بازنشستگی 640 هزار فرهنگی تا سال 1404

0
بازنشستگی 640 هزار فرهنگی تا سال 1404
رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ضمن تبیین برنامه های گرامیداشت هفته معلم گفت: وزن معلم در تحقق اهداف تعلیم و تربیت برجسته و مشخص است و حداقل در 36 راهکار سند تحول بنیادین به جایگاه، نقش و وظایف معلم اشاره شده است؛ بنابراین نظام تعلیم و تربیت مساوی است با معلم.

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری بزرگداشت هفته معلم با بیان اینکه جایگاه نظام تعلیم و تربیت در رشد و توسعه کشور، ممتاز است گفت: برای ساختن آینده باید از نظام تعلیم و تربیت انتظار و مطالبه داشته باشیم و تحقق آن بدون سازوکار و لوازم مورد نیاز میسر نیست.

وی افزود: در مقابل، حاکمیت و جامعه نیز در قبال نظام تعلیم و تربیت هم تکالیفی دارد و هرچقدر این تکالیف با محدودیت و نواقص همراه باشد انجام وظایف با سختی صورت می گیرد.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چهاررکن در سند تحول برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به حاکمیت، جامعه، خانواده و رسانه اشاره کرد، گفت: مابه ازای تکالیفی که این چهار رکن دارند، حقوقی هم دارند و مهم آن است که بین تکالیف این ارکان و حقوقشان یک توازن برقرار باشد. آنچه می تواند به پویایی نظام تعلیم و تربیت منجر شود توجه به این چهارکن و تکالیف و حقوقشان است.

چهاربند افزود: تلاش می‌کنیم زمینه مشارکت هر چهار رکن در نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی فراهم باشد. در همین راستا گردش آزاد اطلاعات در نظام تعلیم و تربیت طی سال های گذشته دنبال شده است.

وی با اشاره به ایام گرامیداشت مقام معلم عنوان کرد: وزن معلم در تحقق اهداف تعلیم و تربیت برجسته و مشخص است. حداقل در 36 راهکار سند تحول بنیادین به جایگاه، نقش و وظایف معلم اشاره شده است.در واقع می توان گفت نظام تعلیم و تربیت مساوی است با معلم. بنابراین وقتی می گوییم که معلم همان نظام تعلیم و تربیت است وظایف و حقوق متقابل ارکان چهارگانه متوجه معلم است.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مفهوم تکریم مقام معلم این است که شرایطی فراهم کنیم تا میان حقوق و تکلیف معلم توازن برقرار شود اظهار کرد: بنابراین موضوع معلم، موضوعی نیست که تنها در یک هفته مطرح شود و باید تکالیف جامعه و حاکمیت و رسانه در قبال معلمین در طول سال اجرا شود. مفهوم تکلیف مقام معلم این است که جامعه و دستگاهها چون مجلس و دولت به تکالیف خود در قبال معلم در طول سال عمل کنند.

چهاربند ادامه داد: قانون برنامه توسعه، قوانین برنامه بودجه و مصوبات دولت درباره فرهنگیان از جمله بسترهای قانونی حقوق معلمان است و بسیاری دستگاهها و مسوولان در هفته معلم از معلمان تقدیر می کنند؛ اما با تمجید بدون عمل و حمایت و پشتیبانی، مقام معلم تکریم نمی شود. از سوی دیگر تقدیر از معلمان در هفته معلم از سوی خانواده ها هم انجام می شود که خوب و شایسته است اما کافی نیست. بلکه همسویی و همراهی در طول فعالیت معلم در سال و مشارکت در رفع معضلات و مشکلات آموزشی از سوی خانواده تکریم واقعی مقام معلم است.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما به تکریم معلم یک نگاه مستمر است و نگاه دفعی و منحصر به هفته معلم و تک بعدی نیست عنوان کرد: تکریم مقام معلم یک برنامه چندبعدی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. نکته دیگر سیاست های میان مدت و بلند مدتی است که باید حتما آن را دنبال کنیم. نخستین سیاست، نهادینه سازی ضرورت تکریم معلم در جامعه است. سیاست دوم تبیین نقش معلمان در تحولات مختلف و وحدت و امنیت ملی است.

وی ادامه داد: سیاست سوم استفاده و توسعه ظرفیت های رسانه ملی و دستگاههای فرهنگی برای الگوسازی از معلمان است. جامعه ای که نتواند از معلمانش الگو بسازد دیگران در راستای اهداف خود برای نسل جوان الگوسازی می کنند. هزاران معلم گمنام داریم که وقتی سرگذشت حرفه ای آنها را مطالعه می کنیم در می‌یابیم که خدمات قابل توجهی ارائه داده اند و اینها هستند که می توانند الگوهای شایسته فرزندان ما باشند.

چهاربند حمایت از تشکل های صنفی معلمان را سیاست چهارم دانست و گفت: آخرین سیاستی هم که دنبال می کنیم رصد و ارزیابی دستگاهها در عمل به تکالیفشان در قبال معلم است که میخواهیم هرساله اینکار را انجام دهیم.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم از ابلاغ برنامه‌های هفته معلم به استانها خبر داد و گفت: شوراهای مربوط با ریاست استانداران برگزار می شود. محور برنامه ها مدارس هستند و در 100 هزار واحد آموزشی برنامه ریزی منسجم برای تکریم مقام معلم صورت می گیرد.

وی در ادامه روزشمار هفته معلم را اعلام کرد و گفت: 12 اردیبهشت روز معلم، ولایت مداری و سلوک مطهری، 13 اردیبهشت روز معلم و تکریم اجتماعی، 14 اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، 15 اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، 16 اردیبهشت روز معلم، مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی، 17 اردیبهشت روز معلم، مرجعیت تربیتی و مولد سرمایه اجتماعی و 18 اردیبهشت، روز معلم و تکریم سازمانی نام گرفته است.
 

چهاربند افزود: دیدار با مقام معظم رهبری، رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی، خانواده شهید مطهری و حضور در مرقد امام راحل از برنامه های هفته معلم است.

به گفته وی، طی سه تا چهار روز آینده درباره پرداخت مطالبات معلمان، وزیر آموزش و پرورش اطلاع رسانی خواهد کرد و اخبار خوبی دارد.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به تشکیل کمیته گردش آزاد اطلاعات اشاره کرد و گفت: جلساتی برگزار شده و سازوکار تسهیل خبرنگاران و رسانه ها در عرصه آموزش و پرورش را تدوین خواهیم کرد. تلاش می کنیم تا نیمه اول خرداد زمینه دسترسی اطلاعات برای رسانه ها فراهم شود؛ اکنون چارچوب مدونی وجود ندارد و سلیقه‌ای عمل می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر دارای 928 هزار نفر پرسنل است که 54 درصد زن و مابقی مرد هستند گفت: از این تعداد 575 هزار نفر معلم،  52 هزار نفر کارکنان اداری، بالغ بر 160 هزار نفر کارکنان خدماتی و حدود 170 هزار نفر نیروهای تخصصی آموزشی و پرورشی در درون مدرسه اعم از مشاور و نیروی تربیتی و 140 هزار نفر گروه مدیریت هستند که مدیران و معاونان مدارس را در بر می گیرند.

وی به چالش نیروی انسانی در 10 سال آینده اشاره و اظهار کرد: از سال 96 تا 1404 حدود 640 هزار بازنشسته خواهیم داشت. طی 10 سال آینده آموزش و پرورش پوست اندازی کاملی در حوزه منابع انسانی خواهد داشت.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت ظرفیت سازی در حوزه تربیت معلم تاکید کرد و گفت: طی چندماه اخیر جلسات مستمر تخصصی با حضور وزارت علوم، سازمان اداری استخدامی و وزارت علوم برای تببین سازوکارهای جذب نیروی انسانی داشته‌ایم و به دنبال مشارکت سایر دانشگاه‌ها هستیم.

چهاربند با بیان اینکه 90 میلیارد ریال برای کمک به برنامه‌های این هفته برای استان ها تخصیص داده‌ایم عنوان کرد: روند معرفی معلمان نمونه از سال گذشته اصلاح شد زیرا بر فرآیند شناسایی و امتیازدهی نقدهای بسیاری مطرح بود و قرار شد این روند در مدارس شکل بگیرد و خود مدارس معلمان برتر را به مناطق معرفی کنند
بنابراین در سطح ملی برنامه‌ای برای معرفی معلم نمونه نداریم.

وی افزود: اگر بخواهیم نظام پرداخت حقوق معلمان در سال 92 را با سال 96 مقایسه کنیم باید گفت در حوزه دستمزد 85 درصد رشد داشته‌ایم، اما در مجموع این حقوق و دستمزد مطلوب نیست. امیدواریم حرکت‌هایی که شروع شده است ادامه پیدا کند تا تبعیض‌های حقوقی معلمان جبران شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,483 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 اردیبهشت 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir