ممنوعیت تدریس کتاب درسی در تابستان سال آینده

0
ممنوعیت تدریس کتاب درسی در تابستان سال آینده

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: آموزش و پرورش بر اساس ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی مکلف به تعیین و تدوین الگوی شهریه است.

 وی ادامه داد: در ماده ۱۵، تعداد ۷ سرفصل برای تعیین شهریه مشخص شده است و بر اساس ۱۳ آیتم که مبنای عملکرد مدارس قرار گرفته و متناسب با محاسبه هزینه تمام شده و برنامه‌های آموزش و پرورشی که مدیران و مؤسسان مدارس و ارائه کردند، الگوی شهریه تعیین می‌شود.

 زینی‌وند تصریح کرد: در الگوی شهریه امسال بر اساس برنامه و سطح آموزش و پرورش، فضا و تجهیزات و سایر شاخص‌هایی که در الگو آمده است و متناسب با برنامه‌هایی که در الگو مشخص شده است، میزان هزینه‌های مدارس محاسبه و نرخ شهریه هر مدرسه تعیین شده است.

وی به مهم‌ترین ویژگی‌ الگوی شهریه در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و گفت: تفکیک برنامه، خدمات، فعالیت‌ها و شفاف‌سازی هزینه‌‌ها از ویژگی‌های الگوی شهریه سال تحصیلی آینده است.
 
شهریه مصوب و شهریه برنامه‌های اختیاری

 معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیای ملزم به پرداخت شهریه مصوب مدارس هستند، افزود: شهریه مصوب شامل برنامه درسی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است یعنی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ که دانش‌آموزان در مدارس حضور دارند.

 وی ادامه داد: اما یکسری هزینه‌ها داریم که مربوط به فعالیت‌های اختیاری مدارس است که امسال شهریه مصوب را از هزینه فعالیت‌های اختیاری تفکیک کردیم؛ فعالیت‌های تابستانی، فعالیت‌های فوق برنامه خارج از برنامه درسی، لباس فرم، ایاب و ذهاب و ناهار جزو فعالیت‌های اختیاری است.

 زینی‌وند در خصوص شهریه فعالیت‌های اختیاری گفت: ما هم میزان و هم نوع فعالیت‌های اختیاری را در مدرسه مشخص کردیم و اعلام کردیم تا ۱۰ درصد شهریه ثابت می‌تواند برای فعالیت‌های تابستانی هزینه شود و همچنین هزینه فعالیت‌های خارج از برنامه درسی ۱۵ درصد شهریه مصوب است.

وی تصریح کرد: نوع برنامه‌هایی که در فعالیت‌های تابستانی انجام می‌شود باید مهارت‌آموزی یا برنامه‌های تربیتی، پرورشی و فرهنگی یا تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان باشد.
 
ممنوعیت تدریس کتاب سال آینده در تابستان

 وی با تأکید بر اینکه در بحث فعالیت‌های تابستانی تدریس کتاب سال آینده را ممنوع کردیم، افزود: در برخی مدارس غیردولتی، یک فصل از کتاب درسی سال آینده در تابستان تدریس می شد و دانش‌آموزان مجبور بودند در فعالیت‌های تابستانی شرکت کنند.

 رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش درباره روند انتخاب فعالیت‌های اختیاری مدارس غیردولتی گفت: یک فهرستی را در سامانه شهریه مشخص کردیم؛ در ابتدا موسس فعالیت‌های خود را انتخاب می‌کند و اولیا باید پذیرفته باشند و همچنین انجمن اولیا و مربیان مدرسه تصویب کند و اگر شورای نظارت منطقه استان تأیید کرد، جزو فعالیت‌های مدرسه قرار می‌گیرد.

 وی افزود: ما در بحث شهریه، معیارها، ملاک‌ها و شاخص‌هایی داریم که میزان شهریه هر دانش‌آموز در مدرسه مشخص می‌شود، یعنی میانگین حقوق پرداختی به معلمان، فضا و تجهیزات و برنامه‌هایی است که مدرسه ارائه می‌دهد ضمن اینکه کیفیت بخشی ۱۵ درصد در شهریه تأثیر دارد.
 
اختصاص بارکد ویژه به هر دانش‌آموز مدرسه غیردولتی

زینی‌وند با بیان اینکه سامانه‌ای تعریف شده است که بر اساس آن قرارداد بین اولیای دانش‌آموز و مسئولان مدرسه به صورت الکترونیکی امضا می‌شود، گفت: بر این اساس هر دانش‌آموز دارای بارکد ویژه‌ای است که در این بارکد مشخصات مالی، مشخصات دانش‌آموز و مشخصات مدرسه دیده می‌شود.

 وی افزود: از طریق تلفن‌های همراهی که دارای نرم افزار بارکد خوان هستند می‌توان شهریه مصوب  و نام مدرسه را مشاهده کرد.
 
ایجاد اپلیکیشن استعلام میزان شهریه مدارس غیردولتی

 معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اپلیکیشنی نیز طراحی شده است که استعلام میزان شهریه و نظرسنجی مدارس غیردولتی در آن وجود دارد، ادامه داد: این اپلیکیشن که روی پورتال سازمان مدارس غیردولتی به آدرس http://mosharekatha.ir بارگذاری شده است از روز گذشته برای تعدادی از مدارس فعال شد و از امروز برای تمام مدارس کشور فعال است.

 وی در خصوص نظارت گفت: وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تسهیل فرایندها، اطلاع‌رسانی و شفافیت و همچنین نظارت بر اجرای برنامه‌ها تأکید دارد و دستور مکتوب داده است.
 
ایجاد ۱۰ سامانه در مدارس غیردولتی

 زینی‌وند تصریح کرد: ۱۰ سامانه در مدارس غیردولتی فعال شده است که از جمله سامانه ثبت شکایت‌های مردمی است و معتقدیم اولین ناظر و مهمترین کسی که بر عملکرد مدارس غیر دولتی می‌تواند ما را کمک کند، خود مردم هستند.

 وی ادامه داد: فعالیت ها را طوری طراحی کردیم و فرآیند‌ها به شکلی برنامه‌ریزی کردیم که فعالیت‌ها رصد می‌شود و نظارت صورت می‌گیرد و قرار است سال آینده بر اساس عملکرد مدارس غیردولتی، شهریه را تعیین کنیم.
 

فعالیت ناظران میدانی، مقیم و روزانه

 رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در خصوص نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی گفت: برای هر استان متناسب با مدارس یک تا سه ناظر میدانی در نظر گرفتیم و سامانه‌ای را تعریف کردیم که گزارش‌های روزانه ناظر در آن درج می‌شوند.

وی افزود: از اسفند ماه در ۶ منطقه تهران ناظر مستقر داریم و تیم نظارت در آموزش و پرورش مستقر است و اگر مواردی بود به صورت مستمر پیگیری می‌شود. ضمن اینکه ۱۱۸۳ بازدید در طول این مدت در تهران انجام شده است همچنین از ۱۳ هزار و ۷۴۷ مورد بازدید در استان‌ها داشتیم، ۳۶ مورد تخلف در آیین نامه داشتیم که از سوی شورای نظارت استان، تذکر داده شده است.
 
استفاده از نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش در نظارت بر مدارس غیردولتی

 زینی‌وند با بیان اینکه در تهران علاوه بر ناظر مقیم و مستقر به صورت روزانه از مدارس بازدید می‌شود، گفت:  یک کارگروه تعریف کردیم که از نیروهای بازنشسته، با تجربه آموزش و پرورش و کسانی که تخصص دارند استفاده می‌کنیم و از مناطق بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدارسی که گزارش تخلف داشته باشند، بازرسانی همان روز از مدارس بازدید می‌کنند، گفت: اگر تخلف محرز شود تا پایان ثبت‌نام در مدرسه ناظر مقیم خواهیم داشت.
 
تذکر کتبی به ۷ مدرسه متخلف در زمینه شهریه

 معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:  هفت مورد در طول چند روز گذشته در تهران تخلف شهریه شناسایی شده است که تذکر کتبی دادند و ناظر مقیم مستقر شده است.

 وی در خصوص شهریه اضافی مدارس نیز اظهار کرد: مدارسی که شهریه اضافه گرفتند پیگیری می‌کنیم که شهریه اضافه را برگردانند اما در مناطق ۱ تا ۶ ناظر  مستقر داریم که در اداره آموزش و پرورش مناطق حضور دارند و در سایر مناطق نیز کارشناسی مشارکت‌های هر منطقه هستند و مردم می‌توانند مراجعه کنند و شکایت‌های خود را مطرح کنند.
 
کمتر از ۱۰۰ مدرسه غیردولتی تخلف از قانون دارند

زینی‌وند با بیان اینکه کمتر از ۱۰۰ مدرسه غیر دولتی هستند که تخلف از قانون دارند، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم این افرادی که عدول از قانون دارند چهره مقدس مسئولان مدارس غیر دولتی و خیرین مدرسه‌دار مخدوش کنند و در برخورد با این مدارس کوتاهی نمی‌کنیم.

وی در خصوص برخورد با مدارس غیردولتی متخلف بیان کرد: بر اساس ماده ۳۲ و ۳۳ قانون مدارس غیردولتی برخوردها از تذکر کتبی تا محرومیت از حضور در مدرسه و انحلال مدارس انجام می شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,287 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 خرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir