پای اختلاف طبقاتی در آموزش پایه باز نشود

0
پای اختلاف طبقاتی در آموزش پایه باز نشود

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تنوع بالای مدارس در کشور، می‌گوید: «اینکه هر از چندگاهی نوع خاصی از مدارس سر زبان‌ها می‌افتد و خانواده‌ها برای فرستادن بچه‌شان به این مدارس و گرفتن خدمات آنها تلاش می‌کنند، نگران‌کننده است چون این وضعیت چیزی غیر از نمایش شکاف طبقاتی و کالا شدن آموزش نیست.»

 

چند ماه است که بحث حذف آزمون ورود به مدارس تیزهوشان در مقطع هفتم از سوی آموزش‌وپرورش مطرح شده است، اگرچه هنوز سرنوشت این طرح به طور دقیق مشخص نیست اما وزیر آموزش‌وپرورش در تشریح دلایل این تصمیم علاوه بر فشار و اضطرابی که به بچه‌ها در مقطع ابتدایی برای ورود به این مدارس وارد می‌شود، نکته دیگری هم مطرح کرد و آن تنوع بی‌مورد مدارس در کشور و دسته‌بندی بی‌فایده دانش آموزان بود.

با مرور انواع مختلف مدارس یا در واقع اسامی متنوعی که برخی مدارس برای خود انتخاب کرده‌اند، می‌توان به عمق ماجرایی که محمدبطحایی در موردش هشدار داد، پی برد. در حال حاضر 22 نوع مدرسه مختلف در سراسر کشور وجود دارد. برخی از این مدارس عنوان متفاوتشان را از شیوه اداره‌شان می‌گیرند و برخی دیگر از خدماتی که ادعا می‌کنند به دانش آموزان ارائه می‌کنند. خدماتی که هزینه‌های هنگفتی برایشان از خانواده‌ها دریافت می‌شود اما در عمل شیوه آموزشی چندان متفاوتی در آنها جریان ندارد.

حمایت میرزاده،‌ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد این مدارس می‌گوید: «اینکه هر از چندگاهی نوع خاصی از مدارس سر زبان‌ها می‌افتد و خانواده‌ها برای فرستادن بچه‌شان به این مدارس و گرفتن خدمات آنها تلاش می‌کنند، نگران‌کننده است چون این وضعیت چیزی غیر از نمایش شکاف طبقاتی و کالا شدن آموزش نیست.»

او ادامه می‌دهد: «آموزش تا سطح عالی به عنوان یک خدمت عمومی باید از سوی دولت ارائه شود، حالا ممکن است بنابر نیاز برخی دانش آموزان یک سری مدارس مخصوص هم ایجاد شود،‌ اگرچه ما اعتقاد داریم برای دانش‌آموزان با نیاز خاص هم باید امکاناتی باشد که بتوانند در کنار بقیه درس بخوانند اما باز هم این موضوع قابل درک است ولی اینکه هر روز یک نوع مدرسه به وجود بیاید که خدمت خاصی هم ارائه نمی‌کند آن هم با اسم‌های دهان پر کن، شهریه بالایی می‌گیرند اصلاً قابل قبول نیست.»

میرزاده می‌گوید: «باید ببینیم کشورهایی که در زمینه استانداردهای آموزش همگانی سطح خوبی دارند چه می‌کنند؟ آیا در آنها هم خانواده‌ها برای فرستادن بچه‌هایشان به مدارس رنگارنگ با هم رقابت می‌کنند؟ با ادامه این وضعیت معلوم نیست چه بر سر آموزش عمومی و مدارس دولتی می‌آید. ما نمی‌گوییم که باید کیفیت مدارس خوب را پایین آورد اما نباید اجازه دهیم که عده‌ای با بزک دوزک کردن آموزش پای اختلاف طبقاتی را در آموزش پایه باز کنند.»

او به منافع افراد در ادامه روند فعلی آموزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «با وجود اینکه شاهد هستیم که وزیر آموزش‌وپرورش برای برچیده شدن بساط این مدارس تلاش می‌کند اما چون منافع عده‌ای در گروی ادامه شرایط موجود است، موانع زیادی برای اجرای سیاست‌های این‌چنینی ایجاد می‌شود.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,060 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 خرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir