ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی به نفع دانش آموزان است

0
 معاون ارزشیابی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی به نفع دانش آموزان و در جهت سنجش عمق یادگیری است.

ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی به نفع دانش آموزان است

علیرضا ذاکریان روز پنجشنبه در حاشیه جلسه توجیهی مسوولان برگزاری امتحانات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزشیابی توصیفی یا کیفی- توصیفی در مقطع ابتدایی با رویکرد ارزیابی و ارزشیابی تمام ابعاد شخصیتی و یادگیری در دانش آموزان برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه امتحانات پایان سال مقطع ابتدایی در خرداد ماه برگزار می شود و کلاسهای درس نیز تا 12 خرداد ماه ادامه دارد اظهار کرد: نحوه امتحان گیری در این مقطع به شیوه توصیفی خواهد بود.

وی گفت: ابزارهای متعدد برای ارزشیابی وجود دارد که لازم است از این ابزارهای متنوع برای سنجش همه ابعاد شخصیتی و رشد دانش آموزان در مباحث تحصیلی بهره گرفت.

وی با بیان اینکه همه مهارتهای دانش آموزان را نمی توان با آزمون های کاغذی سنجید، افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی نیاز دارند در فضا و جوی آرام و به دور از تنش و فضای توام با فشار مورد سنجش قرار گیرند بنابراین والدین به هیچ وجه نگران سنجش واقعی سطح علمی و یادگیری فرزندان خود نباشند.

معاون ارزشیابی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: اعتقاد بر این است که نتیجه عملکرد دانش آموزان در پایه ابتدایی توصیف شود و در این شیوه نتیجه از سوی معلم به گونه ای به والدین اعلام می شود که بطور دقیق معلوم شود دانش آموز در کدام مفاهیم و حوزه های یادگیری خوب عمل کرده و در کدام حوزه نیاز به کار و تلاش بیشتر دارد.

وی ادامه داد: بنابراین بجای نمره برای ارائه بازخورد به دانش آموزان از مقیاسهایی مانند خیلی خوب ،خوب و امثال آن استفاده می شود که تعیین این مقیاس هم معیار و ملاک هایی دارد.

ذاکریان با بیان اینکه برخی والدین به دنبال مقیاس عددی سنجش یادگیری دانش آموز هستند اظهار کرد: نمره به عنوان ابزار اندازه گیری می تواند مورد استفاده باشد اما نمی تواند نشانگر خوبی برای بازخورد باشد زیرا نمره گنگ است و نقاط قوت و ضعف دانش آموز در آن بطور دقیق روشن نیست.

وی با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش سه شیوه ارزشیابی پیش بینی شده است، گفت: بر این اساس در دوره ابتدایی از شیوه ارزشیابی توصیفی یا فرایندی استفاده می شود و بیشتر به دنیال بهبود روند یادگیری دانش آموز هستیم.

ذاکریان افزود: در دوره متوسطه اول نیز طبق دستور مندرج در سند تحول از روش تلفیقی به معنای ترکیبی از روش ارزشیابی فرایندی و روش نتیجه مدار بهره برده می شود.

وی اظهار کرد: به همین ترتیب در دوره متوسطه دوم نیز صرفا از شیوه نتیجه مدار استفاده می شود بنابراین شیب لازم برای هماهنگ شدن دانش آموز با شیوه امتحان گیری نتیجه مدار رعایت می شود ضمن اینکه رویکرد کیفی ارزشیابی در طول دوره تحصیل دانش آموز به مرور و به خوبی انجام می گیرد.

استان خراسان رضوی دارای بیش از یک میلیون و 120 هزار دانش آموز است که 600 هزار نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل هستند./
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,694 بازدید

    0 نظر

    درج: 5 اردیبهشت 1394

    توسط: farahani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir