شصت درصد کتابها و منابع آموزشی استاندارد هستند

+1
شصت درصد کتابها و منابع آموزشی استاندارد هستند

فریبا کیا آستانه برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد اظهار داشت: این رقم بیانگر آن است که بسیاری از آثار تولیدی همسو با اهداف تعلیم و تربیت است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.
قائم مقام دبیر پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد تصریح کرد: سیاست این جشنواره از اولین دوره برگزاری تا جشنواره دهم بر این بود که کتاب های هر دوره تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گرفت اما اکنون با سرعت در تولید و انتشار کتاب های کمک آموزشی و به منظور تاکید بر به روز بودن این منابع، تمامی کتاب های کمک آموزشی پایه های مختلف تحصیلی ارزیابی می شود.
کیا افزود: در سالهای اخیر به ویژه در این دوره از جشنواره، تمامی کتاب های آموزشی، داستانی و تربیتی مربوط به دوره های مختلف تحصیلی امکان حضور داشتند.
وی با بیان اینکه امسال حدود دو هزار و 800 عنوان کتاب در جشنواره شرکت داده شده است، اظهار کرد: تمامی کتاب ها قبل از این که به داوری جشنواره سپرده شود در طول سال یک بار داوری شده اند و حداقل شرایط لازم را به عنوان یک کتاب استاندارد مورد تایید آموزش و پرورش کسب کرده اند و این به معنای آن است که تمامی کتاب های راه یافته به جشنواره درجه یک یا دو هستند و کتاب درجه سه نداریم.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مجموع 90 داور از دبیران و مولفان در قالب 30 گروه موضوعات مختلف را بر اساس 11 حوزه یادگیری در برنامه درسی قضاوت کرده اند و قرار است در حاشیه مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره که فردا، ششم دی ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می شود، دو برنامه ویژه نیز برگزار شود.
کیا رونمایی از پنج کتاب راهنمای تولید کتاب های آموزشی در موضوعات تفکر و پژوهش، علوم تجربی، فیزیک، مطالعات اجتماعی و عربی را یکی از این برنامه های این جشنواره برشمرد و گفت: این مجموعه ویژگی های مطلوب یک کتاب استاندارد را به افرادی که قصد دارند در این زمینه کتاب تولید کنند، معرفی کرده و همچنین راهنمای مناسبی برای ناشران، مولفان کتاب های آموزشی و معلمان خواهد بود زیرا شاخص ها و فرآیند تولید یک کتاب مطلوب و استاندارد را به تصویر کشیده است.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور حمایت از تولیدکنندگان، نمایشگاهی از آثاری که برای جشنواره نامزد شده شامل تمامی منابع آموزشی غیر مکتوب، نرم افزار و فیلم آموزشی، که توسط دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تایید شده و اعتبار نامه دریافت کرده است ، دایر می شود.
قائم مقام دبیر پانزدهمینن جشنواره رشد با اشاره به اینکه این جشنواره بستری برای معرفی بهترین کتاب ها به مخاطبان و مجالی برای در کنار هم قرار گرفتن 90 داور به منظور بررسی ضعف ها و قوت های کتاب های منتشره آموزشی و تربیتی است، اظهار داشت: اعلام نقاط قوت توسط این داوران موجب تداوم تولید کتاب های با کیفیت می شود و برشمردن ضعف ها زمینه ای را فراهم می کند تا تولید کنندگان به ترمیم نقاط ضعف پرداخته و تولیدات مناسب تری را در سال های آینده داشته باشند.
کیا بیان کرد: اکنون حدود 800 ناشر بخش غیردولتی با دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تعامل دارند و آثار خود را برای این دفتر ارسال می کنند که امسال اثر 400 نفر از این ناشران به جشنواره راه پیدا کرده است.
معرفی 26 هزار منبع آموزشی استاندارد در 14 دوره برگزاری جشنواره رشد
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی فقدان استفاده از منابع غیر استاندارد را متاثر از متغیرهای مختلف دانست و گفت: در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منابع استاندارد از میان تمامی منابع تعریف شده انتخاب و به مخاطبان معرفی می شود که این کار از یک سو صرفه جویی در زمان برای معلمان و مخاطبان است و از سوی دیگر جلوی ضرر منابع غیراستاندارد را می گیرد.
کیا فرهنگسازی و ترویج این منابع آموزشی استاندارد را منوط به چند اقدام دانست و افزود: ابتدا باید بخش های نظارتی جلوی انتشار منابع آموزشی غیراستاندارد را بگیرند زیرا اکنون بیش از 26 هزار منبع استاندارد در 14 دوره برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی - تربیتی رشد معرفی شده است.
وی با بیان اینکه تنها در سال گذشته برای دانش آموزان دوره ابتدایی در هر روز بیش از 9 عنوان کتاب جدید استاندارد معرفی شده است، اظهار داشت: منابع استاندارد آموزشی به وفور وجود دارد اما استفاده از این منابع نیازمند آگاهی از ضرر و آسیب های منابع غیر استاندارد توسط اولیا، دانش آموزان و معلمان است.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی یادآور شد: این در حالیست که رسانه صدا و سیما در پر بیننده ترین ساعات، کتاب های غیر استاندارد آموزشی را تبلیغ می کند و اولیا و معلمان نیز تصور می کنند هر چیزی از این رسانه تبلیغ شود موجه و قابل قبول است.
کیا اضافه کرد: فرهنگسازی برای استفاده از منابع آموزشی استاندارد صرفا بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیست زیرا این سازمان وظیفه معرفی منابع معتبر را دارد و باید همه بخش ها و دستگاه های فرهنگی کمک کنند تا ناشران و تولیدکنندگان سرمایه خود را به سمت تولید محصولات با کیفیت هدایت کنند.
وی بیان کرد: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نقش های حمایتی خود را در تجهیز کتابخانه ها با بهره گیری از منابع آموزشی استاندارد بیشتر کند و صدا و سیما نیز در تبلیغ این منابع، به دارا بودن تاییدیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توجه جدی داشته باشد.
پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد با هدف معرفی کتاب‌های الگو برای ناشران، تجلیل از مؤلفان و ناشران کتاب‌های خوب و ترویج خواندن به شکل غیر مستقیم، تدارک یافته است و مراسم اختتامیه آن، یازدهم دی ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,967 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 دی 1396

    توسط: m.najafi
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir