انتقاد وزیر به قرائت نمرات دانش‌آموزان در کلاس درس

0
انتقاد وزیر به قرائت نمرات دانش‌آموزان در کلاس درس
وزیرآموزش و پرورش وظیفه مدرسه را بسترسازی برای تربیت دانش آموزان قلمداد کرد.

به گزارش ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی در جمع معاونان پرورشی و مدیران سازمان دانش آموزی استان ها در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهارکرد: همه افراد یک مدرسه در هر سمتی که قرار دارند باید با تعامل خوب و سازنده با دانش آموزان برخورد کنند و مربی پرورشی برای ایجاد این تعامل باید بسترسازی کند، از این رو مسئولیت مربیان امور تربیتی بسیار سنگین است.

وزیرآموزش و پرورش افزود: رابطه ارگانیکی در مدرسه باید جایگزین رابطه مکانیکی شود، رابطه مکانیکی، رابطه ای براساس مقررات و برخورد انضباطی است و دانش آموز از بدو ورود به مدرسه از طریق بلندگو دائماً موردخطاب قرار می گیرد، این نوع رابطه که در شخصیت او تأثیرگذار است، باعث می شود، دانش آموز به الگوهای مثبت بی اعتماد شود.

وی افزود: رابطه ارگانیکی  براساس صمیمیت شکل می گیرد و موجب علاقه دانش آموزان به معلم و مدرسه می شود، در این نوع رابطه که در برخی مدارس  اجرا می شود،  اگر دانش آموزی در خانواده دچار مشکل باشد و در بدو ورود به مدرسه چهره اش شاداب نباشد، برخورد عوامل مدرسه با او به گونه ای است که مشکلی بر مشکلات او افزوده نشود و دراین فرآیند است که تربیت صحیح محقق می شود.

دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: اینکه می گوییم دانش آموز را تربیت کنیم، جمله درستی نیست، زیرا دانش آموز در فرآیندهای زندگی تربیت می شود، بنابراین مدرسه باید بستری را فراهم کند تا دانش آموز به خوبی تربیت شود.

وی افزود: برای رفع خیلی از مشکلات نیازی به منابع مالی نیست، بلکه با همت وسلیقه می توان فضای آموزشی را به بهترین صورت تغییر داد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: به جای اینکه به تربیت فکر کنیم، باید به مدیریت تربیتی بیندیشیم و مدیریت تربیتی بدان معناست که مواظب کوچکترین حرکت و رفتار خودمان که در تربیت دانش آموزان مؤثر است، باشیم تا روال تربیت خدشه دار نشود.

وی نقش اساسی بر تربیت دانش آموزان را برعهده معلمان دانست و افزود: تأثیر مثبت یا منفی رفتار معلم بر دانش آموز بستگی به نوع تعاملی دارد که با دانش آموزان برقرار می کند و لازمه تعامل،  فراگیری مهارت ها وآموزش های موردنیاز توسط معلم است.

وزیر آموزش وپرورش قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در کلاس را یکی از عوامل منفی مؤثر در تربیت دانست و اضافه کرد: با این رفتار، روحیه دانش آموزان ضعیف تر شکسته می شود و اعتماد به نفس آنها از بین می رود و دو دستگی بین دانش آموزان ایجاد می شود، زیرا معلم، دانش آموزان را به زرنگ ها و تنبل ها تقسیم کرده است.

دانش آشتیانی با اشاره به نقش خانواده در تربیت فرزندان افزود: تقسیم کار و مسئولیت دادن به دانش آموزان علاوه بر اینکه در مدرسه باید انجام شود در خانواده نیز باید صورت گیرد تا  دانش آموزان مسئولیت پذیر تربیت شوند و اعتماد به نفس آن ها تقویت شود.

وی تصریح کرد: در مدرسه باید مدیریت تربیت حاکم شود و به جای مربی پرورشی ، همه ارکان مدرسه فرآیند تربیت را مدیریت کنند.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: سازمان دانش آموزی نقش کلیدی در واگذاری مسئولیت ها به دانش آموزان دارد و

سخت کوشی در قالب رابطه ارگانیکی در مدرسه در تربیت دانش آموزان بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اثرات فضای مجازی بر عدم تحرک دانش آموزان گفت: باید برای تحرک دانش آموزان تلاش کنیم وآن هارا به سمت سخت کوشی سوق دهیم، زیرا سخت کوشی، خلاقیت را به دنبال دارد، اولیاء نیز درخانواده بایدکارها را بین فرزندان تقسیم کنند.

دکتر دانش آشتیانی افزود: کار تربیتی با ارسال بخشنامه، آیین نامه و دستورالعمل اتفاق نمی افتد و باتوجه به سیاست کلان مدرسه محوری باید جلوی ارسال بخشنامه‌ها به مدارس گرفته شود و به سمتی پیش برویم که در سال، تنها یک بخشنامه به مدرسه ارسال شود وتمام فعالیت های مدرسه توسط مدیر وعوامل مدرسه و بامشورت اولیا و دانش آموزان، درچارچوب سیاست های وزارتخانه انجام شود.

وی افزود: اگر به مدیر مدرسه دستوردهیم همان رابطه مکانیکی محقق می شود، بنابراین باید به مدیران فرصت دهیم تا برنامه ریزی کنند و مدرسه را با خلاقیت اداره کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وزیرآموزش وپرورش با اشاره به تأثیر انتخاب مدیر خوب در مدرسه اظهارکرد: کارکردن در مدرسه بسیار سنگین و در عین حال لذت بخش است و اگر یک نفر هدایت شود، جامعه نجات می یابد، زیرا حضرت امام خمینی «ره» یک فرد بیشتر نبودند، اما توانستند جهانی را تغییر دهند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,429 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اسفند 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir