جذب ۱۴هزار نفر با دو ماه دوره آموزش معلمی

0
جذب ۱۴هزار نفر با دو ماه دوره آموزش معلمی

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجومعلم از طریق کنکور ۹۷ فرصتی باقی نمانده است، اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانستیم تعداد پذیرش دانشجومعلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم.
 
حسین خنیفر در پاسخ به این پرسش که دانشگاه فرهنگیان برای کنکور ۹۷ چه‌تعداد دانشجومعلم می‌پذیرد، اظهار کرد‌: تا امروز هیچ پیشنهادی مبنی بر پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ به این دانشگاه اعلام نشده است، روز‌های گذشته با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی درباره وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان ارائه کردم که تشریح ظرفیت موجود دانشگاه و اتفاقاتی که ۸ سال آینده در بحث بازنشستگی نیروی انسانی و افزایش تعداد دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد، شامل می‌شد.
 
وی افزود: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجومعلم از طریق کنکور ۹۷ فرصتی باقی نمانده است، اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانستیم تعداد پذیرش دانشجومعلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم این درحالی است که این دانشگاه ۱۵ تا ۲۵ هزار ظرفیت خالی دارد و حتی مجوز جذب ۷ تا ۱۰ هزار دانشجومعلم را هم دریافت نکرده‌ایم و این شرایط یعنی فعلاً وضعیت جذب دانشجومعلم در کنکور ۹۷ مشخص نیست.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز منابع انسانی و نیروی انسانی وزارتخانه به‌دنبال دریافت مجوز پذیرش دانشجومعلم برای کنکور ۹۷ هستند، گفت: در توجیه سازمان امور اداری و استخدامی برای گرفتن مجوز جذب تعداد بیشتری از دانشجومعلمان دچار مشکل هستیم.
 
خنیفر ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ تأسیس شد که در این سال ۲۱ هزار دانشجومعلم جذب کرد و در دهه ۶۰ که ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در کشور داشتیم حدود ۹۰ هزار دانشجوی تربیت معلم وجود داشت و هیچ‌گاه کمبود معلم نداشتیم، اما کم‌کم بحث نیرو‌های نهضتی و سربازمعلم پیش آمد و روش‌های جذب معلم در آموزش و پرورش متفاوت شد و روش‌های فرعی جای اصل نشست.
 
وی با تذکر اینکه جامعه‌ای که به راه‌های سهل الوصول برود به آن عادت می‌کند، گفت: برای جذب معلم سه دوره از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کردیم، اما برای جذب معلم به این شیوه شرایط خاصی مطرح است و در اساسنامه دانشگاه آمده، "تأمین بخشی از نیاز‌های خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد مطابق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها مشروط به گذراندن دوره مهارت‌آموزی یک‌ساله امکان‌پذیر است" و تا به امروز ۱۴ هزار نفر به این شیوه جذب شده‌اند، اما نه با یک سال دوره آموزشی بلکه با یک یا دو ماه آموزش.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این دوره کوتاه‌مدت کدام یک از فنون معلمی از جمله روش تدریس و تکنولوژی آموزشی به افراد آموزش داده می‌شود؟ دانشگاه فرهنگیان سال ۹۱ حدود ۲۱ هزار نفر، سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار نفر، سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار نفر، سال ۹۴ حدود ۹ هزار نفر و سال ۹۵ حدود ۳ هزار نفر را جذب کرد، اما چرا این اتفاقات باید بیفتد؟ اگر این دانشگاه سالانه ۱۵ هزار نفر را جذب می‌کرد هم‌اکنون مشکل کمبود معلم نداشتیم.
 
خنیفر تصریح کرد: با وجود وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان باز هم مهر امسال ۹ هزار نفر از دانشجومعلمان این دانشگاه در ۱۶ رشته فارغ التحصیل، و به مدارس کشور وارد می‌شوند و هم‌اکنون به‌دنبال این هستیم تا ظرفیت‌های خالی تربیت معلم را فعال کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه بحث آموزش برای مردم دارای اهمیت است، گفت: نمی‌توان با توجیه اینکه دولت پول ندارد با آموزش این‌گونه برخورد کرد. اگر ۵ کشور پیشرفته دنیا را به‌لحاظ بحث آموزش و پرورش بررسی کنید متوجه می‌شوید که در کشور‌هایی مانند فنلاند، نیوزیلند، آلمان و ژاپن فاخرترین نظام آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است و برای آن‌ها معلم دوره ابتدایی اهمیت بسیار دارد.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آیا این شایسته آموزش و پرورش کشور است که برای مهر امسال ۷۸ هزار نفر کمبود معلم و به‌عبارت دیگر ۳۰۰ هزار کمبود واقعی داشته باشد؟ اولویت دادن به نظام تربیت معلم بسیار مهم است، اما اولویت دولت‌های ما این نیست.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,377 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 اردیبهشت 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir