هدایت تحصیلی با زور امکان پذیر نیست

0
وزیرآموزش و پرورش در جمع معاونان آموزش متوسطه کشور، تربیت را یک امر شدنی دانست که در محیط مدرسه باید اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا، عصر امروز فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) اظهارکرد: یکی از چالشهای پیش رو در آموزش وپرورش، اقتصاد و کمبود منابع مالی است که در این زمینه دو راه حل وجود دارد، یکی ادامه همین رویه که نتیجه آن مواجه شدن با مشکلات بیشتر خواهد بود و دیگر انتخاب راهکار جدید در این حوزه است که البته نیازمند گذشت زمان است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با موضوع کمبود منابع مالی روبرو نیست، بلکه با یک بحران مالی مواجه است که در تلاش هستیم تا با یک راه حل اساسی و تکیه بر منابع غیردولتی این مشکل را مرتفع کنیم.

دانش آشتیانی افزود: تجهیزات هنرستان ها باید به روز باشد و این به روزرسانی امکانات با سرانه فعلی هنرستانها امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه محوری را باید از حالت شعار خارج کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم که نشان دهنده مدرسه محوری باشد.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به رویکرد سند تحول به سمت تربیت، گفت: همه فعالیت ها باید بر تربیت متمرکز شود، زیرا تربیت جدای از آموزش نیست و این طور نیست که کار تربیتی تنها در اختیار مربی پرورشی باشد، بلکه تربیت یک امرشدنی است و دانش آموز باید در مدرسه وتحت تاثیر همه عوامل، تربیت شود.

وی افزود: تمام عوامل مدرسه به عنوان یک واحد آموزشی در کنار خانواده و جامعه در تربیت دانش آموز نقش دارند.

دانش آشتیانی گفت: آراستگی و یا عدم آراستگی محیط مدرسه در تربیت دانش آموزان موثراست و هرچه محیط آموزشی منظم تر باشد، تاثیر آن بر تربیت بچه ها بیشترخواهد بود.

عضو کابینه تدبیر وامید تصریح کرد: برای رفع بسیاری مشکلاتی که در مدارس وجود دارد، نیازی به منابع مالی نیست، بلکه تنها با مدیریت صحیح می شود وضعیت را تغییر داد.

وی افزود: محیط مدرسه الزاما نباید تجملی باشد، بلکه باید آراسته وتمیز باشد تا دانش آموزی که وارد مدرسه می شود، احساس کرامت کند.

وزیرآموزش وپرورش نقش معلم در تربیت دانش آموزان را کلیدی دانست و افزود: موضوع تعامل در مدرسه بسیار با اهمیت است، معلمی که تخصص دارد، اما فاقد مهارت تعامل با دانش آموز است، موفق نخواهد بود، در صورتی که اگر معلم مهارت داشته باشد، ‌اما فاقد تخصص کافی باشد، به نسبت موفق تر از معلم بدون مهارت است.

دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: معلم باید، ‌انگیزه های درونی دانش آموزان را تقویت کند تا رقابت بین دانش آموزان، باعث صدمه به روحیه آنان نشود.

 وی گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش وپرورش باید برآموزش حرفه ای مهارت ها به معلمان تمرکز کنیم.

وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: معلم باید با رفتارش شادابی و انگیزه دانش آموزان را در مدرسه ارتقا دهد واعتماد به نفس آنان را تقویت کند.

وی آموزش خانواده ها را از ضروریات دانست و افزود: علی رغم نقش کلیدی خانواده در تربیت دانش آموزان،‌ سرمایه گذاری کافی در این زمینه پیش بینی نشده است، بنابراین فشارهای اجتماعی، اقتصادی و درگیری های خانوادگی بر روی دانش آموزان تأثیرگذار است.

وزیر آموزش وپرورش افزود: بحث توسعه متوازن رشته های تحصیلی از موضوعات بسیار مهم است، ‌اما برای رسیدن به این توسعه نباید هدایت تحصیلی دانش آموزان اجبار صورت گیرد و باید طبق برنامه، فرآیند رسیدن به توسعه متوازن طی شود.

دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: موضوع هدایت تحصیلی باید مانند سال های قبل از پایه نهم آغاز شود و زمینه رشد استعدادهای دانش آموزان را فراهم کند و خود دانش آموز براساس علاقه، مسیر ادامه تحصیل خود را انتخاب کند.

وی افزود: دانش آموزانی که به اجبار والدین، رشته ای را علی رغم علاقه خود انتخاب می کنند، در آینده شغلی، دچار مشکل می‌شوند و کارآیی لازم را در جامعه پیدا نخواهند  کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وزیرآموزش وپرورش خاطرنشان کرد: حل مشکل هدایت تحصیلی زمان بر است، اما فعلا برای حل این مسئله سعی می کنیم با ارائه مشاوره، راهنمایی، برگزاری جلسات برای خانواده ها، استفاده از افراد متخصص و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی به دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی کمک کنیم و معتقدم هدایت تحصیلی با زور امکان پذیر نیست و باید اجازه دهیم دانش آموز رشته  تحصیلی خود را انتخاب کند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,785 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 بهمن 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir