یک گام دیگر در مسیر بشردوستی

0
یک گام دیگر در مسیر بشردوستی

 عمر گرانمایه‌ترین و ارزشمندترین سرمایه هر انسانی است که از بدو تولد تا انتهای مسیر زندگی از آن بهره‌مند است اما کمتر زمانی بدان می‌اندیشد و به ارزش آن فکر می‌کند. هر لحظه از عمر انسان که می‌گذرد دیگر قابل بازگشت نیست. به هر طریق که روزگار را سپری کنی، سرنوشت و عاقبت خود را رقم می‌زنی.
دانش‌آموز که هستی شیرین‌ترین ثانیه‌های زندگی خود را سپری می‌کنی و اگر آن را درنیابی، پس از گذر از این مرحله به آن روزها با دیده حسرت خواهی نگریست. دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور ما هستند و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای آنها برنامه‌ریزی برای آینده و سرنوشت کشور است. بنابراین بسیار مهم است که پدران، مادران، معلمان، مربیان، مدیران و برنامه‌ریزان رده‌های سنی دانش‌آموز، نویسندگان، فیلمسازان و... اهتمام كنند كه زمینه استفاده بهینه از لحظات زیبای زندگی به بهترین شکل برای دانش‌آموزان فراهم شود.
کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر به‌عنوان یک تشکیلات کاملا دانش‌آموزی بستری است برای تمرین کارگروهی، همیاری در بشردوستی، با هم بودن در مسیر مهربانی و یکدلی. دانش‌آموزان عضو این کانون مدیریت همسالان را می‌آموزند و مفاهیم اساسی انسانیت را به یکدیگر به صورت عملی منتقل می‌کنند. در این گروه‌ها زمینه‌ای بسیار مناسب برای فراگیری آموزه‌های امدادی وجود دارد. همه دانش‌آموزان می‌توانند برای مشق نیکی و دگردوستی در کنار دوستان و همسالان خود به این کانون‌ها بروند و از زمان نوجوانی و جوانی خود بهترین بهره را ببرند. در کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر این امکان فراهم شده است که دانش‌آموزان در کنار دوستان خود در فضایی متناسب با شرایط سنی و تحصیلی‌شان امداد و کمک‌های اولیه را بیاموزند تا بتوانند در شرایط بحران به خود و دیگران کمک کنند و عاملی باشند برای کاهش آثار آسیب‌های ناشی از حوادث و سوانح مختلف. همچنین با عنایت به برنامه‌های ویژه این کانون‌ها که بر محور بشردوستی و کمک به همنوع برنامه‌ریزی شده است، دانش‌آموزان با مشارکت و فعالیت در طرح‌های مختلف کانون از انواع آسیب‌های اجتماعی به دور خواهند ماند؛ لذا گسترش کانون‌های دانش‌آموزی کمک شایانی به افزایش نشاط اجتماعی خواهد کرد و کاهش جرايم و مشکلات اجتماعی و روانی را در پی خواهد داشت.
سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با ایجاد کانون دانش‌آموزی در مدارس سراسر کشور علاوه بر دستیابی به رسالت مهم خود در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر گامی مهم در تحقق اهداف عالیه برداشته است و صلح و دوستی و تفاهم متقابل، تأمین احترام انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها و تسکین آلام بشری را در میان دانش‌آموزان نهادینه كرده است.
تشکیل کانون دانش‌آموزی در مدرسه و فعالیت و مشارکت دانش‌آموزان در آن، مسیر بالندگی اجتماعی نوجوانان و جوانان را هموار می‌کند و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت و تضمین‌کننده سلامت روانی-اجتماعی آینده‌سازان و نشاط اجتماعی بالای آنان خواهد بود. ضمنا با عنایت به برنامه‌های آموزشی این تشکیلات در مدارس، در حوادث و سوانح شاهد آن خواهیم بود که دانش‌آموزان هم خود کمتر آسیب خواهند دید و هم به دیگران برای کمتر آسیب‌دیدن کمک خواهند کرد؛ همچنین این افراد به ‌عنوان مروجان فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی مسیر کاهش اثرات آسیب‌ها را هموار خواهند کرد.
با عنایت به این‌که کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر كه یکی از ٤ تشکل فعال در مدرسه است، در ایجاد کانون و اجرای فعالیت‌های خود از همکاری و همراهی وزارت آموزش‌و‌پرورش بهره‌مند است و در همه برنامه‌های خود با مشارکت این وزارتخانه فعالیت می‌كند.
اگر بخواهیم کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر را در مدرسه خود تشکیل دهیم، چند گام باید برداریم. كانون در مدارس با درخواست مدير مدرسه يا مراكز آموزشي تشكيل مي‌شود كه حداقل ١٤ نفر از دانش‌آموزان مدرسه داوطلب عضويت در كانون باشند. مدارس درخواست‌كننده مي‌بايست مكاني اختصاصي يا مشترك با ساير تشكل‌ها را براي انجام فعاليت‌هاي كانون در نظر گرفته باشند.
هماهنگي جمعيت و اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان جهت فراخوان تشكيل كانون دانش‌آموزي ارايه درخواست كتبي مدارس از طرف آموزش‌و‌پرورش به جمعيت هلال‌احمر شهرستان، انتخاب مدارس و مراكز آموزشي واجد شرايط (با همكاري اداره‌كل آموزش‌وپرورش استان)، مجوز تشكيل كانون از سوي جمعيت شهرستان با امضاي رئيس شعبه و ارسال رونوشت به مديركل آموزش‌و‌پرورش استان، معرفي مدير و يكي از مربيان داوطلب، مجرب و متعهد مدرسه به جمعيت هلال‌احمر شهرستان جهت فراگيري آموزش‌هاي لازم به منظور هدايت كانون و صدور ابلاغ آنان توسط رئيس جمعيت هلال‌احمر شهرستان و ارسال رونوشت به مديركل آموزش‌و‌پرورش استان، تجهيز كانون دانش‌آموزي به اقلام هويتي و كتب و منابع آموزشي مرتبط توسط جمعيت هلال‌احمر شهرستان با هماهنگي اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان، ثبت‌نام متقاضيان، تشكيل مجمع عمومي، برگزاري انتخابات اعضاي شوراي اجرايي و تعيين دبير و جانشين وي، تشكيل پرونده براي دانش‌آموزان واجد شرايط و صدور كارت عضويت، برگزاري آيين افتتاحيه كانون، ارایه آموزش‌هاي لازم، برگزاري آزمون، شركت در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كانون و... مراحلی است که در یک مدرسه برای تشکیل کانون برداشته و منتج به اجرای فعالیت و برنامه می‌شود.
ساختار مدیریتی کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر به منظور تقویت اعتماد‌به‌نفس، مدیریت همسالان و کارگروهی از میان دانش‌آموزان و توسط خود آنان تشکیل می‌شود. دبیر و اعضای شورای اجرایی مدیران و راهبران کانون هستند که طی انتخابات و با برگزاری مجمع عمومی با حضور اکثریت دانش‌آموزان عضو توسط آنان و از میان خودشان انتخاب می‌شوند تا سکان هدایت کانون را به دست گیرند. دبیر فردی است که از بین دو نفر اعضای اصلی شورای اجرایی تعیین شده و پس از تأیید مدیر واحد آموزشی جهت دریافت ابلاغ دبیری به جمعیت هلال‌احمر شهرستان معرفی می‌شود. نفر دوم به عنوان جانشين دبير خواهد بود.
با عنایت به اهمیت هویت‌بخشی در مشارکت‌های اجتماعی، کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر دارای آرم، نشان، سرود و لباس فرم اختصاصی هستند و در برنامه‌ها و فعالیت‌ها از این اقلام و ارکان هویت‌بخش استفاده می‌كنند. مانند سایر اعضای جمعیت هلال‌احمر، دانش‌آموزان عضو نیز با ثبت‌نام در سامانه جامع عضویت می‌توانند کارت عضویت دریافت كنند.
طرح ملی دادرس (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) ویژه آموزش امداد و کمک‌های اولیه، مسابقات آماده (المپیاد مهارت‌های امدادی دادرسان) جهت ارتقای کیفی آموزش‌های طرح دادرس، مانور زلزله و ایمنی، طرح گفت‌وگوی بشردوستی، جشنواره سرود و تئاتر احسان، مسابقات کتابخوانی، اردوهای دوستی، طرح محله عاری از دخانیات، ماه نشان، همدلی تشکل‌های دانش‌آموزی، مدارس بشردوستی و... ازجمله برنامه‌های این کانون‌ها در مدارس است. با تشکیل کانون دانش‌آموزی در مدارس و عضویت دانش‌آموزان در آن یک گام به مهربانی نزدیک‌تر شویم.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,553 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 آذر 1396

    توسط: m.najafi
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir