تاکید بر فقدان کتاب‌خوانی در کشور

0
تاکید بر فقدان کتاب‌خوانی در کشور
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در جامعه فقدان کتاب‌خوانی و فرهنگ کتاب‌خوانی داریم، برای حرکت در مسیر کتاب‌خوانی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، در آیین پایانی نخستین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان که امروز (10 اسفندماه) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی گفت: امیدوارم این حرکت آغاز حرکتی باشد که ما در مدارسمان بحث کتاب‌خوانی و قصه‌گویی را اصل قرار دهیم.

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر سیدآبادی دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی گفت: فکر می‌کردیم ۵۰۰ باشگاه راه‌اندازی شود، اما اکنون بیش از ۲۰۰۰ هزار باشگاه و ۲۴۰۰۰ کودک در این طرح مشارکت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی اظهار کرد: باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان قبل از هرچیز تمرینی است برای کار جمعی.

او افزود: من دوره راهنمایی یعنی ششم و هفتم الان را در یک مدرسه شبانه‌روزی درس خواندم. وقتی در شبانه‌روزی درس می‌خوانید، انگار عضو یک باشگاه هستید. شاید اولین باشگاه کتاب‌خوانی را در آن مدرسه تجربه کرده بودم، اما خوب که فکر می‌کنم، یادم می‌آید که چیزی شبیه باشگاه کتاب‌خوانی را در خانواده تجربه کرده‌ام.

سیدآبادی در ادامه گفت: پدربزرگی داشتم که سبیل های پرپشتی داشت و مردم روستای ما به آخر اسمش سبیلی چسبانده بودند.او اولین باشگاه کتاب‌خوانی را برای ما تشکیل داده بود و برای ما نوه‌هایش کتاب می‌خواند. کتاب‌هایی که او می‌خواند البته که کتاب کودک و نوجوان نبود، اما جذاب و هیجان‌انگیز بود. بعدها که دوباره سراغ آن کتاب‌ها رفتم دیدم که جذابیت در دور هم خواندن آن کتاب‌ها بود نه در خود کتاب‌ها. البته او قصه‌گوی خوبی هم بود و در همه قصه‌هایی که تعریف می‌کرد خودش قهرمان و شخصیت اصلی بود.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: یک بار برای پسرم قصه‌ای درباره او گفتم. طبیعی است که مثل هر نویسنده‌ای حق داشتم در اندازه سبیل‌های پدربزرگم کمی اغراق کنم و کردم، اما پسرم هی حواسش از قصه‌ام پرت می‌شد و من مجبور می‌شدم برای جلب توجه او اندازه سبیل ها را گسترش بدهم و آن قدر اندازه سبیل های پدربزرگم گسترش یافت که مثل موکت جمع می‌شد تا مزاحم رفت و آمدش نشود. آن قصه به رمانی کودکانه تبدیل شد و ناخودآگاه کاری درباره کار جمعی است.

این نویسنده کودکان همچنین گفت: باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان قبل از هرچیز تمرینی است برای کارجمعی، کار جمعی که محورش کتاب است. هر باشگاه کتاب‌خوانی از دست کم ۱۲ کودک یا نوجوان تشکیل شده است که با حمایت یک هماهنگ‌کننده بزرگسال فعالیت می‌کند. اعضا در باشگاه‌های کتاب‌خوانی تمرین می‌کنند تا کتاب‌هایشان را مبادله کنند و آن‌ها با خریدن یک کتاب از کتاب‌فروشی، دست کم ۱۲ کتاب می‌توانند بخوانند. تاکید شده است که حتما از کتابفروشی کتاب بخرند و بعضی از بچه‌ها گفته‌اند که برای اولین بار رفته‌اند کتاب‌فروشی و کتاب غیردرسی خریده‌اند. آن‌ها درباره کتاب‌ها با هم گفت‌وگو کرده‌اند. پس از گفت‌وگو کتاب‌ها را داوری کرده‌اند. در طول گفت‌وگو و داوری هم شنیدن را تمرین کرده‌اند و هم استدلال کردن را. بعد برای نویسندگان کتاب‌ها نامه نوشته‌اند و درباره کتاب هایی که دوست داشته‌اند، فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای ساخته‌اند.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی با بیان این‌که تعداد زیادی فیلم و نامه از شهرهای مختلف رسیده بود و وقتی گروه داوری این نامه ها را می‌خواندند و این فیلم را می‌دیدند، ذوق‌زده بودند تصریح کرد: امسال جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۵ شهر برگزار شد. ما دکمه‌ای در نیشابور پیدا کردیم و برای آن دکمه لباسی به این قشنگی دوختیم. منظور از دکمه طرح کتاب‌خوانی گروهی در دبستان فردوسی نیشابور بود و منظور از لباس هم باشگاه‌های کتابخوانی و این ما که می‌گویم تعداد زیادی هستیم؛ از همکارانمان در دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی گرفته تا نویسندگان و مروجان کتاب‌خوانی که ما را یاری دادند و برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تسهیل‌گران و هماهنگ‌کننده‌های باشگاه‌ها به این ۱۵ شهر سفر کردند و تا مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری شهرهای مختلف تا نهادهای غیردولتی تا معلمان و کتابداران و مربیان و همه کسانی که بی مزد و منت کنار بچه‌ها قرار گرفتند تا باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان تشکیل شوند.

سیدآبادی در ادامه افزود: ما وقتی این کار را پیشنهاد می‌دادیم خودمان هم چنین تصوری نداشتیم. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی مثل گلوله کوچک برفی از کوه سرازیر شد و کم کم بزرگ و بزرگ‌تر شد. حالا نمی‌گویم بهمن شد، اما ان‌شاءالله خواهد شد. یک روز آقای صالحی معاون محترم امور فرهنگی که با حمایت ایشان این کار شروع شده بود، با نگرانی پرسید حواستان هست که این کار دارد خیلی بزرگ می‌شود؟ ما برای دلگرمی ایشان گفتیم بله! و خدا را شکر می گوییم که امروز در جلسه ای هستیم که وزرای بزرگوار آموزش و پرورش جناب آقای دکتر دانش آشتیانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر صالحی امیری و بسیاری از فرهیختگان و بزرگواران حضور دارند و ان‌شاءالله این حرکت را تایید می‌کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,443 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 اسفند 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir