دانش آموزان در مدارس سمپاد چگونه پذیرش می شوند؟

0
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، در حال حاضر پرورش دانش آموزان مستعد و تیزهوش زیر نظر معاونت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که پیش تر برعهده سازمان جداگانه به نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بود.

تاریخچه تاسیس مدارس سمپاد
در سال 1355 دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان پایه گذاری شد، پس از پیروزی انقلاب در 1357 تا سال 1366 دو مرکز دخترانه (علامه حلی) و پسرانه (شهید اژه ای) زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعال بود.
با پیگیری موضوع مراکز تیزهوشان، اساسنامه ای در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی تصویب شد و سازمانی تحت نام سمپاد با دو مرکز و ۸۰۲ دانش آموز تشکیل و به آموزش و پرورش پیوست و اینچنین سمپاد از جایگاهی مستحکم تر برخوردار و مدارس پسرانه تهران به عناوین مدارس علامه حلی و مدارس دخترانه تهران به فرزانگان ، نامگذاری شد.
سازمان سمپاد به تدریج مدارس زیرمجموعه خود را در استان های مختلف کشور گسترش داد و طبق آمار تا سال 88 ، تعداد 338 مدرسه سمپاد در 92 شهر و ناحیه کشور ایجاد شد.
در دی ماه سال 1389 براساس مصوبه شورای عالی اداری و به منظور تقویت المپیادهای علمی کشور و جشنواره های خوارزمی و توسعه کمی و کیفی مدارس استعدادهای درخشان، باشگاه دانش پژوهان جوان و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با یکدیگر ادغام و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شکل گرفت.
سمپاد ابتدا رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی را دربر می گرفت ، اما پس گذشت چند سال رشته ادبیات و علوم انسانی طی سال تحصیلی 91-90 به پذیرش در این مدارس افزوده شد و به مرور توسعه یافت.
برنامه ریزی برای ترغیب دانش آموزان به انتخاب این مدارس و راه اندازی آن در اکثر استان ها در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفت که گام اول در مهرماه 90 با دو استان و به همراه 58 دانش آموز و گام دوم در مهرماه 91 با 19 استان و 40 کلاس و 603 دانش آموز ، همراه شد.
اکنون این سازمان و تشکیلات زیرنظر معاونت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به عنوان نهادی که بر امور تحصیلی دانش آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می کند و اختصار آنرا سمپاد می نامند.
این سازمان دارای مدرسه در مقطع اول و دوم متوسطه و پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه در شهرهای پرجمعیت است. دانش آموزان در مدارس سمپاد از طریق برگزاری آزمون سراسری که عمدتاً مبتنی بر ارزیابی هوش، دانش ریاضیات و علوم است انتخاب و گزینش می شوند.
احمد عابدینی در گفت و گو با ایرنا ، با بیان اینکه خبر انحلال مدارس تیزهوشان صحت ندارد اظهارکرد: این موضوع بارها از سوی وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است و از طرفی درهیچ یک از استانها مدارس سمپاد منحل نشده و سخت گیری های ثبت نام براساس معیار تعریف شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش انجام می پذیرد.
معاون امور کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش افزود: تعداد مدارس سمپاد کم نشده بلکه پذیرش افراد داوطلب حضور در این مدارس براساس شاخص و امتیازات بدست آمده برای حضور در این مراکز صورت خواهد پذیرفت و بطور طبیعی ورود دانش آموزان با توان پایین تر انجام نخواهد پذیرفت.
وی با اشاره به محدودیت به وجود آمده درشهر تهران برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه ، اظهار کرد: مشکل تهران به لحاظ کمبود جا بود و باید به لحاظ تعادل و تناسب با شرایط ، دانش آموزان را در این مدارس پذیرش کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,971 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 اسفند 1394

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir