آموزش‌ها متخصص و خلاق محور باشد

0
آموزش‌ها متخصص و خلاق محور باشد

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی پاسخ به این پرسش که چگونه باید در محیط مدرسه احترام و اخلاق و ادب را رعایت کنیم را بسیار اساسی دانست و گفت که این موضوع، عصاره مفاهیمی است که حقوق شهروندی به دنبال احقاق آن است.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره پرسش مهر رییس جمهوری که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به پرسش مهر رئیس جمهوری، «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟»، گفت: «این سوال برای رسیدن به انسجام و وفاق ملی، تحمل افکار دیگران و برای اینکه اخلاق را سرلوحه قرار دهیم، در شرایط فعلی جامعه ضروری است.»

او ادامه داد: «امید است مانند چهار دهه گذشته با اتکا به این فضایل اخلاقی از این گردنه سختی که در مسیر کشورمان قرار گرفته بگذریم.»

مولاوردی گفت: «پاسخ و عمل به این پرسش که چگونه باید در محیط مدرسه احترام و اخلاق و ادب را رعایت کنیم بسیار اساسی است و با حقوق شهروندی نیز ارتباط پیدا می‌کند. در واقع این موضوع، عصاره مفاهیمی است که در حقوق شهروندی به دنبال احقاق آن هستیم.»

او ادامه داد: «مطمئن هستیم پنج میلیون شرکت کننده در کنگره پرسش مهر، پاسخ‌ها و راهکارهای خوبی ارائه کرده‌اند و خوب است دبیرخانه کنگره از این راهکارها و ایده ها بهره برداری کند.»

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: «امیدواریم این پرسش و پاسخ‌ها به سرنوشت شعار سال مبتلا نشده و در پایان تصور نشود که این ماموریت پایان یافته و باید به سراغ دیگری رفت در حالی که باید تا زمانی که شعاری را عملیاتی نکرده‌ایم ادامه دهیم.»

او گفت: «اگر بخواهیم فرهنگ و اصل اخلاقی مدارا را مدنظر قرار دهیم باید ببینیم نظام آموزش و پرورش در تمرین و نهادینه‌سازی این ویژگی چه نقشی می‌تواند ایفا کند. تا زمانی که این ویژگی‌ها نهادینه نشده و به یک باور تبدیل نشود، انتظار نداریم شاهد تحول و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی خودمان باشیم.»

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: «برای متخلق شدن به این فضیلت اخلاقی باید به درک مشترک و درستی از این مفهوم برسیم. بسیار مهم است که فقط به تحمل تفاوت ها بسنده نکنیم بلکه فراتر از آن باید تفاوت ها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. مرحله نهایی مدارا، پذیرش واقعیات جامعه و تفاوت‌هایی است که وجود دارد. رنگین‌کمانی از اقوام و مذاهب در کشور هستیم و باید از این مزیت‌ها برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استفاده کنیم.»

مولاوردی تاکید کرد نظام تعلیم و تربیت به کودکان از ابتدا رشد می‌دهد. او گفت: «این نظام به دنبال باز کردن ذهن است و باید تفکر را به آنها بیاموزد. ما باید به یک اصل اساسی که کرامت ذاتی بشری است توجه کنیم که یک اصل مهم در حقوق بشر و حقوق شهروندی است و همه افراد از این کرامت ذاتی نزد خداوند برخوردارند.»

مولاوردی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید آن به رشد فضایل اخلاقی و ارتباط آن با منشور حقوق شهروندی گفت: «در امور شهروندی در دو حوزه نهادسازی و نهادینه سازی تلاش می کنیم که نهادینه‌سازی اثربخش‌تر و ماندگارتر است. وقتی آموزه ها در درون شهروندان نهادینه شده باشد جامعه راه خود را باز خواهد کرد. نظام آموزش و پرورش ما باید بتواند در درجه اول انسان تربیت کند و شهروندی آگاه، متعهد و مسوول تحویل جامعه بدهد.»
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی به برخی چالش‌ها از جمله جای خالی آموزش هنر اشاره کرد و گفت: «اینگونه برنامه‌ها شیوه موثر در تربیت احساسات و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است.»
او با اشاره به جای خالی شادکامی در آموزش و ناکارآمدی و بی‌نتیجه ماندن بسیاری آموزش‌ها چون آموزش زبان انگلیسی گفت: «در نهایت انسان‌های متخصص و مطیع و نه خلاق را تحویل جامعه می‌دهیم که باید با شکل گیری و استفاده از انواع ظرفیت‌ها چون شوراهای دانش آموزی برای برون‌رفت از این مشکلات راهکارهای اساسی بیاندیشیم.»

مولاوردی در پایان گفت: «داروی درد امروز، جامعه عقلانی است. باید به جامعه‌ای برسیم که عقلانیت، اخلاق مداری و... برای رسیدن به توسعه پایدار تمرین شود.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,199 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir