دلایل بیسوادی در ایران

0
دلایل بیسوادی در ایران
رییس سازمان سوادآموزی کشور ضمن بیان اینکه از سال 90 به بعد رفع بیسوادی را با استفاده از توان بخش خصوصی پیش بردیم گفت: به همین دلیل 40 هزار آموزشیار داشتیم که بدلیل دشوار بودن تامین حقوق‌شان تعدیل شده و به جای آنها موسسات غیردولتی با 70 هزار نیرو به کمک ما آمدند؛ اخیرا نیز قرار شد با همکاری جهاد دانشگاهی به صورت مجازی به امر آموزش بپردازیم البته این دوره هیچ ارتباطی با استخدام آنها ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی باقرزاده در نشست خبری اظهار کرد: از نظر قوانین کشور بی سواد کسی است که خواندن و نوشتن نمی داند و باسواد فردی است که دوره ابتدایی را طی کرده باشد و بین این دو کم سواد تلقی می شود.

وی ادامه داد: مبنای رسیدن به آمار بی سوادی سرشماری نفوس و مسکن و خودظهاری افراد است بطوریکه این روش در 75 کشور دنیا استفاده می شود و موسسه آمار یونسکو که مسوولیت یکسان سازی ارقام آماری را بر عهده دارد در همه کشورها سرشماری را به رسمیت شناخته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روش دوم نیز آمارهای ثبتی است بیان کرد: در این روش به جای سوال از مردم، مبنا مدارک تحصیلی است که برای افراد صادر شده است، روش دیگری هم که طی 15 سال اخیر متداول شده و هنوز فراگیر نیست، سوادسنجی است که نه به خوداظهاری تکیه می کند و نه مدارک افراد بلکه مهارت های فرد در موقعیت امروز را ملاک قرار می دهد.

باقرزاده گفت: از سال 1335 تاکنون مبنای اطلاع از آمار بی سوادان سرشماری نفوس و مسکن بود که هر 10 سال یکبار انجام می شد و بعد از هم به دوره های پنج ساله تبدیل شد.

وجود هشت میلیون و 700 هزار بیسواد بالای 6 سال سن

وی افزود: طبق آخرین سرشماری قبل از انقلاب یعنی در سال 1355، 50.5 درصد افرادی بالای شش سال بی سواد بودند که براساس سرشماری سال 90 در گروه سنی بالای شش سال 10 میلیون و 300 هزار بی سواد وجود داشت و در سال 95 این تعداد به هشت میلیون و 700 هزار نفر رسید یعنی بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در پنج سال از جرگه بی سوادی کم شده است.

باقرزاده با اشاره به اینکه بخشی از این موفقیت به خاطر تلاش آموزش و پرورش بوده است گفت: بخشی نیز به دلیل پایگاه اطلاعات ثبتی بوده که انجام شد و توسعه آموزش ابتدایی نیز به این مساله بسیار کمک کرده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان جز استانهای پیشتاز در زمینه سوادآموزی است، تصریح کرد: در سال 93 برآورد شد 623 هزار ولی دانش آموز زیر 50 سال بی سواد مطلق هستند که این تعداد اکنون به کمتر از 40 هزار نفر رسیده است.

رییس سازمان سوادآموزی کشور گفت: استان کرمان جز پنج استان دارای بیشترین بی سواد در کشور بود و مصوب شد که استانداران وارد عمل شده و با بی سوادی مقابله کنند، از این رو هم استاندار کرمان و خود آموزش و پرورش با تلاش و پشتکار بار دیگر در زمینه رشد شاخص سواد جز پنج استان برتر کشور شدند یعنی شاخص سواد این استان از  82.2  به 85.4  درصد ارتقاء یافته است.

پیش بینی بیسوادی 60 درصد مهاجران و اتباع بیگانه کرمان

باقرزاده ادامه داد: از نظر کاهش قدر مطلق تعداد بی سواد، عملکرد واقعی استان کرمان خیلی بالا است و در طول پنج سال گذشته تعداد 63 هزار نفر از تعداد بیسوادان استان کم شده است ضمن اینکه هنوز 15 درصد افراد بالای شش سال مدعی بی سوادی شده اند که از سویی استان کرمان مهاجرپذیر است و برآورد می‌شود 60 درصد افراد مهاجر و اتباع بیگانه استان بی سواد باشند که این مساله آمار ما در استان را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به اینکه افراد آموزش ناپذیر و معلولان نیز جز آمار بی سوادی محسوب می شوند تصریح کرد: 207 مدرسه زیر پنج نفر در استان کرمان وجود دارد و درگروه سنی 10 تا 49 سال نیز به میزان 2.46 درصد شاخص سواد استان رشد داشته که بالاتر از میانگین کشوری است.

باقرزاده همچنین گفت: استان کرمان سه جلد کتاب ویژه بزرگسالان اتباع افغان را تهیه کرده که قرار است در کل ایران این کتاب ها برای اتباع افغان تدریس شود و دلیل ویژه بودن این کتاب ها این است که در این افراد ایجاد انگیزه برای بازگشت بشود.

دلایل بیسوادی در ایران

رییس سازمان سوادآموزی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر بیان دلایل وجود بی سوادی در کشور یادآور شد: پژوهش های زیادی در این زمینه انجام گرفته و دلایل متعددی بر بی سواد ماندن افراد موثر شناخته شده است از جمله؛ مشکلات فردی و بیماری، اقتصاد خانواده ها، دلایل اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق والدین، دلایل فرهنگی، قومیتی و امنیتی و عدم بازگشت به سواد توسط سوادآموزان از این جمله هستند.

رییس سازمان سوادآموزی کشور یادآور شد: بعد از مشخص شدن جزئیات سرشماری نفوس و مسکن سال 95، ظرف سه سال اول برنامه ششم توسعه، بخش آموزش پذیر افرادی ایرانی را در کوتاه ترین زمان انجام خواهیم داد و آموزش اتباع نیز همزمان اما با سهم کمتری رو به جلو خواهد رفت.

ثبت نام آموزشیاران ارتباطی با استخدام آنها ندارد

باقرزاده با بیان اینکه در حال حاضر طرح آزمایشی بُنی در هفت استان کشور در حال اجرا است گفت: طبق این طرح فرد یک بن را دریافت می کند و بعد از سپری کردن دوره آموزشی، موفقیت در آزمون و تایید آموزش و پرورش به بانک مراجعه کرده و با تحویل بن یک میلیون تومانی، پاداش دریافت می کند.

وی سپس با تاکید بر اینکه از سال 90 به بعد برنامه ما با هدف استفاده از توان بخش خصوصی پیش رفت افزود: به همین دلیل 40 هزار آموزش یاری داشتیم و تامین حقوق آنها بسیار دشوار بود که تعدیل شده و به جای آنها موسسات غیردولتی با 70 هزار نیرو به کمک ما آمدند و اخیرا نیز قرار شد با همکاری جهاد دانشگاهی به صورت مجازی به امر آموزش بپردازیم و تاکنون در این زمینه نیز 52 هزار و 700 نفر ثبت نام کرده اند.

باقرزاده در ادامه تاکید کرد: شرط همکاری ما با این نیروها ثبت نام سوادآموزان، شرکت در آزمون و موفقیت افراد است، ضمن اینکه این دوره هیچ ارتباطی با استخدام آنها ندارد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,491 بازدید

    0 نظر

    درج: 29 فروردین 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir