دلایل افزایش دیابت در بین دانش‌آموزان

0
دلایل افزایش دیابت در بین دانش‌آموزان
دلایل افزایش دیابت در بین دانش‌آموزانبه گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، طرح کشوری «آگاه‌سازی دانش‌آموزان متوسطه دوم کشور نسبت به بیماری دیابت»، با همکاری سازمان بسیج دانش‌آموزی، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و مؤسسه دیابت نیوز، از مهر سال 96 در مدارس اجرا خواهد شد.

تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح کشوری «آگاه‌سازی دانش‌آموزان متوسطه دوم کشور نسبت به بیماری دیابت»، با حضور سرهنگ علی صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، سعید باوی مدیر دیابت نیوز و ساسان شرفی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در خبرگزاری فارس امضا شد.

سعید باوی مدیر دیابتیک نیوز در نشست خبری « طرح ملی توانمندسازی نسل آینده برای مقابله با دیابت» که در رابطه با آگاه‌سازی دانش‌آموزان دبیرستانی نسبت به دیابت در خبرگزاری فارس، برگزار شد، گفت: دیابت برای کل دنیا و کشور ما یک تهدید محسوب می‌شود. دیابت ام الامراض است و زمینه بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

وی گفت: همچنین دیابت بار مالی زیادی را بر روی دوش فرد و اجتماع قرار می‌دهد، این بیماری در دنیا رو به افزایش است و ما در کشورمان 5 تا 7 میلیون دیابتی داریم. بیماری دیابت بر خلاف بیماری‌های دیگر قابل پیش‌بینی و پیشگیری است و می‌توان میزان استعداد یک فرد را قبل از ابتلا به دیابت محاسبه کرد و از رشد و پیشگیری این بیماری در وی جلوگیری به عمل آورد.

 مدیر دیابتیک نیوز گفت: دیابت قابل پیشگیری است اما قابل درمان نیست و اگر فردی مبتلا به دیابت شد این بیماری تا آخر عمر با او همراه خواهد بود، شیوع این بیماری در سنین جوانی رو به افزایش است و یکی از دلایل بسیار مهم آن تغییر سبک زندگی افراد است.

وی ادامه داد: 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند و تنها در هنگام بروز عوارض متوجه آن می‌شوند و به همین دلیل باید آگاهی را در این زمینه افزایش داد تا به تغییر رفتار منجر شود.
باوی اضافه کرد: در این راستا جریان‌سازی عمومی باید ایجاد شود و توجه عموم مردم نسبت به این بیماری جلب شود. سعی ما این است که یک شبکه دیده‌بان دیابت در فضای دانش‌آموزی شکل گیرد، موضوع مهم دیگر این است که بسیاری از افراد می‌دانند که دیابت دارند اما به جایی دسترسی ندارند که بتوانند بیماری خود را درمان و پیشگیری کنند و ما در تلاش هستیم که از طریق مدارس، بچه‌ها را از این موضوع آگاه کرده و آنها اطلاعات لازم را در اختیار اطرافیان خود بگذارند.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ای از مهر ماه امسال در قالب نرم‌افزار در مقاطع دبیرستان اجرا خواهد شد، دانش‌آموزان دبیرستانی می‌توانند با بارگذاری این نرم‌افزار مجموعه سؤالات را دریافت کنند و در یک فرصت یک ماهه سؤالات را دیده و از طریق نرم‌افزار به سمت جواب مناسب هدایت شوند، بعد از گذشت یک ماه از بین این دانش‌آموزان تعداد محدودی انتخاب می‌شوند یعنی از هر دبیرستان یک نفر و بعد به رقابت با سایر دبیرستان‌ها می‌پردازند.

مدیر دیابتیک نیوز گفت: این رقابت در سطح دبیرستان، ناحیه، استان، کشور انجام خواهد شد و در تلاش هستیم که بتوانیم این برنامه را در قالب یک برنامه تلویزیونی اجرا کنیم. این نرم‌افزار یک بخش مسابقه تصویری (تصویر اینفوگرافی) دارد و افراد دانسته‌های خود را از طریق تصویر مرور می‌کنند.

باوی گفت: داوری این رقابت بر عهده خود دانش‌آموزان گذاشته می‌شود تا از این طریق یک بار دیگر موضوع برای آنها مرور شود؛ این برنامه تا اواسط آبان ماه اجرا می‌شود و در روز 23 آبان (روز جهانی دیابت) اختتامیه آن برگزار خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، استان‌ها و نواحی برگزیده می‌توانند آموخته‌های خود را در نمایشگاه محلی در معرض عموم قرار دهند. پیش‌بینی شده در این فصل شناسنامه افراد پرخطر و زمینه پاسخ دادن به سوالات افراد فراهم شود. همچنین خدمات مجازی ویزیت ارائه خواهد شد.

وی گفت:‌ این طرح اختیاری است و اجرای آن در بین 18 هزار دبیرستان انجام خواهد شد. امیدواریم با جوایز تعیین شده انگیزه لازم را برای شرکت دانش‌آموزان فراهم کنیم.در صورتی که مشارکت 10 الی 20 درصدی ایجاد شود از نظر ما یک مشارکت خوب خواهد بود. این برنامه در قالب پازل بزرگ‌تر است و در تلاش هستیم که بحث توانمندسازی جوانان نسبت به دیابت را ایجاد کنیم.

 مدیر دیابتیک نیوز در پایان گفت:‌ دیابت و چاقی نسبت مستقیمی با یکدیگر دارند هم اکنون به دلیل کم‌تحرکی، وضعیت تفریح نامناسب و مصرف دخانیات دیابت رو به افزایش است و برطرف کردن این رفتارها در دستور کار ما است،؛ ما از همه سازمان‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم، دولتی و خصوصی در بحث دیابت فعال هستند برای شرکت در این کار دعوت می‌کنیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,560 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 فروردین 1396

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir