توصیه معاون وزارت آموزش و پرورش درباره داستان نویسی

0
توصیه معاون وزارت آموزش و پرورش درباره داستان نویسی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در گفتن داستان قَصه گویی کنیم و دنبال قصه ها نباشیم و اگر مخاطب را درگیر یک داستان می کنیم بتوانیم در پایان امید را به مخاطب برسانیم.

به گزارش ایسنا، مهدی فیض در مراسم اختتامیه جشنواره داستان کوتاه زاینده رود  با اشاره به قصه های قرآنی، اظهار کرد: با اینکه فکر می کنیم قران قصه های فراوانی را در خود جای داده است، اما این گونه نیست؛ در قرآن قَصه آمده که در ادبیات عرب قَصه به معنی چکیده یک قِصه است و در اول سوره یوسف نیز بیان می شود که بهترین قَصه بیان شده و بیش از 30 سال عمر حضرت یوسف در ۱۵ صفحه قرآن آورده شده است و شاید بتوان از این ایده قرآن استفاده کرد و ما هم در گفتن داستان قَصه گویی کنیم و دنبال قصه‌ها نباشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش افزود: باید توجه داشت که قرآن داستان ها را کامل گفته است یعنی اگر در داستان حضرت یوسف هم دقت کنیم قصه را خداوند کامل گفته است و ما به عنوان یک نویسنده نیز باید توجه داشته باشیم که داستان ها را کامل بیان کنیم و اگر مخاطب را درگیر یک داستان می کنیم بتوانیم در پایان امید را به مخاطب برسانیم.

همچنین داریوش اسماعیلی، دبیر جشنواره دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود با اشاره به اهمیت قلم اظهار کرد: کشف استعداد های نو و حمایت از خالقان ادبیات داستانی در شرایطی که طی سال های گذشته توجه درخوری از سوی دست اندرکاران محلی به این موضوع به عمل نیامده است و همچنین جلب توجه همگان به مسئله زاینده رود به عنوان شریان حیات بخش منطقه و تاثیرات غیرقابل انکار آن در زندگی، تاریخ، تمدن و فرهنگ و روح مردم این منطقه، ما را بر آن داشت تا ایده جشنواره داستان کوتاه زاینده رود را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: ویژگی‌های منحصر به فرد دوران دانشجویی از جمله برخورداری از حساسیت ویژه نسبت به مسائل اطراف خود و پرسشگری و روح نقاد و حقیقت جو و بستر دانشجویی را مناسب‌ترین بستر اجرای این جشنواره دانست تا با آشنا کردن این محیط در زمینه ادبی با مشکلات جامعه شاهد آفرینش و خلق آثار هنری ماندگار باشیم.

اسماعیلی با اشاره به شروع کار این جشنواره گفت: در سال ۹۳ طرح این ایده با معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استقبال و مشارکت جدی این عزیزان منجر به تولد جشنواره زاینده‌رود شد؛ جشنواره‌ای که می‌رود تا به یکی از معتبرترین جوایز ادبی داستانی کشور مبدل شود.

وی با اشاره به ارسال ۴۰۰ عنوان داستان در سه بخش آزاد، ویژه و داستان کوتاه کوتاه گفت: این استقبال مهر تاییدی است بر گام هایی که به همت یکدیگر از آبان ۹۳ تا به امروز برداشته ایم و برپایی کارگاه های داستان نویسی در طول زمان برگزاری جشنواره با حضور نویسندگان صاحب نام و اساتید از دیگر تمهیداتی است که در جهت توجه به آموزش و تداوم و پویایی جریان‌های ادبی ویژه علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: داوری آثار توسط خانم بلقیس سلیمانی و آقایان مهدی یزدانی خرم و سیاوش گلشیری از داستان نویسان معاصر انجام شد که در مرحله پایانی داوری، ۱۸ داستان برگزیده و شایسته تقدیر شدند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه  نقاط قوت برخی از آثار رسیده، دغدغه نسبت به مسائل روز جامعه و خلاقیت در موضوعات و پرداخت هنرمندانه آن‌ها و رعایت ایجاز است، گفت: بی‌توجهی نسبت به دستور زبان فارسی و عدم رعایت درست نویسی، تاثیر غیر قابل انکار سینما و سریال‌های تلوزیونی و ماهواره‌ای بر آثار، بی‌توجهی به فرم متناسب با مضمون داستان‌ها و انتخاب نامتناسب عناوین داستان‌ها و همچنین تقلید سطحی از آثار بزرگان از جمله آسیب‌های رسیده به شمار می‌آیند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,454 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 خرداد 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir