تعطیلات زمستانی مدارس به تصویب مجلس موکول شد

0
تعطیلات زمستانی مدارس به تصویب مجلس موکول شد

در چند روز گذشته موضوع طرح تعطیلات زمستانی بارها و بارها از سوی مسئولان آموزشی و گردشگری کشور مطرح شده است اما حالا هر یک از مسئولان واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع دارندو علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تازه‌ترین اظهاراتش می‌گوید طرح تعطیلات زمستانه به‌طور جدی دنبال می‌شود.

 

در این طرح تعطیلی 15 روزه‌ای برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده و کارمندان نیز می‌توانند از مرخصی استفاده کنند. البته رئیس سازمان گردشگری اشاره‌ای نکرده که این طرح چه زمانی اجرا می‌شود. موضوعی که چند وقت پیش هم از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد. سید محمد بطحایی درباره اجرا شدن طرح تعطیلات زمستانه برای دانش‌آموزان تأکید داشت اگر تقویم آموزشی تدوین شود تلاش می‌کنیم امسال آن را اجرایی کنیم. این خبر به علت اطلاع‌رسانی ناقص این برداشت را ایجاد کرده بود که امسال طرح تعطیلات زمستانه دانش‌آموزان اجرایی می‌شود. مسأله‌ای که بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت به آن واکنش نشان دادند.

آنها می‌گویند مگر مجلس شورای اسلامی تقویم آموزشی را تصویب کرده که امسال در کشور اجرایی شود و دیگر اینکه آیا مدارس این آمادگی را برای تغییر گسترده آموزشی دارند. وزیر آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: اگر در زمستان دو هفته تعطیلات درنظر گرفته شود باید سال تحصیلی مدارس یک هفته زودتر شروع شود. وی می‌افزاید: همچنین پایان سال تحصیلی مدارس نیز با یک هفته تأخیر همراه است و دانش‌آموزان باید در هفته اول خرداد در کلاس‌های درس حاضر شوند که این موضوع به قانون و موافقت مجلس با تغییر شروع و پایان سال تحصیلی نیاز دارد.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص اجرای این طرح در مناطق گرمسیری می‌گوید: با توجه به گرمی هوا امکان برگزاری کلاس‌های درس در خرداد ماه وجود ندارد، این در حالی است که اگر تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در زمستان اجرایی شود چاره‌ای جز ادامه مدارس در خرداد ماه وجود ندارد.

ضرورت تدوین  تقویم آموزشی
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید : وزیر آموزش و پرورش چندین بار اعلام کرده که تغییر آموزشی نیاز به مصوبه مجلس  دارد. از طرفی هنوز تقویم آموزشی مدارس هم کامل نشده است، بنابراین باید نمایندگان مجلس در این حوزه ورود کنند و وزیر هم تأکید کرد که ما نمی‌توانیم بدون مصوبه مجلس این موضوع را اجرایی کنیم.
مهدی نوید ادهم می‌افزاید: وقتی موضوع تقویم آموزشی را مطرح می‌کنیم فقط رفتن دانش‌آموزان سر کلاس درس نیست،بلکه نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان، تغییر در اجرای امتحانات سراسری، تغییر در اجرای آزمون سراسری دانشگاه‌ها، نقل و انتقال معلمان و برنامه‌های آموزشی باهمین تقویم آموزشی تغییر می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه امسال موضوع تعطیلات زمستانی اجرایی نمی‌شود، اظهار می دارد: وزیر آموزش و پرورش هم بارها توضیح داد که باید با موافقت مجلس ما تغییر آموزشی داشته باشیم و این موضوع در رسانه‌ها نادیده گرفته شد. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه  تغییر تقویم آموزشی باید با مصوبه مجلس باشد، می‌افزاید : طبق مصوبه سال ۱۳۷۶ مجلس یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا می‌کند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و به‌عنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب کشیده و به شهریور بیاوریم مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است.
نوید ادهم معتقد است: با کلیات تعطیلات زمستانی مدارس به شرط اصلاح تقویم آموزشی موافق هستیم، موضوع تعطیلات مدارس بسیار پیچیده است و کل کشور را از ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع را نمی‌توان شتابزده اجرایی کرد. تنوع اقلیمی استان‌های مختلف را باید درنظر بگیریم و به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان با توجه به تنوع اقلیمی زمان شروع سال تحصیلی را برای استان‌های مختلف درنظر بگیریم. از منظر سند تحول یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه پیدا می‌کند، برای این یک‌سال باید برنامه داشته باشیم و کل یک سال را مدیریت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نوشتن تقویم آموزشی بسیار زمانبر است، می‌گوید: باید همه جوانب را درنظر بگیریم. ما با تنوع شرایط اقلیمی در کشور مواجهیم به گونه‌ای که در برخی استان‌ها درجه حرارت در تابستان بسیار بالاست و در برخی دیگر سرمای شدید در زمستان حاکم است. باید با توجه به شرایط اقلیمی و دانش‌آموزان این تقویم نوشته شود، البته یکی از این پیشنهادات این است که به‌عنوان مثال کشور به چهار منطقه تقسیم شود و چهار زمان شروع سال تحصیلی داشته باشیم که البته بررسی همه این موارد منوط به اجازه مجلس است و قطعاً چنین تغییراتی زمانبر است.

 

منبع: روزنامه ایران

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,452 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 خرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir