احتمال اجرای آزمایشی پایه هشتم

+1

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از احتمال اجرای آزمایشی پایه چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: احتمال دارد قطار تحول نظام آموزشی را برای یکسال متوقف کنیم.

علی زرافشان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: تحول در نظام آموزشی کشور آنگونه که باید اجرا می شد، انجام نشده است. هدف تحول در نظام آموزشی کشور در گام نخست تحول در محتوا بود نه ساختار.

اجرای 6.3.3 کم اهمیت‌ترین بخش سند تحول بود

وی افزود: تغییراتی همچون 6.3.3 تصمیم سیاستمدارانی است که تنها می خواهند حرفهای بزرگ بزنند، اما نظر کارشناسان متفاوت از تصمیمات بزرگ است و بسیاری از کارشناسان آموزش قبل از تغییر ساختار اعلام کردند که به جای تغییر ساختار باید مشکلات محتوایی و نیروی انسانی آموزش و پرورش را حل کرد. اما مسوولان وقت در آموزش و پرورش به هر دلیلی تشخیص دادند که تحول را از ساختار که کم اهمیت ترین موضوع در سند بود، آغاز کنند و نظام آموزشی را به 6.3.3 تبدیل کنند. این در حالی است که زیرنظام های سند، برنامه درسی ملی برای تغییر در محتوا، زیرنظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات و زیرنظام مدیریت و راهبردی برای ارتقای کیفیت بود و تغییر ساختار پس از این مراحل باید شکل می گرفت.

کمبود 60 هزار معلم ابتدایی برای اجرای 6.3.3

وی با بیان اینکه در حال حاضر با نگاه کردن به گذشته نمی توان هیچ گره ای را باز کرد، گفت: امروز قطار تحول در آموزش و پرورش در حال حرکت است و باید دید برای حل مشکلات و اشکالات ایجاد شده و کم کردن آسیبها چه تدابیری می توان اندیشید؟

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: برای تغییر ساختار و اجرای 6.3.3 نیازمند 60 هزار معلم ابتدایی بودیم که باید آموزشهای لازم را می دیدند. از سوی دیگر حدود 50 هزار معلم سال گذشته به دلیل حذف پایه اول راهنمایی بیکار شدند که آموزش و پرورش به آنها اجازه داد تا در مقطع ابتدایی تدریس کنند. اما سوال است که چه تعداد از این افراد حاضر به تدریس در ابتدایی شدند. این اتفاقات همه در نتیجه اجرای شتابزده طرح بود، به همین دلیل در گام نخست وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که باید از اجرای شتابزده طرح ها جلوگیری کرد و ما نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده در مقطع متوسطه دوم پایه اول دبیرستان تا یکسال حذف می شود افزود: حذف پایه اول دبیرستان در دو سال آینده به معنای بی برنامگی برای 50 هزار معلم این پایه است. بنابراین باید از امروز تدابیر و برنامه های لازم را اتخاذ کرد تا بتوان از نیرو و ظرفیت معلمان استفاده مطلوب کرد. به همین دلیل کارگروه بررسی مشکلات حذف یا عدم حذف پایه هشتم را تشکیل داده ایم و تا دو هفته آینده این کارگروه نظر خود را در این زمینه مطرح می کند.

احتمال اجرای آزمایشی پایه هشتم

معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیحات بیشتر درباره اینکه آیا درصدد توقف طرح تحول از پایه هشتم برای سال تحصیلی آینده هستید، گفت: هدف ما توقف در طرح نیست، اما معتقدیم کتابهای درسی جدیدالتالیف باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی در مدارس تدریس می شدند، اشکالات آنها گرفته می شد و بعد به شکل سراسری در مدارس تدریس می شد. اما این اتفاق در پایه ششم و هفتم نیفتاد و بعد از مدتی دیدیم که معلمان و دانش اموزان ایرادات بسیاری به محتوای کتابهای درسی گرفتند.

وی ادامه داد: بنابراین معتقدیم که کتاب های پایه هشتم باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی اجرا شود تا اگر در محتوا و مفهوم اشکالاتی وجود دارد، اشکالات برطرف شود. به همین دلیل کارگروه در حال بررسی است که آیا پایه هشتم برای سال آینده به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و یا آنکه روند تحول ادامه داشته و کتاب های جدیدالتالیف در پایه هشتم تدریس شود.

کار تالیف کتاب های جدیدالتالیف متوقف نمی شود

زرافشان با بیان اینکه کار تالیف و چاپ کتابهای متوقف نمی شود و تنها ممکن است که کتابهای جدیدالتالیف به صورت آزمایشی در برخی از مدارس تدریس شود، گفت: هنوز تصمیم نهایی در کارگروه گرفته نشده است و پس از اتخاذ این تصمیم قطعاً موضوع را با وزیر آموزش و پرورش در میان می گذاریم و پس از آن نتایج کارگروه را اعلام می کنیم.

وی درباره تغییر محتوای کتابهای چهارم نیز توضیح داد: توقف در ایستگاه پایه چهارم آسان تر از پایه هشتم است. چراکه دانش آموز سه سال اول ابتدایی را در قالب یک دوره طی کرده است. می توان محتوای کتابهای جدیدالتالیف پایه چهارم را تدوین و یکسال به صورت آزمایشی اجرا کرد. اما توقف در ایستگاه پایه هشتم با توجه به تغییر محتوای کتاب هفتم اندکی سخت تر است.

زرافشان در پاسخ به این سوال که اگر کارگروه به این نتیجه رسید می توان در پایه هشتم توقف ایجاد کرد، چه کتاب درسی سال آینده برای دانش آموزان پایه هشتم در نظر گرفته اید، گفت: هنوز به تصمیم قطعی نرسیده ایم، اما احتمالا از محتوای کتابهای دوم راهنمایی یا سوم راهنمایی قدیم استفاده می کنیم.

وی درباره محتوای کتابهای پایه هفتم نیز گفت: با توجه به آنکه کتابها دوره تدریس آزمایشی را طی نکرده اند بسیاری از معلمان اشکالات زیادی به محتوای کتابها گرفته اند. از نظر معلمان کتابهای عربی، ریاضی، علوم تجربی و زبان انگلیسی پایه هفتم بیشترین اشکالات را در محتوا دارد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,766 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 آذر 1392

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir