آمار و ارقام شرکت کنندگان سی امین نمایشگاه کتاب تهران

-1
به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (9 اردیبهشت‌) با حضور سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی، داوود موسایی، مدیر کمیته ناشران خارجی و محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری مؤسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.
در این نشست، محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از افزوده‌شدن فضای 6 هزار متری به بخش دانشگاهی و دیجیتال خبر داد و گفت: امسال برای محوطه نمایشگاه و برای ناشران شاهد افزایش تعداد و کیفیت پارکینگ‌ها خواهیم بود. همچنین امسال بیمه نمایشگاه به صورت جدی پیگیری شده است.
 وی ادامه داد: افزایش کیفیت سازه‌های نمایشگاهی و غرفه‌ها از جمله رویکردهای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. وضعیت تبلیغاتی ـ فرهنگی نمایشگاه با توافقاتی که با سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده، بهبود یافته است. امسال بر اساس توافقاتی که صورت گرفته است خط یک مترو به سمت شهر آفتاب خواهد بود. تمام ایستگاه‌های مترو این آمادگی را دارند که رنگ و بوی نمایشگاهی بگیرند. همچنین از 9 میدان شهر، واحد اتوبوسرانی‌ آمادگی ارائه سرویس را دارد و در محوطه جلوی نمایشگاه، ساماندهی تاکسی‌ها را خواهیم داشت.
 معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: امسال کارگاه‌های نمایشگاه در حوزه‌های مختلف ناشران برگزار خواهد شد و برای نخستین‌بار شاهد راه‌اندازی سالن کتاب و کاریکاتور با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهیم بود. سرای کودک و نوجوان با افزایش متراژ  (دو هزار متر) همراه بوده است. همچنین از ظرفیت شبکه کودک سیما در این سرا بهره‌مند خواهیم شد.
 اسماعیلی‌راد افزود: در سالن کتاب‌نما 50 رونمایی کتاب خواهیم داشت. همچنین 20 رونمایی کتاب در غرفه‌ها انجام خواهد شد. 30 نشست در سرای اهل قلم و 130 نشست در سرای تشکل‌های نشر و 25 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.
 وی ادامه داد: در حوزه رفاهی نیز در طول سال جلسات مختلفی با نیروی انتظامی برگزار کردیم که بر اساس آن در نمایشگاه، این نیروها جانمایی خواهند شد. همچنین جلسات متعدد با موضوع بهداشت غرفه‌های مواد غذایی برای مردم برگزار خواهیم کرد. امسال جانمایی مراکز استراحت، امانات و اشیای گمشده در نمایشگاه را خواهیم داشت.
 معاون اجرایی نمایشگاه اظهار کرد: این دوره با اداره پُست تعامل کاملی داشتیم تا همچون گذشته تخفیفات لازم را ارائه دهند. همچنین موضوع استقرار دانشجویان در حرم امام خمینی(ره) را پیگیری کرده‌ایم. امسال به کمک کمیته حراست، ساماندهی پارکینگ‌های نمایشگاه را خواهیم داشت. براین اساس تاکنون بیش از هفت هزار کارت برای ناشران داخلی و خارجی توزیع شده است. امسال تعداد غرفه‌های اطلاع‌رسانی نیز به 30 غرفه افزایش پیدا کرده است. همچنین امسال مانند سال گذشته اپلیکیشن اندروید نمایشگاه در طول نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
ایران؛ مهمان ویژه نمایشگاه پکن
در بخش دیگر این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ادامه واسپاری امور مختلف نمایشگاه به تشکل‌های نشر، در این دوره امور اجرایی نیز به این تشکل‌ها سپرده شد. بنابراین سه ضلع مؤسسه نمایشگاه‌ها و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، صنوف و تشکل‌های نشر و همچنین دستگاه‌های شهری و غیرشهری توانستند به بهتر شدن شرایط نمایشگاه کمک کنند.
 قائم‌مقام رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه در این دوره 135هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار داریم، گفت: امسال در بخش مسقف نمایشگاه افزایش فضا نداریم. گرچه برای دوره‌های بعدی قول این افزایش را گرفته‌ایم. همچنین امسال 85 هزار مترمربع از فضا به سالن‌های موقت اختصاص دارد. دو هزار و 260 غرفه در این دوره راه‌اندازی خواهد شد و یک هزار و 607 ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
 شهرام‌نیا با بیان اینکه در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز بخش فروش با نظم بهتری انجام می‌شود، افزود: بخش بین‌الملل بخشی است که به مدد آن ارتباطات بین‌المللی گسترده می‌شود. امسال ایتالیا مهمان ویژه است که طی یک سال گذشته برنامه‌های خوبی در این زمینه برگزار شده است. ایتالیا با تیم 40 نفره که 35 نفر آنها نویسندگان مطرح ایتالیا هستند در نمایشگاه حضور خواهند یافت.
 وی توضیح داد: امسال برای نخستین‌بار شهر مهمان نیز حضور خواهد داشت. در نخستین دوره این شهر استانبول و ترکیه انتخاب شده‌اند. به نظر می‌رسد این موضوع نیز تجربه خوبی در حوزه تمدن و زبان فارسی باشد. همچنین نخستین‌بار موضوع بورسیه نمایشگاه مطرح شده است؛ این موضوع نیز فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با فعالان صنعت نشر محسوب می‌شود. در شورای سیاست‌گذاری سال گذشته مقرر شد که 10 نفر را بورسیه کنیم. این 10 نفر در ترجمه معکوس (از فارسی به خارجی) خبره هستند همچنین برخی از آن‌ها از میان ناشران و آژانس‌های ادبی فارسی به خارجی انتخاب شده‌اند. در این دوره شاهد حضور 15 نفر از رؤسای نمایشگاه خارجی و اتحادیه ناشران خواهیم بود.
 شهرام‌نیا افزود: در حوزه نظارت نیز تأکید بر این است که شورای نظارت با دقت بیشتری فعالیت کند. بر این ‌اساس کارگروه نظارت داخلی، کارگروه نظارت خارجی و کارگروه نظارت اجرایی از مدت‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
 او با بیان اینکه امسال 16/5 میلیارد تومان یارانه برای نمایشگاه اختصاص یافته است، گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز سعی شده است ناوگان اطلاع‌رسان گسترد‌ه‌تر شود و بحث‌های مربوط به اطلاع‌رسانی‌های عمومی، سایت نمایشگاه و شبکه‌های مجازی به صورت فعال‌تر مطرح خواهند بود.
 قائم‌مقام رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال علاوه بر افزایش کیفیت فعالیت‌های فرهنگی، به لحاظ کمی نیز شاهد ارتقای این فعالیت‌ها خواهیم بود. این ارتقا را می‌توان در سرای اهل‌قلم، پاتوق اهل‌قلم، پاتوق تصویرگران و افق‌های نو شاهد بود.
 شهرام‌نیا بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های جنبی نیز سالن یاس همچون سال‌های گذشته برپا خواهد شد. کارنامه نشر با رویکردی متفاوت در این دوره از نمایشگاه برگزار خواهد شد. در حوزه اقوام نیز فعالیت‌های جنبی مختلفی پیش‌بینی شده است. همچنین روز استان و روز کشور در نمایشگاه مطرح خواهد بود سالن‌های ورزشی و سالن‌های سرگرمی برای کودکان و نوجوان در نظر گرفته شده است در حوزه امکانات رفاهی و حمل‌و‌نقل قدم‌های موثری برداشته شده است.
 وی در پایان به مهمان‌ ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پکن اشاره کرد و گفت: به این منظور گروهی از اهالی قلم و نشر کشور چین در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت و تفاهم‌نامه‌ای با رویکرد مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پکن که در شهریور‌ماه برگزار می‌شود، امضا خواهد شد.
 تجمیع ناشران لاتین
در بخش دیگر این نشست داوود موسایی، کمیته ناشران خارجی نمایشگاه اظهار کرد: امسال با توافقاتی که با مدیرکل اداره گمرک داشتیم قرار شد بار از هر مبدأ ورودی که وارد نمایشگاه می‌شود، به صورت مستقیم به انبار گمرک نمایشگاه انتقال یابد.
 وی توضیح داد: امسال در بخش عربی 94 ناشر و در بخش لاتین 45 ناشر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین تا روز گذشته تعداد عناوین کتاب‌ها در بخش عربی 47 هزار و 234 عنوان و در بخش لاتین 150هزار و 144 عنوان بوده است.
 موسایی افزود: متراژ اختصاص‌یافته به بخش لاتین دو هزار و 333 مترمربع و برای بخش عربی دو هزار و 85 مترمربع است. همچنین تعداد ناشران تحت پوشش نمایندگان در واقع بخش لاتین 204 مؤسسه و بخش عربی 150 مؤسسه است.
 مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه توضیح داد: سال گذشته بخشی از ناشران لاتین در بخش ناشران عربی جایابی شدند و این باعث شد تقریباً از دید بازدیدکنندگان لاتین مغفول بمانند اما امسال بر اساس توافقی که صورت گرفته است، همه ناشران لاتین در یک بخش (بخش لاتین نمایشگاه) مستقر خواهند شد.
 وی با بیان اینکه هشت هزار و 400 مترمربع فضای اختصاص یافته به بخش ناشران خارجی است، گفت: خوشبختانه امسال به هر ناشری هر متراژ  فضا که نیاز داشت، در حد مقدور ارائه شد و تاکنون در این زمینه هیچ نارضایتی وجود نداشته است.
 موسایی با بیان اینکه از سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت‌ به صورت روزانه در سرای اهل‌قلم برنامه ویژه‌ای برگزار خواهد شد، توضیح داد: در حوزه سرای اهل قلم برنامه‌های متعدد چه در بخش داخل و چه در بخش بین‌الملل تدارک دیده شده است که از آن میان می‌توان به نشست‌هایی با چهار موضوع آسیب‌شناسی ترجمه، تحقیق و بررسی، روابط‌ بین‌الملل و رونمایی اشاره کرد.
 افزایش تعداد ناشران داخلی
سخنرانی هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی بخش دیگر این نشست را به خود اختصاص داد. وی اظهار کرد: این کمیته نیز فعالیت‌های خود را از بهمن‌ماه آغاز کرد: با این دید ابتدا آنالیز جدی در بخش‌های مختلف نمایشگاه صورت گرفت و اصلاحاتی انجام شد. تا امروز با همکاری کمیته حراست کارت‌های ناشران، مدیران و متصدیان آنها تحویل داده شد.
 حسن‌پور با بیان اینکه بخش ناشران داخلی با متراژ 30 هزار مترمربع برگزار خواهد شد، توضیح داد: در بخش ناشران داخلی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان دو هزار و 643 نفر است. هزار و 803 غرفه در این بخش برپا خواهد شد. در این دوره دو هزار و 266 متقاضی به صورت مستقیم و 375 متقاضی به صورت نمایندگی ثبت‌نام کردند. همچنین در این بخش 240هزار عنوان کتاب به نمایش گذاشته خواهد شد.
 وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل انتقال نمایشگاه از مصلا به شهر آفتاب بسیاری از ناشران در نمایشگاه حضور نیافتند اما امسال ضمن اینکه شاهد حضور همه آنها خواهیم بود بر تعداد این ناشران نیز افزوده شده است.
 امیرمسعود شهرام‌نیا در پاسخ به خبرنگاری که از اضافه ‌نشدن فضای جدید به فضای نمایشگاه انتقاد کرد، گفت: به دلیل اینکه موضوع انتقال مالکیت شهر آفتاب مشخص نشده است و قرار است بعد از نمایشگاه این تحول صورت بگیرد، بنده نیز اظهار تأسف می‌کنم که هیچ‌گونه فضای مسقفی به نمایشگاه افزوده نشده است اما با توجه به اینکه توافق 6 ساله برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب در نظر گرفته شده و مجموعه شهر‌ آفتاب متعهد شده‌ است که هرگونه امکانات را در اختیار متولیان نمایشگاه قرار دهد، خوشبختانه امسال این کار انجام شد و 15 هزار متر فضای موقت افزوده شد.
 هومان حسن‌پور در پاسخ به خبرنگاری که درباره تمهیدات نمایشگاه درباره عدم حضور کتاب‌های قاچاق پرسید، اظهار کرد: متأسفانه وجود کتاب‌های قاچاق یک آفت دردناکی است اما برای جلوگیری از حضور آنها دو پیش‌بینی صورت گرفته است. نخستین پیش‌بینی،  هیئت نظارت کمیته ناشران داخلی و دیگری کمیته نظارت و ارزیابی نمایشگاه است. امیدواریم جلساتی برگزار کنیم تا اطلاعات را به منظور برخورد جدی با این قضیه بر عهده کمیته نظارت نمایشگاه قرار دهیم.
 حسن‌پور در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه «چه اقداماتی برای عدم حضور ناشران ناشرنما در این دوره از نمایشگاه صورت گرفته است؟» گفت: سعی کردیم در این دوره به ناشرانی توجه کنیم که بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی اهمیت می‌دهند. همچنین کمیته ناشران داخلی در این زمینه موارد تخلف را بررسی می‌کنند و به کمیته تخلفات نمایشگاه اطلاع خواهد داد که امیدواریم به آن رسیدگی شود.
 امیرمسعود شهرام‌نیا در پاسخ خبرنگاری که جویای ملاک انتخاب نویسندگانی که بورسیه خواهند شد، اظهار کرد: در این زمینه کارگروهی از چهره‌های مطلع تشکیل شده است که درباره انتخاب نویسندگان اظهارنظر خواهند کرد. همچنین مکاتبه‌ای با نمایندگان فعال خارج از کشور مانند بنیاد سعدی و رایزنی‌های فرهنگی انجام شده است. اما در مجموع مهم‌ترین ملاک انتخاب نویسندگانی که بورسیه خواهند شد، مؤثر بود آنها در ترویج نشر ایران در بازار جهانی است. برای این نویسندگان در داخل نمایشگاه برای گفت‌وگو با سایر ناشران، فضای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و همچنین در سرای اهل قلم و سرای بین‌الملل شاهد برنامه‌هایی برای این نویسندگان خواهیم بود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,217 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 اردیبهشت 1396

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir