بهترین استراتژی‌ها برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان کدامند؟

0
بهترین استراتژی‌ها برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان کدامند؟

یافته‌ها نشان می‌دهد در میان انواع استراتژی‌های موجود در سیستم‌های آموزشی، آن دسته از رویه‌هایی که بیشتر بر حضور فعال دانش‌آموزان و همکاری آن‌ها در کلاس درس تاکید دارند، موفیت بیشتری را نصیب سیستم آموزشی یک کشور خواهند کرد. این نتایج بر خلاف رویکردهای سنتی که به نقش کلیدی معلم در سلطه همه‌جانبه بر کلاس درس و کنترل آن تاکید داشت، اشاره به حضور پویای دانش‌آموزان در مباحث درسی دارد.
در این راستا دو استراتژی اصلی شناخته شده وجود دارد: یادگیری فعال و فعالیت‌های شناختی. مورد اول اشاره به حضور دانش‌آموزان در مباحث درسی از طریق پرسش و پاسخ دارد اما مورد دوم که تاثیر به مراتب بیشتری بر سطح یادگیری دانش‌آموزان دارد، به ایجاد رویه‌ای اشاره دارد که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد مباحث درسی را از ابعاد مختلف بررسی کرده و سعی در به چالش کشیدن آن داشته باشند. این فرآیند تسلط دانش‌آموزان را بر مباحث درسی بواسطه تحریک انگیزه آنان در فهم دقیق مطالب برای به چالش کشیدن و نقد آن، تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد.  
اما تنها شناخت این حقایق نمی‌تواند گره‌گشای اصلی در بهبود عملکرد سیستم آموزشی و بکارگیری استراتژی بهینه در این زمینه باشد.اجرای هر سیاست و فرآیند تصمیم‌سازی، نیازمند تجهیز سیستم موجود به ابزارهای مورد نیاز آن است. لازمه اجرای استراتژی بهینه آموزشی، تربیت معلمان سازگار با چنین رویه‌هایی است. برای مثال به‌منظور تحقق چنین رویکردهایی اجرای برنامه‌های آموزشی  مستمر برای معلمان، در قالب طرح‌های توسعه‌ای قبل از شروع به خدمت آنان، لازم‌الاجراست. همچنین باید در این آموزش‌ها فاکتورهای مربوط به محیط مدرسه‌ای که مقصد معلمان است نیز وارد شود. به‌دیگر بیان ضمن آموزش این رویه‌های آموزشی به معلمان، باید عوامل محیطی مدرسه محل تدریس آن‌ها را نیز در نظر گرفت. در برخی موارد این ویژگی‌ها عامل اصلی در انتخاب بهینه بین دو استراتژی خواهد بود.

عنصر اصلی در شکل‌دهی نحوه آموزش معلمین بر میزان تعامل آن‌ها با یکدیگر استوار است. محورهای اصلی توسعه حرفه معلمی در عصر حاضر، شامل ایجاد رویه‌هایی است که معلمین را ملزم کند تا حد ممکن با همکاران خود تعامل داشته، به انجام فعالیت‌های گروهی و دو نفره در محیط کار خود توجه ویژه‌ای داشته باشند، در مباحث مربوط به توسعه آموزش حضور مستمر داشته و به بحث و تبادل نظر با سایر معلمان بپردازند، بازخوردهای خود از مشاهده رویه‌های آموزشی معلمان دیگر را به یکدیگر منتقل کرده تا بتوان بستری برای پرورش و بهبود رویه‌های آموزشی ایجاد کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد معلمانی که با چنین سیستمی رشد و پروش می‌یابند تمایل زیادی برای به اشتراک‌گذاری تجارب خود با دیگران معلمان و انتقال اطلاعات آموزشی خود به آنان دارند.
تحت این شرایط می‌توان اطلاعات مفید در رویکردهای آموزشی هر معلم در مدرسه را با دیگران معلمان به اشتراک گذاشته و سطح کلی دانش آموزشی در مدارس را متقارن کرد. به‌دیگر بیان تحت این شرایط اطلاعات مفید در زمینه آموزش دانش‌آموزان بین همه معلمین به‌صورت یکنواخت توزیع شده و می‌توان به اجرای رویه آموزشی بهینه به‌عنوان یک سیاست کلی و منسجم در مدرسه امیدوار بود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,753 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 مهر 1396

    توسط: zinatlou
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir