مسئله که بررسی این مصوبات در مجلس زمان بر است و احتمال اینکه مجلس مصوبه خود را لغو کند ضعیف است بسیاری بر این اعتقاد هستند که امکان تصویب لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور بسیار کم است و اگر هم تصویب شود بسیار زمان بر خواهد بود و حداقل به کنکور ۹۹ نمی‌رسد.
اما ابراهیم سوزنجی، معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور از جلسه با اعضای کمیسیون مجلس درخصوص ساماندهی سهمیه‌های کنکور خبر داد و گفت: با هماهنگی انجام شده تمام لایحه در شورا بررسی می‌شود، امکان دارد یکی یا دو بحث را به مجلس ارجاع دهیم یا امکان دارد یک تفصیلی بر روی قانون مجلس قرار دهیم تا آنچه را که می‌خواهیم انجام دهد.

شایان ذکر است معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفته است: ساماندهی سهمیه‌ها به امسال نمی‌رسد. منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این باره گفته است: قطعاً آنچه ما ارائه دادیم با توجه زمان ثبت نام کنکور برای کنکور ۹۹ محقق نمی‌شود لذا برای کنکور ۹۹ تغییری در سهمیه‌های مصوب نخواهیم داشت.

در حالی که رئیس سازمان سنجش نظری خلاف این امر دارد و معتقد است اگر همت لازم باشد ساماندهی سهمیه‌ها به کنکور ۹۹ می‌رسد و از بین تمام این سهمیه‌ها فقط سهمیه ایثارگران مصوب مجلس شورای اسلامی است.

 

 
 

 

لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۹۹ می‌رسد؟
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در واکنش به این سخنان سوزنچی در گفتگویی گفت: از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور را به آزمون سراسری سال ۹۹ برسانند.

خدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا لایحه ساماندهی سهیمه‌های کنکور به کنکور ۹۹ می‌رسد یا خیر؟ گفت: به نظر من اگر کمی همت و تلاش باشد حتما لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون سراسری ۹۹ می‌رسد و دلیلی ندارد که به تعویق بیفتد. برای تصویب یک لایحه زمان زیادی لازم نیست و حداقل کاری که می‌شود این است که مصوبات مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۹۹ حذف شوند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که کدام یک از سهمیه‌های موجود در کنکور مصوبه مجلس را دارد، گفت: فقط سهمیه ایثارگران مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و سایر سهمیه‌های مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

سخنانی که نشان از این دارد که در واقع فقط یکی از سهمیه‌ها یعنی سهمیه ایثارگران مصوب مجلس است و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی همت لازم را داشته باشد امکان حذف سایر سهیمه‌ها وجود دارد.

 

 
 

 

در لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور کدام سهمیه‌ها حذف می‌شوند؟
مهمترین بخش این مصوبه این است: تمام قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعدادهاید درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (شامل بومی گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعد آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه‌های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و غیره) لغو و این قانون جایگزین آن‌ها می‌شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

سهمیه‌های مهمی، چون بومی گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.

امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده است.

در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت‌های آموزشی باقی مانده است، اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می‌شود.

سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان‌دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است و در مورد المپیادی‌های جهانی سهمیه همچون گذشته است، اما در مورد المپیاد‌های دانش آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشته‌های مرتبط که تعیین می‌شود مورد استفاده است.

سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است. حد نصاب ایثارگران در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

هنوز با درخواست نیامدن لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور به مجلس موافقت نکرده ایم
در این رابطه همچنین میرحمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درباره این امر که آیا مقرر شده لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور فقط در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود؟ گفت: تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آمدند و صحبت‌هایی شد و نظرشان این بود که مجلس به این لایحه بر اساس هماهنگی‌های که قبلا بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته ورود نکند.

میرزاده در ادامه بیان کرد: که اساس این است که به موضوعاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود می‌کند مجلس ورد نکند و به موضوعاتی که شورا ورود پیدا می‌کند مجلس ورود نکند که البته از ابتدا رویه این بوده است این موضع هم یکی از این موضوعات است و درخواست اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده است که مجلس به این لایحه ورود نکند، ولی باید کمی منتظر بمانیم تا در کمیسیون درباره آن صحبت شود.

میرزاده در ادامه با بیان اینکه اگر دولت لایحه‌ای فرستاده و یا نمایندگان طرحی داده اند وظیفه ما است که آن را بررسی کنیم بیان کرد: هنوز نتیجه قطعی به شورا نداده ایم و باید در کمیسیون مطرح و بررسی شود و سپس نتیجه اعلام شود و بحث اینکه لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور به مجلس نرود صرفا پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

 

 
 

 

تنوع سهمیه‌های کنکور فوق العاده زیاد شده است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان اینکه تنوع سهمیه‌های کنکور فوق العاده زیاد شده است گفت: در این لایحه بحث حذف سهمیه‌های کنکور مطرح نیست بلکه مقرر است سهمیه‌ها ساماندهی شوند. این لایحه مصوبات مجلس را زیر سوال نبرده بلکه مصوباتی دستگاه‌های مختلف در این لایحه مقرر است ساماندهی شوند.

مکعب‌های کوچکی از سخنان مسئولان درباره ساماندهی سهمیه‌ها را که کنار هم بگذارید متوجه خواهید شد امکان انقلاب در سهمیه‌های کنکور ۹۹ دور از ذهن نیست چرا که تمامی سهمیه‌هایی که مقرر شده حذف شوند به جز سهمیه ایثارگران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و اینکه این لایحه از سوی دولت به این شورا ابلاغ شده است و رایزنی‌های لازم با مجلس انجام شده تا این لایحه در شورا نهایی شود و به مجلس نرود، امکان تصویب و نهایی شدن سهمیه‌هایی که مصوب شورا است برای عملیاتی شدن در کنکور ۹۹ فراهم است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,105 بازدید

    1 نظر

    درج: 8 بهمن 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    خدایا کجای دینت در اجرای عدالت تعلل میکردند ...
    .
    1398/11/10 - 07:44
  • +2
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir