عزم جدی وزارت بهداشت برای توسعه و ترویج سلامت معنوی

0
عزم جدی وزارت بهداشت برای توسعه و ترویج سلامت معنوی

سید حامد برکاتی، مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره اظهار کرد: موضع وزارت بهداشت در رابطه با سلامت معنوی تقلیل پیدا نکرده است؛ همچنین برنامه‌هایی که پیش از نیز وجود داشته ادامه پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، همچنان سلامت معنوی را بعد چهارم سلامت می‌داند، گفت: ما این بعد را از دست نداده و علاوه بر اینکه به آن باور شخصی داریم، در کنار سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سعی داریم در ترویج آن بکوشیم.

وزارت بهداشت سلامت معنوی را از کودکان آغاز می‌کند
برکاتی در رابطه با ادامه برنامه‌های وزارت بهداشت برای ترویج سلامت معنوی عنوان کرد: موضوع سلامت معنوی حساسیت‌های خاص خود را دارد که باید به آن توجه شود، تیمی از فرهنگستان علوم پزشکی که نزد مقام معظم رهبری رفتند و خبر‌هایی که ما از آن جلسه گرفتیم این بود که رهبری بر احتیاط در این امر تأکید کرده بودند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به دلیل تعطیلی اداره سلامت معنوی تصریح کرد: وزارت بهداشت، ساختاری برای سلامت معنوی نداشته که بخواهد آن را تعطیل کند، زمانی یک ابلاغ انشایی برای یکی از اساتید دانشگاه به نام دکتر حیدری اصفهانی که روی سلامت معنوی کار کرده بودند به عنوان رئیس اداره زده و قرار شد یک کارشناس که خانم دکتر خزائی بودند در کنار ایشان کار کنند، از آنجایی که هنوز ساختار و منابع وجود نداشت، این استاد دانشگاه نیامده و حتی یک روز هم در وزارت خانه در پشت میزی که به عنوان اداره سلامت معنوی بود ننشستند و ابلاغ دومی هم برای هیچ شخص دیگری به عنوان رئیس اداره یا ساختار اداره زده نشد. این کارشناس محترم هم صرفا در همان جایگاه کارشناسی کار خود را انجام می‌دادند.
برکاتی در رابطه با آینده اداره سلامت معنوی عنوان کرد: ما در سال‌های گذشته و همین الان هم موضوع سلامت معنوی را دنبال کرده و می‌کنیم، معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز به ما قول داده تا در سال جدید و در تغییر ساختار، اداره سلامت معنوی را لحاظ کرده و آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد دهد.

پروژه‌ای برای سلامت معنوی انجام نگرفت تا محدودیت مالی داشته باشد
برکاتی در رابطه با ادعای نداشتن بودجه برای پروژه‌های سلامت معنوی نیز عنوان کرد: اگر قرار بود پروژه‌ای انجام گیرد محدودیت مالی برای این کار نداشتیم، اما کسی که به عنوان کارشناس کار می‌کرد خروجی عملیاتی نداشته و طرحی انجام نداده است؛ حتی یک پیمایش ملی از وضع موجود بر اساس سنت وزارت بهداشت که برای پروژه‌ها انجام نشده؛ صرفا یکسری جزوه‌ها با مطالب کپی در دانشگاه‌ها توزیع شد هر چند کار ارزشمندی بود، اما عملا فایده‌ای به حال مردم نداشت.
وی در ادامه در رابطه با پروژه‌های آتی سلامت معنوی اظهار کرد: در اداره سلامت نوزادان بسته‌های خدمتی و پروژه‌ای را برای سلامت معنوی نوزادان و مراقبت از مادرانی که دارای فرزند خردسال هستند آغاز کرده‌ایم، چرا که بر این اعتقادیم که سلامت معنوی فرد باید قبل از تولد آغاز شود.
برکاتی افزود: بسته‌های خدمتی سلامت معنوی کودکان با همکاری مؤسسه امام خمینی (ره) قم و فرهنگستان علوم پزشکی طراحی می‌شوند، حساسیت کار بسیار بالا بوده و طبیعتا باید به وسیله متخصصانی که در حوزه سلامت و معنویت کار کرده‌اند انجام شود.
این مدیر ارشد وزارت بهداشت عنوان کرد: ما اقدامات خود را آغاز کرده و به سراغ گروهی رفتیم که فکر می‌کنیم می‌توانند این کار را انجام دهند، این طرح تدوین و به دفتر ما ارسال شده، که پس از پالایش امیدواریم به صورت کتابچه از طریق شبکه‌های بهداشت در اختیار مردم قرار بگیرد.

برای ترویج سلامت معنوی باید روحانیت در کنار پزشکان قرار بگیرد
وی تأکید کرد: کشور به سلامت معنوی نیاز دارد، اما متولی سلامت معنوی وزارت بهداشت نیست، متولی آن کسانی هستند که در حوزه دین، معنویت و سلامت کار می‌کنند، از سوی دیگر ترویج سلامت معنوی یک کار زمانبر است، اگر یک کار شتاب زده انجام دهیم و بخواهیم زود به سر انجام برسد به صلاح کشور و مردم نیست.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: برای اینکه یک توسعه منطقی را داشته باشیم، باید یک سری کمیته‌ها را تشکیل داده که درآن پزشکان و روحانیونی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: تغییر افراد و نیرو‌ها موجب حرکت خواهد شد، ما فکر کردیم یک کارشناس دیگری که از نیرو‌های خود ما است و همزمان پزشک بوده و درس حوزوی خوانده مسئولیت سلامت معنوی در وزارت بهداشت را بر عهده بگیرند.
برکاتی با بیان اینکه ترویج معنویت کار روحانیت و تخصص آنهاست یادآور شد: سلامت هم حوزه تخصصی ما پزشکان است و برای توسعه سلامت معنوی باید این دو گروه کنار یکدیگر قرار بگیرند تا کار‌های این حوزه عمقی‌تر و با منشأ اثر بالاتری برای مردم باشد و اگر می‌خواهیم چیزی را به مردم بدهیم باید در تمام شئونات خود نیز آن را رعایت کرده و داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,104 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 اردیبهشت 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir