مدارس تیزهوشان را نمی‌توانیم به راحتی تعطیل کنیم

0
مدارس تیزهوشان را نمی‌توانیم به راحتی تعطیل کنیم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با بیان اینکه همه ساله 900 تا 1000 نفر متقاضی تحصیل جهشی در کشور هستند گفت: از این تعداد امسال حدود 550 نفر در آزمون‌های هوشی استاندارد شده آموزش و پرورش پذیرفته شدند.

به گزارش ایسنا، مجید قدمی درباره چالش‌های تنوع و تقسیم بندی مدارس اظهار کرد: تفاوت‌های فردی از ویژگی‌های خلقت است و باید بپذیریم که آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به آن بی توجه باشد. تحقیقات نشان می‌دهد 2.28 درصد از افراد هوش بالای 130 دارند اما سوال این است که اگر تفاوت‌های فردی را پذیرفتیم آیا باید این افراد را از دانش آموزان عادی جدا کنیم یا خیر؟.

وی افزود: در کنار دانش آموزان عادی و دانش آموزان با بهره هوشی بالا دانش آموزانی قرار دارند که 30 نمره هوشی پایینتر از افراد نرمال هستند و باید این افراد را نیز مد نظر قرار داد و حق تحصیل را برای آنها فراهم کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با بیان اینکه نزدیک به 130 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور داریم گفت: دانش آموزان استثنائی مشکلات مختلفی دارند، برخی از آنها آسیب دیده بینایی، برخی آسیب دیده شنوایی، برخی جسمی و تعدادی دیگر نیز کم توان ذهنی هستند. ما از این تعداد حدود 55 هزار نفر را که عمدتا آسیب دیده بینایی، شنوایی و جسمانی هستند را در قالب سیستم فراگیر تلفیقی در مدارس عادی مورد آموزش قرار می‌دهیم.

قدمی ادامه داد: البته در اینجا خط قرمزهایی هم وجود دارد و نباید حضور دانش آموز استثنائی در کنار دانش آموز عادی باعث شود وی نتواند از آموزش بهره ببرد یا در مقابل مشکلی برای برخورداری سایر دانش آموزان از آموزش‌ها به وجود بیاید. ما ابتدا وضعیت آموزش و پرورش عادی را بررسی می‌کنیم که کجا می‌توانیم این دانش آموزان را وارد سیستم کنیم به گونه‌ای که نه خود دانش آموز استثنائی آسیب ببیند و نه نظام آموزشی لطمه ببیند.

وی با بیان اینکه تجربیات موفقی در زمینه سیستم آموزشی فراگیر داریم و دستورالعمل آن موجود است و طبق آن عمل می‌شود گفت: معلم‌هایی که دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند نیز آموزش می‌بینند و در همین راستا محتوای آموزشی ویژه برخورد با دانش آموزان استثنائی را به صورت گسترده در کشور برای معلمان در مدارس عادی توزیع می‌کنیم. فضای مدارس هم با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس مناسب سازی می‌شود و به عنوان مثال برای دانش آموزی که در ویلچر می‌نشیند رمپ ساخته می‌شود تا بتواند از فضای مدرسه استفاده کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تاکید کرد: نکته مهم در این میان آن است که باید فرهنگ حضور دانش آموزان استثنائی در کنار دانش آموزان عادی در میان خانواده‌ها و کادر مدرسه نهادینه سازی شود و خانواده‌ای که دانش آموز با نیاز ویژه دارد بپذیرد که ممکن است فرزندش با مشکلاتی روبرو باشد اما قطعا حضورش در مدرسه عادی برای خودش بهتر خواهد بود.

قدمی ادامه داد: ما در قالب طرح فراگیر برای هر چند مدرسه عادی یک معلم رابط که در مدرسه استثنائی تدریس می‌کند در نظر گرفتیم که معلمان مدارس عادی را پشتیبانی و هدایت کند. همچنین معلم عادی که دانش آموز با نیازهای ویژه دارد از امتیازهای ویژه در حقوق و مزایا برخوردار می‌شود. ما این سیستم را طراحی کردیم و این استقبال از سوی خانواده‌ها هم خوب بوده است.

قدمی در ادامه با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای آموزش دانش آموزان تیزهوش در دنیا وجود دارد، گفت: یکی از این راهکارها این است که در دنیا بخشی از دانش آموزان تیزهوش به صورت جهشی تحصیل می کنند و به جای آنکه در مدارس خاص درس بخوانند دو و یا سه پایه جلوتر از دانش آموزان عادی حرکت می‌کند. بحث آموزش جهشی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنائی انجام می‌شود و دانش آموزانی که قصد دارند به صورت جهشی درس بخوانند با طی فرآیندی به ما معرفی می‌شوند.

وی افزود: ما حداقل‌هایی را تعریف کردیم و آزمون استاندارد شده هوشی برای آنها برگزار می‌کنیم که با آزمون تیزهوشان متفاوت است. امسال و تقریبا همه ساله حدود 900 تا 1000 نفر متقاضی تحصیل به صورت جهشی در کشور هستند که از این تعداد در سال جاری حدود 550 نفر پذیرفته شدند. علت این است که ما پیشرفت تحصیلی و هم آزمون هوشی را مد نظر داریم و درصد خطای ما برای شناسایی دانش آموزان مستعد پایین است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با بیان اینکه در آزمون‌های تیزهوشان بیش از 200 هزار نفر با معدل 20 متقاضی ورود به مدارس سمپاد می‌شوند که ما از میان آنها حدود 20 هزار نفر را انتخاب می‌کنیم گفت:‌ این به معنای آن است که 190 هزار نفر که پذیرفته نشده‌اند ضربه روحی می‌خورند در حالیکه می‌توان با معیارهایی در طول سال‌های مختلف ارزشیابی انجام داد و آزمون استاندارد شده هوشی از دانش آموزان گرفت نه آزمون پیشرفت تحصیلی که در حال حاضر وجود دارد.

قدمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: باید تغییر بینش را در مسئولان و خانواده‌ها و مدیران مدارس ایجاد کنیم. ما در حوزه کاری خود در استثنائی راحت‌تر می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اما مطالبات اجتماعی اجازه نمی‌دهد به راحتی بتوانیم در مدارس تیزهوشان را ببندیم. ما در آموزش و پرورش استثنائی به سرعت به سمتی می‌رویم که بتوانیم دانش آموزانی با نیازهای ویژه که می‌توانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند به این مدارس بروند و در در قالب سیستم تلفیقی فراگیر ادامه تحصیل بدهند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,438 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 تیر 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir