تحصيل در دانشگاه، ديگر آرزو نيست

0
در گذشته ، اين همه گستردگي مراکز آموزش عالي در کشور وجود نداشت و رفتن به دانشگاه و پشت سر گذاشتن غول کنکور، کاري بسيار سخت بود اما ديگر آنگونه نيست و شکستن سد کنکور راحت شده است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري بيست و نهم ماه گذشته، در سنندج در ديدار با روساي دانشگاه هاي کردستان با اشاره به ظرفيت دانشگاه هاي کشور گفت: يک ميليون و 700 هزار صندلي دانشگاه هاي کشور امسال خالي و بدون دانشجو مانده است.
محمد فرهادي افزود: اين تعداد صندلي خالي بدون احتساب دانشگاه آزاد اسلامي به يک ميليون و 200 هزار صندلي مي رسد.
وي بيان داشت: در کنکور امسال نيز حدود 830 هزار نفر ثبت نام کردند که در روز کنکور 800 هزار نفر حضور داشتند و در مرحله انتخاب رشته به 500 هزار نفر رسيدند.
وي با اشاره به اينکه روند کاهش دانشجويان در دانشگاه ها ادامه خواهد داشت دليل اصلي آن را کاهش فارغ التحصيلان ديپلم به دليل ترکيب جمعيتي کشور عنوان کرد .
رئيس دانشگاه پيام نور استان گيلان معتقد است: هر چند وجود صندلي هاي خالي در دانشگاه ها مي تواند به منزله زنگ خطري جدي براي کشور در برخي از مولفه ها همچون رشد شتابان علمي، کاهش اعتبار برخي مدارک دانشگاهي، کاهش انگيزه افراد براي ادامه تحصيل و کاهش توسعه انساني و فرهنگي باشد، اما از سويي ديگر مي تواند در فراهم ساختن افزايش جذب دانشجويان خارجي مفيد و موثر باشد.
سعيد صادقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: حضور دانشجويان خارجي به ويژه کشورهاي همجوار و مسلمان در دانشگاه هاي ايران علاوه بر ارز آوري براي کشور، مي تواند فرصتي مغتنم و ارزشمند براي صدور فرهنگ ايران اسلامي باشد.
وي اظهار داشت: دانشگاه پيام نور با توجه به گستردگي در سطح کشور و به ويژه فعاليت مراکز و واحدهايي در استان هاي مرزي مي تواند به عنوان الگويي براي جذب اين افراد باشد که اميدوارم وزارتخانه مربوطه نسبت به اين موقعيت عالي دانشگاه پيام نور اهتمام داشته باشد.
وي خاطر نشان کرد: از اين نگاه افزايش تعداد صندلي هاي خالي در دانشگاه ها گرچه نشان دهنده توسعه نامتوازن و نبود برنامه ريزي صحيح براي آموزش عالي در ساليان گذشته است اما خود مي تواند براي دانشگاه ها يک فرصت باشد.
رئيس دانشگاه پيام نور استان گيلان بيان کرد: کاهش نرخ رشد جمعيت دانشگاه به منزله تهديد به شمار مي رود، اما اگر دانشگاه ها منابع درآمدي خود را متنوع کنند و ايده هاي خلاقانه را افزايش دهند، مي تواند به عنوان فرصت تلقي شود.
وي اظهار داشت: دانشگاه پيام نور استان گيلان ظرفيت پذيرش 30 هزار دانشجو را دارد اما در زمان حاضر، 18 هزار دانشجو در اين مرکز مشغول به تحصيل هستند.
صادقي بيان داشت: وجود فضاي رقابتي بين دانشگاه ها، افزايش تعداد دانشگاه هاي غيرانتفاعي و خصوصي، بيکاري مضاعف فارغ التحصيلان دانشگاه و در نتيجه کاهش انگيزش تحصيلي بويژه در ميان آقايان از علل کاسته شدن شمار دانشجويان است.
وي يکي ديگر از علل کاهش شمار دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه پيام نور را مي توان کاهش جمعيت جوان و نيز بي رغبتي متقاضيان مرد براي حضور در دانشگاهها در اين گروه سني عنوان کرد.
وي بيان داشت: هر چند کاهش دانشجو در کاهش ميزان درآمد دانشگاه تاثير دارد، اما دانشگاه پيام نور براي جبران اين موضوع پيشنهاد انعقاد موافقتنامه با مديريت آموزشي براي برگزاري کلاس هاي ضمن خدمت کارکنان در اين دانشگاه را داده است.
وي تصريح کرد: برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي براي سازمانها و نهادهاي دولتي نيز براي جبران کسري درآمد در دستور کار است.
معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه گيلان نيز در اين رابطه گفت: پذيرش دانشجو در اين دانشگاه بر اساس درخواست ما به سازمان سنجش انجام مي گيرد.
فرهاد شيريني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: معمولا ظرفيت هايي که ما به سازمان سنجش معرفي مي کنيم،در دانشگاه جذب مي شوند مگر در مواردي که دانشجو بر اساس مشکلاتي ناچار به تحصيل در دانشگاه محل سکونت خود است.
وي اظهار داشت: به طور کلي ظرفيت هاي اعلامي از طرف دانشگاه گيلان به سازمان سنجش و يا به عبارتي تعداد جذب دانشجو در دانشگاه، به گونه اي است که با تکميل ظرفيت ، صندلي خالي نداريم.
شيريني بيان کرد: در زمان حاضر، 16 هزار و 388 دانشجو شامل 9 هزار و 46 دختر و بقيه پسر در دانشگاه گيلان در رشته هاي مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري مشغول به تحصيل هستند.
معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه گيلان اظهار داشت: اين دانشگاه به عنوان دانشگاهي جامع و بزرگترين دانشگاه شمال کشور، داراي 494 رشته گرايش است.
وي تصريح کرد: اين دانشگاه داراي 9 دانشکده شامل ادبيات و علوم انساني، علوم پايه ، علوم کشاورزي، فني، تربيت بدني و علوم ورزشي ، منابع طبيعي، هنر و معماري، علوم رياضي و دانشکده فني و مهندسي شرق گيلان است.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه گيلان داراي پژوهشکده گيلان شناسي، مرکز آموزش هاي الکترونيکي( مجازي) و يک پرديس دانشگاهي است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,418 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 آذر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir