چاره‌ای جز برگزاری کنکور در ایران نداریم

0
چاره‌ای جز برگزاری کنکور در ایران نداریم

سیدعباس موسوی، استاد دانشگاه شریف در خصوص تجربه جهانی کنکور در کشور‌های دیگر گفت: در کشور‌هایی مثل ایتالیا و فرانسه تحصیل در دانشگاه رایگان است و همچون ایران برای ورود به دانشگاه کنکور برگزار می‌کنند، حتی در مواردی شنیده‌ام که کنکور در کشور فرانسه بسیار سخت است. اما وجه تمایز آن با دانشگاه‌های ایران ، تفاوت در  سطح دانشگاه‌ها است چیزی که در بین دانشگاه های خارج خیلی به چشم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: حتی گاهی اوقات یک دانشگاه در شهر کوچکی می‌تواند به دانشگاهی که در یکی از شهر‌های بزرگ است طعنه بزند. اما در ایران اختلاف سطح در دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که برگزاری کنکور را ناگزیر می‌کند؛ به خاطر اینکه وقتی به طور مثال اگر ۱۰ دانشگاه برتر در کشور داشته باشیم داوطلبین میل و رغبتی برای رفتن به دانشگاه‌های دیگر ندارند و بیشتر به سمت دانشگاه‌های برتر هجوم می‌آورند.

وی ادامه داد: به طور مثال در کشوری مثل ایتالیا فرقی میان دانشگاه پیزا با دانشگاه میلان نیست با وجود اینکه شهر پیزا ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد. در کشوری مثل کانادا فرقی میان دانشگاه شهر کوچکی مثل واترلو با دانشگاه ترنتو دیده نمی‌شود. دانشجویی که در دانشگاه مونترال درس می‌خواند خیلی تفاوتی از لحاظ سطح علمی با دانشجوی دانشگاه واترلو ندارد.

موسوی در خصوص ناگزیر بودن در برگزاری کنکور در ایران خاطرنشان کرد: مادامی که در کشور ما تفاوت در سطح علمی دانشگاه‌ها برطرف نشود و تحصیل رایگان باشد چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم. چرا که حتی اگر روزی کنکور حذف شود دانشگاه‌ها آزمون داخلی برای خود برگزار خواهند کرد تا از این طریق دانشجو پذیرش کنند.

استاد دانشگاه شریف ادامه داد: در کشوری مثل ایتالیا آزمونی مشابه کنکور در ایران برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود و شرط ورود به دانشگاه‌ها قبولی در این آزمون و گرفتن بورسیه ادامه تحصیل است. در کشور‌هایی همچون آمریکا و انگلیس تحصیل رایگان نیست و مشمول صرف هزینه از جانب دانشجو می‌شود به همین خاطر کنکور هم وجود ندارد.

وی بیان داشت: در کشور‌هایی مثل آمریکا و انگلیس که صفر تا صد تحصیل در دانشگاه‌ها پولی است به دانشجویانی که بضاعت مالی کافی برای تحصیل ندارند از سوی دولت وام تعلق می‌گیرد. تفاوت اعطای این وام این است که در ایران این وام از سوی دانشگاه به دانشجو داده می‌شود، اما در آنجا از سوی دولت و به نظر من روش دوم صحیح‌تر است چرا که دانشجو بیشتر قدر تحصیل در دانشگاه و پول خود را می‌داند. چرا که دانشجو پولی را که از دولت می‌گیرد به شیوه بازپرداخت به دانشگاه بازمی گرداند.

موسوی خاطرنشان کرد: در ایران حتی سطح دبیرستان‌ها در یک شهر بین مناطق مختلف نیز گوناگون است چه برسد به شهر‌های دیگر. این تفاوت سطح را هنگامی می‌بینیم که دو دانشجوی شهرستانی و تهرانی سر کلاس استاد با یکدیگر می‌نشینند و سطح علمی آن‌ها متفاوت است و هم عرض نیستند. یکی از علت‌های آن می‌تواند عدم نظارت صحیح بر روی سطح دبیرستان‌های ما در آموزش و پرورش باشد. به همین خاطر تا وقتی که آموزش عالی ما رایگان است و اختلاف سطح علمی میان دانشگاه‌های ما وجود دارد چاره‌ای جز برگزاری کنکور با وجود همه ایراداتی که به آن گرفته‌اند، نیست.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,451 بازدید

    0 نظر

    درج: 30 فروردین 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir