اعتراض والدین دانش‌آموزان مستعد به حذف آزمون ورودی سمپاد

0
اعتراض والدین دانش‌آموزان مستعد به حذف آزمون ورودی سمپاد

جمعی از والدین دانش‌آموزان متقاضی ورود به مدارس تحت پوشش "سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان " «سمپاد» با تجمع مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی به مقطع دوره متوسطه اول «کلاس هفتم» اعتراض کردند.

این افراد که تعداد آن‌ها به 50 نفر بالغ می‌شد؛ با اعلام اعتراض نسبت به تصمیمات و اظهارات متناقض مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مورد آزمون وروری مدارس "سمپاد" خواستار رسیدگی نسبت به این مشکل شدند.

والدین معترض نسبت به حذف آزمون وروردی مدارس "سمپاد" عقیده دارند با اجرای برنامه وزارت آموزش و پرورش عدالت اجتماعی لطمه می‌خورد و دسترسی دانش‌آموزان مستعد مناطق متوسط و محروم به خدمات آموزشی باکیفیت قطع می‌شود و همچنین این تصمیم با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مغایرت دارد.

همچنین معترضین با استناد به مبانی نظری "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" معتقدند الزامات "نظام تربیت استعدادهای برتر" که بر استمرار خدمات تأکید دارد، نیز با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش نقض شده است. با توجه به عدم امضای مصوبه 15 بهمن شورای عالی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور که ریاست این شورا را نیز بر عهده دارد؛ این مصوبه قابلیت اجراء ندارد.

حاضران در این تجمع اعتراضی معتقدند که کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر که بر استمرار خدمات تأکید دارد، نقض شده است و مبانی نظریه سند تحول بنیادین پاورقی صفحه 311 سیاست تفکیک را برای استعدادهای ویژه را تجویز کرده که این مصوبه ناقض این سند بالادستی است.

بر اساس این گزارش،‌ بنا بر اعلام معترضین بزرگ‌ترین اتفاق غیرقانونی  که در جریان است، اجرای تصمیم حذف آزمون بود که هنوز به امضای رئیس‌جمهور نرسیده است و به عبارت دیگر، هنوز مصوبه 15 بهمن 1397 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون و مدارس سمپاد و نمونه دولتی مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار نگرفته است.

والدین می‌گویند: این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش و معاونین وی از رویه جدید جذب دانش آموزان مستعد به عنوان مصوبه یاد کرده و به طور غیرقانونی در حال اجرای آن هستند و دانش‌آموزان متقاضی برای ورود به سمپاد به دلیل عدم برگزاری آزمون در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش فارس، طبق روال گذشته بهمن ماه هر سال ثبت‌نام برای ورود به مدارس دوره اول سمپاد آغاز می‌شد و در نهایت در تاریخ‌های 12 تا 14 اردیبهشت ماه آزمون گرفته می‌شد؛ اما در ماه‌های گذشته  بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برگزاری آزمون پایه هفتم، لغو شده است.

بنابر این گزارش، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که آزمون‌های سمپاد استرس‌زا بوده و روش‌های دیگری برای جذب دانش‌آموزان با استعداد مانند «مصاحبه» پیگیری خواهد شد , این در حالی است که که باید روش جایگزین بر پایه آن عادلانه باشد و برای مصاحبه از 250 هزار دانش آموز متقاضی ورود به مدارس "سمپاد" تعداد کافی نیرو وجود ندارد و بهترین روش در حال  حاضر همان برگزاری آزمون است.

در این باره، یکی از والدین حاضر با اشاره به اینکه بچه‌های بی‌بضاعت توان پرداخت هزینه‌های هنگفت مدارس غیرانتفاعی را ندارند، اینطور روایت می‌کند:‌ مدارس سمپاد محلی برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت است که شرایط عادلانه‌ای را برای کشف استعدادهای آنان ایجاد می‌کند.

مهمترین تقاضای والدین معترض این است که آزمون دوره‌ای برای جذب  دانش‌آموزان مستعد همچنان برگزار شود و اگر شیوه جایگزینی وجود دارد، در سال‌های آتی و با یک‌سری اقدامات کارشناسی، پیگیری و دنبال شود. معترضین به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش می‌گویند که حذف آزمون‌‌ ورودی موجب رواج ناعدالتی در جذب دانش‌آموزان با استعداد خانواده‌های متوسط و کم بضاعت کشور خواهد شد.

والدین معترض همچنین معتقدند که با درآمدهای فعلی خانواده‌ها نمی‌توان انتظار داشت که سالانه 20 میلیون تومان هزینه تحصیل برای دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی شود؛ چراکه مشاهده می‌شود که در کنار دانش‌آموزان ما،  فرزندان با استعداد دیگری که حتی لباس‌های مندرس بر تن دارند، در کلاس‌ها  حضور می‌یابند، حذف مدارس "سمپاد" موجب رونق گرفتن کار مدارس غیر انتفاعی شده و خانواده‌‎هایی که توان مالی برای تحصیل فرزندان خود در این مدارس را ندارند در نهایت متضرر خواهند شد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,482 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 اردیبهشت 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir