در فروشگاه‌های آموزش‌وپرورش نباید کالای خارجی عرضه شود

+1
در فروشگاه‌های آموزش‌وپرورش نباید کالای خارجی عرضه شود

وزیر آموزش و پرورش خبر داده گردش مالی سالیانه لواز‌م تحریر در ایران 4 تا 6 هزار میلیاردتومان است که می‌تواند 60 هزار شغل ایجاد کند اما سهم تولیدکننده ایرانی از این بازار فقط 10درصد است.

سیدمحمد بطحایی در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه ایران‌نوشت که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «گردش مالی بازار لوازم‌ تحریر حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود. البته حدس من این است که گردش مالی این بازار بین ۴ تا ۶هزار میلیارد تومان است.»

او بیکاری را یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: «گردش مالی لوازم تحریر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند. این عدد بسیار بزرگ است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم، اما متاسفانه سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار، ۱۰درصد است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، در کنار عمل به شعار سال که مقام‌معظم رهبری آن را حمایت از تولید کالای ایرانی نام‌گذاری کردند، وظیفه شرعی و قانونی ما است که در این عرصه حضور فعال داشته باشیم. ما باید از این فرصت طلایی و بازار ۶هزار میلیارد تومانی که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند، استفاده کنیم تا به کاهش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.»

نیازی به استفاده از نمادهای خارجی به عنوان الگو در لوازم‌التحریر نداریم

بطحایی به بار فرهنگی لوازم تحریر و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: «لوازم تحریر دانش‌آموزان دارای بار فرهنگی است و حتی ترکیب رنگ‌ها در این لوازم آثار تربیتی مثبت و منفی برای دانش‌آموزان در پی دارد. ما باید به دانش‌آموزان نشان دهیم که کشور ما بیش از هر کشوری در دنیا دارای قهرمانانی ماندگار در عرصه‌های مختلف است و ما نیازی به استفاده از نمادهای خارجی به عنوان الگو نداریم. شاید این علائم و نماد‌ها برای ما جلب توجه نکند اما نگاه مستمر و روزانه دانش‌آموزان این نمادها را در ذهن آنها باقی می‌گذارد.»

او گفت: «این مسائل باعث شده است مسئولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم زیرا معتقدیم همه ما در بخش‌های مختلف در این حوزه مسئولیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ به سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: «در آن زمان استفاده از کالای ایرانی یک فضیلت بود و کالای خارجی یک ضدارزش محسوب می‌شد. متاسفانه این نگاه به تدریج تغییر کرد و این جهت فرهنگی بسیار اصیل که هدیه انقلاب اسلامی به مردم بود از بین رفت و امروز استفاده از کالای خارجی تبدیل به یک فضیلت شده است.»

او ادامه داد: «این فرهنگ باید به تدریج تغییر کند و آموزش و پرورش به دلیل ضریب نفوذ بالا در جامعه در این مهم نقش اساسی دارد. ما ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم.»

در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش‌وپرورش نباید کالای خارجی عرضه شود

بطحایی به فعالیت‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام می‌دهد اشاره کرد و گفت: «استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش از این اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش است نباید کالای خارجی عرضه شود.»

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: «به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کند. البته ما در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم. توجیه دانش‌آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.»

او به ایجاد سامانه‌‌ای برای معرفی کالای باکیفیت و استاندارد ایرانی به خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: «برگزاری این نمایشگاه‌ها باید امکان‌سنجی شود تا نمایشگاه‌های دائمی در مناطق مختلف کشور داشته باشیم. متاسفانه رقابت ناجوانمردانه‌ای بین تولیدهای داخلی و خارجی وجود دارد و برای کاهش آن نیازمند حمایت بخش‌های دولتی هستیم.»

بطحایی در پایان گفت: «تا زمانی که این فضای رقابتی برابر شود، باید به تولیدکننده ایرانی رانت بدهیم تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند. ما به ایجاد نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش نیازمندیم چون دسترسی به کالای ایرانی سخت است اما متاسفانه کالای خارجی به وفور مشاهده می‌شود.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,181 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir