متوسطه دوم، روی موج تغییرات

+1
 استقرار ساختار جدید آموزشی «3-3-6» از سال تحصیلی 92-91 در نظام آموزشی کشور آغاز شد و دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد شدند. تحول محتوایی در کتب درسی نیز از همان سال در دستور کار قرار گرفت.

با تغییر ساختار آموزشی از «4-3-5» به «3-3-6»، محتوای کتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی 91 (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال 92 (سوم ابتدایی و دوره اول متوسطه اول)، سال 93 (چهارم ابتدایی و دوره دوم متوسطه اول) سال 94 (پنجم ابتدایی و دوره سوم متوسطه اول) تغییر کردند. در سال 95، (دوره اول و دوم متوسطه دوم ) و در سال 96 دوره سوم متوسطه دوم مشمول تغییر می‌شوند.

به این ترتیب ساختار نظام آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96 در همه مقاطع تغییر کرده و با استقرار پایه دوازدهم در ساختار جدید در آخرین حلقه تغییرات، مقطع پیش‌دانشگاهی نیز حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، در سال تحصیلی 96-95 تغییرات برنامه درس ملی به پایه دهم می‌رسد. وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای برنامه درسی ملی طرحی تحت عنوان ساماندهی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را طراحی و در جلسات فشرده شورای عالی آموزش و پرورش در سال گذشته به تصویب رساند.

تصویب جدول عناوین درسی شاخه نظری

در ششم بهمن ماه سال گذشته بررسی و تصویب جدول برنامه دوره متوسطه دوم آغاز و امر بررسی و تصویب جدول برنامه درسی دوره متوسطه دوم یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم انجام شد. نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در توضیح مصوبات این جلسه به ایسنا، گفت: شاخه نظری به رشته‌های «علوم تجربی»، «ریاضی»، «علوم انسانی و معارف اسلامی» تقسیم بندی می‌شود.

وی افزود: در این جلسه جدول عناوین درسی رشته علوم تجربی تصویب شد. بر اساس این جدول دانش آموزان نظری 35 ساعت در هفته به مدرسه خواهند رفت که در این 35 ساعت، دروسی مانند دینی، قرآن، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی را خواهند خواند.

تصویب دروس جدید برای دبیرستانی‌ها / افزایش ساعات کلاسی

در جلسه سیزدهم بهمن ماه، دروس جدیدی برای دبیرستانی‌ها تصویب شد و میزان حضور دانش آموزان در شاخه نظری از سال آینده 35 ساعت و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش 40 ساعت در هفته رسید. علاوه بر این اضافه شدن درس تفکر و سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست، سلامت و بهداشت، مدیریت خانواده و سبک زندگی و درس هنر به جدول درسی مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم به تصویب رسید.

تصویب کلیات عناوین دروس شاخه‌های فنی و کارودانش/ سه ساله شدن مقطع فنی

در 20 بهمن ماه سال 94، کلیات عناوین دروس شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید و بر اساس آن دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش، سه سال درس خواهند خواند.

طول دوره آموزش در هر هفته 40 ساعت خواهد بود و در مجموع این سه سال، دانش آموزان 120 واحد برنامه درسی خواهند داشت که 42 واحد به آموزش‌های عمومی اختصاص می‌یابد و 78 واحد باقی مانده نیز به مهارت‌های تخصصی و فنی اختصاص خواهد یافت.

مشخص شدن ساعات دروس عمومی و تخصصی فنی و کارودانش

در جلسه بعدی شورای عالی که 27 بهمن ماه برگزار شد، ساعات دروس عمومی و تخصصی فنی و حرفه‌ای و کارودانشی‌ها نیز مشخص شد و نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره گفت: از سال آینده دانش آموزان دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش 16 ساعت در پایه دهم و 13 ساعت در پایه‌های یازدهم و دوازدهم دروس عمومی خواهند داشت. دانش آموزان این دو رشته 68 ساعت نیز دروس فنی و تخصصی می‌خوانند.

وی افزود: تفکر و سواد رسانه‌ای،‌ زبان و ادبیات فارسی،‌ مدیریت خانواده و سبک زندگی،‌ تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، زبان خارجه، آموزش، اخلاق و قرآن، تربیت دینی و آموزش دفاعی جزو دروس عمومی شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش خواهند بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: گذراندن 68 ساعت دروس فنی و تخصصی برای دانش آموزان دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از دیگر مصوبات این جلسه بود و دروس کارگاه نوآوری و کارآفرینی و کاربرد فناوری‌های نوین و مدیریت تولید نیز از سال آینده در ردیف دروس شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش قرار می‌گیرد.

تصویب کلیات آیین نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

در یازدهم اسفندماه، نهصد و بیست و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد و کلیات آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان به تصویب رسید. همچنین ساعات درس ریاضی در پایه دهم برای رشته علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی از 2 به 3 ساعت افزایش یافت.

نویدادهم ادامه داد: با تصویب آئین‌نامه هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان برای ورود به پایه دهم باید در انتهای پایه نهم انتخاب رشته کنند.

انجام هدایت تحصیلی در پایه نهم/ ملاک‌های هدایت تحصیلی

سرانجام در 25 اسفندماه، آخرین جلسه شورای عالی در سال 94 برگزار و عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان نیز اعلام شد. بر اساس این مصوبه دانش آموزان پایه نهم در پایان سال تحصیلی با شش ملاک و شاخص شناسایی و شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب خواهند کرد.

ملاک اول نظر دانش‌آموز است که بیانگر علاقه و استعداد اوست و 10 درصد از کل امتیازات را شامل می‌شود. نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای بر اساس تست‌ها به میزان 30 درصد، نتایج عملکرد تحصیلی و نمرات درسی به میزان 35 درصد، نظر والدین به میزان 5 درصد از امتیاز، نظر معلمان تمام دروس اول متوسطه به میزان 10 درصد و نظر مشاور مدرسه به میزان 10 درصد، پنج عامل بعدی در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود.

اکنون این وزارتخانه به سرعت برای استقرار نظام جدید و اعمال تغییرات پایه دهم در سال تحصیلی پیش رو آماده می‌شود. در چنین شرایطی ساماندهی نیروی انسانی، آموزش‌های ضمن خدمت به معلمان، هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان توسط مشاوران، تالیف و تدوین به موقع کتب درسی جدیدالتالیف و همسوسازی سیاست‌های شاخه فنی و حرفه‌ای متناسب با بازارکار از جمله مهمترین ضرورت‌هاست.

کمبود مشاور برای انجام هدایت تحصیلی نداریم

علی اصغر فانی در همین راستا و با اشاره به اینکه سال آینده تغییرات در نظام آموزشی جدید به سال دهم می‌رسد گفت: متوسطه دوم سه پایه خواهد شد و دانش آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش سه سال در هنرستان‌ها درس می‌خوانند.

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی در انتهای پایه نهم انجام می‌شود و دانش آموزان باید در انتهای پایه نهم رشته تحصیلی خود را با مشاوره و راهنمایی مربیان و مسافران انتخاب کنند، البته عوامل مختلفی در این هدایت تحصیلی دخیل خواهند بود.

وی ادامه داد: با کمبود مشاور در این زمینه روبرو نیستیم. در سند تحول آمده است که بحث هدایت تحصیلی باید از اول ابتدایی شکل بگیرد اما امسال در کلاس نهم این کار را انجام می دهیم و مشاوران مدارس متوسطه اول این کار را انجام خواهند داد و مشکلی وجود ندارد. امیدواریم از سال آینده مشاوران را در همه مقاطع تحصیلی داشته باشیم تا امر هدایت تحصیلی بهتر صورت بگیرد.

تشکیل کمیته ساماندهی نیروی انسانی مقطع متوسطه دوم

به گزارش ایسنا، محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه در راستای استقرار نظام 3-3-6 موج تغییرات به متوسطه دوم و پایه دهم می‌رسد، اظهار کرد: این موضوع نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق در حیطه‌های مختلف است که نیروی انسانی نیز این جمله آنهاست.

وی افزود: کمیته‌ای در همین زمینه تشکیل شده و مشغول بررسی راهکارهای ساماندهی، متناسب سازی و بهسازی نیروی انسانی است و برنامه‌هایش را تا اردیبهشت ماه اعلام خواهد کرد. تعدادی دروس جدید برای متوسطه دوم از سال وارد جدول برنامه درسی می‌شود و معلمان باید برای تدریس این دروس آموزش ببینند، البته نیاز به نیروی انسانی جدید و همچنین نیروی انسانی آموزش دیده برای دروس جدید هم در شاخه نظری و هم فنی و حرفه‌ای وجود دارد.

چاپ کتاب‌های تازه تألیف از اردیبهشت‌ماه سال 95 آغاز می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز با بیان اینکه سال تحصیلی 95 با پنج تغییر در کتب درسی پایه دهم تحصیلی آغاز می‌شود گفت: «انسان و محیط‌ زیست»، «انسان، بهداشت و سلامت»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «مدیریت خانواده و سبک زندگی» و «هنر»، پنج عنوان جدید درسی پایه دهم است.

وی ادامه داد: چاپ کتاب‌های تازه تألیف از اردیبهشت‌ماه سال 95 آغاز می‌شود. برای سال آینده چاپ 130 میلیون کتاب درسی در دستورکار است که چاپ برخی از آن‌ها از سال گذشته شروع‌شده و در شهریورماه بین دانش آموزان توزیع می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکنون که موج تغییرات در ساختار آموزشی به دوره دوم متوسطه رسیده است و با سامانبخشی رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی همراه شده و هدایت تحصیلی به انتهای پایه نهم منتقل شده است؛ انتظار می‌رود تا با انجام هدایت تحصیلی مفید و کارآمد در مدارس، دانش آموزان در مسیر صحیح قرار بگیرند و استعدادها و توانمندی‌هایشان به درستی هدایت و شکوفا شود. از سوی دیگر آموزش‌های ضمن خدمت به معلمان و ساماندهی صحیح آنها ضروری است تا با کمترین میزان افت کیفیت آموزش در مدارس روبرو شویم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,132 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 فروردین 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir