ابهامات جدید در برگزاری آزمون سمپاد

0
ابهامات جدید در برگزاری آزمون سمپاد

وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای به گزارش این روزنامه با عنوان «بلاتکلیفی 250 هزار دانش‌آموز سمپادی» واکنش نشان داد؛ جوابیه‌ای که خود شامل برخی ابهامات است و حتی در این جوابیه نیز تکلیف آزمون سمپاد و استمرار فعالیت این مدارس به‌طور واضح مشخص نشده است.

در این جوابیه آمده است:
«1. وزارت آموزش و پرورش با هدف حذف استرس‌های ناشی از آزمون‌های مختلف در دوره ابتدایی و تقویت نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان در مدارس با عنایت به افزایش مهارت‌آموزی، در جلسه 950 شورای عالی آموزش و براساس مطالعات چندین‌ساله دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، اقدام به حذف آزمون از مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان نمود؛ که این مصوبه پس از رسانه‌ای‌شدن مورد تایید نخبگان جامعه، اساتید محترم دانشگاه‌های کشور و بسیاری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که اخبار آن در رسانه‌های مختلف کشور بازتاب فراوانی داشته است.

2. یکی از اهداف مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش برخورد با مافیای کنکور در مدارس به‌ویژه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی است که آثار آن در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تاثیر مخربی دارد، لذا براساس این مصوبه؛ آموزش و پرورش اجازه ترویج و تشویق استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی و جزوات آموزشی از سوی مدارس و معلمان را نمی‌دهد و مدارس نباید به بهانه ضعیف بودن دانش‌آموز در یک درس او را مجبور به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی و حضور در کلاس‌های فوق‌برنامه کنند.

3.جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 21/01/97 با حضور اعضای محترم شورا و ریاست دکتر روحانی برگزار شد و موضوع آن «نه» تصویب برگزاری آزمون در پایه هفتم، بلکه بحث و بررسی درخصوص کلیات اساسنامه سمپاد بوده است که اطلاع‌رسانی نادرست از محتوای این جلسه توسط برخی افراد سبب بروز مشکلاتی در بین دانش‌آموزان و اولیای محترم آنان شد.

4.مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مطابق اساسنامه، پس از تصویب در شورا باید به تایید ریاست محترم جمهور که ریاست این شورا را برعهده دارد، برسد و از این منظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌ها فقط بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تاکید داشته و دارند و این موضوع که در آن روزنامه به «عقب‌نشینی‌های گاه و بی‌گاه مسئولان وزارت آموزش وپرورش» اشاره شده، به هیچ‌وجه موضوعیت ندارد.

5.وزارت آموزش و پرورش از صاحب‌نظران علوم تربیتی و رسانه‌ها درخواست می‌کند تا آموزش و پرورش را در تبدیل مدارس به محیط بانشاط و حرکت به‌سوی تعالی و پیشرفت مبتنی‌بر سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی کشور کمک کنند.»

چند نکته درباره جوابیه آموزش و پرورش به «فرهیختگان»
این جوابیه نقاط ابهامی را داشته است، چرا که بازهم باید به این مساله اشاره کرد با توجه به تقویم آموزشی مدارس کشور و همچنین برگزاری هرساله آزمون مدارس سمپاد در اردیبهشت‌ماه، باید هرچه زودتر وضعیت اجرا یا عدم اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 97 مشخص شود و با بلاتکلیف گذاشتن دانش‌آموزان نه‌تنها هدف مسئولان این وزارتخانه برای کاهش استرش دانش‌آموزان محقق نخواهد شد، بلکه خود باعث استرس بیش از حد این قشر از جامعه و خانواده‌ها آنها می‌شوند.

بعد از توضیحات وزارت آموزش و پرورش در بند دوم این جوابیه، یادآوری این نکته ضروری است که طبیعتا دانش‌آموزانی که جزء استعدادهای درخشان هستند نیازی به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی برای جبران یادگیری ندارند و استدلال این وزارتخانه مبنی‌بر حذف آزمون مدارس سمپاد به دلیل برخورد با مافیای کنکور در مدارس کمی غیرواقعی بوده و از سوی دیگر راه‌های زیادی برای شناخت استعدادهای دانش‌آموزان وجود دارد؛ راه‌هایی که الزاما به برگزاری آزمون نیز ختم نخواهد شد. از سوی دیگر اردیبهشت‌ماه شروع شده ولی هنوز تکلیف این مدارس و دانش‌آموزانی که زندگی‌شان با سمپاد گره خورده، مشخص نشده است.

درباره بخش دیگری از توضیحات وزارتخانه نیز باید عنوان کرد سال گذشته و با بالا گرفتن دعوا بر سر برگزاری یا عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد، محمدرضا مخبردزفولی عنوان کرده بود: «قرار است این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کارشناسی‌های لازم مطرح و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند، رویه اجرا باشد. همچنین مقرر شد تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه اقدام غیر از این مسیر در این زمینه متوقف تا نگرانی‌های به وجود آمده مرتفع شود.» درنهایت تصمیم‌گیری درباره این مدارس به اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 97 موکول شد و عزت‌ا... ضرغامی بعد از پایان جلسه در توییتی نوشت: «اجمالا قرار شد آزمون دوره متوسطه اول برای سال جاری مثل گذشته انجام گیرد و اصلاحات انجام‌گرفته توسط شورای عالی آموزش و پرورش برای سال‌های آینده به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.»

نکته جالب در بحث تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که هرچند این تصمیم درنهایت از سوی مسئولان آموزش و پرورش تکذیب شد، ولی روابط‌عمومی این وزارتخانه در صبح آن روز این تصمیم را مورد تایید قرار داده بود؛ از سوی دیگر به‌رغم کش و قوس‌های فراوان میان برخی اعضای این شورا و مسئولان این وزارتخانه درخصوص مسائل مطرح‌شده در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز موضع رسمی از سوی این شورا اتخاذ نشده و این مهم بیش از پیش باعث سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها می‌شود. درباره بند چهارم این جوابیه نیز باید به صحبت‌های سال گذشته مسئولان این وزارتخانه رجوع کرد؛ صحبت‌هایی که در آن مسئولان مختلف آموزش و پرورش به اجرای بی‌چون و چرای مصوبه شورای عالی این وزارتخانه تاکید داشتند و به‌گونه‌ای از اجرای آن صحبت می‌کردند که گویی هیچ مانعی بر سر این مصوبه وجود ندارد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش 16 بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» از اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش سخن گفته بود. حکیم‌زاده عنوان کرده بود: «با توجه به اینکه دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانش‌آموزان در آزمون دوره دوم شرکت می‌کنند، لذا تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانش‌آموزان منوط به زمانی می‌شود که سن‌شان بیشتر شده باشد.»

او اضافه کرده بود: «آن‌دسته از دانش‌آموزانی که در دوره اول پذیرش شدند درس‌شان را ادامه می‌دهند و وارد دوره دوم می‌شوند، اما برای سال تحصیلی آینده پذیرش جدیدی در دوره اول متوسطه نخواهیم داشت.»

وزیر آموزش و پرورش نیز 14 روز بعد از این صحبت در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که 30 بهمن‌ماه برگزار شده بود، عنوان کرد: «مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و خاص طی سه سال آینده حذف  و امکانات این مدارس به مدارس دولتی واگذار می‌شود، اگرچه طرح شهاب اشکالاتی دارد اما در حال پیشرفت است. قرار بر این است دانش‌آموزان مستعد هفته‌ای دوبار تحت آموزش ویژه و خاص قرار گیرند. این طرح تا اوایل مهر سال 97 عملیاتی و ابلاغ می‌شود.»

این صحبت‌ها در حالی مطرح و بر آن پافشاری می‌شد که بعد از گزارش «فرهیختگان» درباره الزام وجود امضای حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور به‌عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرای این مصوبه، مسئولان از این الزام سخن به میان آوردند و الان نیز بر این مساله تاکید دارند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,307 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 اردیبهشت 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir